• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin fästet

F

F.d. 53585

Guest
Finns det något sätt att sätta fast ett garmin standard fäste på den välvda ytan ovanför tex instrumentpanelen? (utan att göra för stor åverkan)
Jag vill inte sätta fästet i vindrutan eftersom jag har mörkläggningsgardin
Jag vill gärna ha gps-hastighetsmätaren framför ögonen

mvh
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin fästet

Hej, utan att göra åverkan finns i alla fall de här alternativen, det kanske finns fler?

https://www.google.se/search?q=garm...3Gor74QSuhICAAQ&ved=0CEoQsAQ&biw=1680&bih=959

https://www.google.se/search?q=garm...DErP34QS59ICQBw&ved=0CC0QsAQ&biw=1680&bih=959

Jag har sneglat lite sanbag-modellen men inte blivit tillräckligt övertygad för att komma till skott.
I min personbil svetsade jag fast en stålkula på en lång skruv, därefter borrade jag ett hål i en panel som inte såg så dyr ut och som är lätt utbytbar och skruvade fast konstruktionen.

mvh jocke
 

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Sv: Garmin fästet

Använd självhäftande kardborreband. Finns i svart eller vitt på bl.a Clas Olsson. Har använt det till GPS, vägkamera, väggklocka, Solcellsregulator mm. Sitter bra, lätt att ta bort, lämnar inga märken.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Garmin fästet

Finns det något sätt att sätta fast ett garmin standard fäste på den välvda ytan ovanför tex instrumentpanelen? (utan att göra för stor åverkan)
Jag vill inte sätta fästet i vindrutan eftersom jag har mörkläggningsgardin
Jag vill gärna ha gps-hastighetsmätaren framför ögonen

mvh
Det följer ju med en rund platta med dubbelhäftande tejp på.
Om panelen inte är väldigt böjd så funkar nog det.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Garmin fästet

Vi har en plexiglasskiva, c:a 10 cm bred och 40 cm lång som hålls på plats med Fiat's karthållare ovanpå instrumenbrädan. Den kortsidan är skuren i lagom snett, så att GPS'n hamnar närmare ratten och inte mitti i bilen. Plexiskivan är mycket längre än den i bilden ovan.

På den andra kortändan sitter Garmins originalhållare med sugkoppen.

Då får man GPS'n mycket närmare sig, ingen åverkan i bilen och lätt att ta bort vid parkering osv.

Jag vill nå GPS'n nära ratten, små rörelser med handen, lätt att kolla och ändra och se lilla bilden bättre!

Hälsning jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Garmin fästet

På varje större byggmarknad. Tror att det finns även på en del hobbyäffärer, samt givetvis på nätet.

Jyrki
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin fästet

Annars gör du som jag gjort.
Jag skruvade fast min ovanpå "instrumentbrädan".
Känns inte som ett problem, naven ska ju ändå sitta där ett tag.
Kan bli svårt att få till kabeldragningen annars.
Man vill ju inte ha kabeln synlig, ser tattigt ut, tycker jag.
 

Bilagor

  • 2014-06-10 11.39.59.jpg
    2014-06-10 11.39.59.jpg
    964,9 KB · Visningar: 14
  • 2014-06-11 15.19.01.jpg
    2014-06-11 15.19.01.jpg
    1 MB · Visningar: 10
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Garmin fästet

Vi har samma lösning som Peter eftersom jag kör och co-driven sköter inställningarna och dirigeringen via gps.en under körning!
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Garmin fästet

MEN GÖR SOM GUNDJ SÄGER. Använd den runda brickan med självhäftande tejp, låg i samma låda som gps:en när den var ny. Har använt den i 4 år på Fiatens instrumenbräda och fungerar hur bra som helst. Däremot brukar sugkoppen till garminfästet låssa ett par gånger om året.
Kan det bli enklare.

:yes::wub:
 
Toppen