• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sett från ovan, reseskildring med drönare

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Då menar du kompassen? I normala fall ska det ej behöva göras varje gång men för att vara på den säkra sidan kanske det är bra.
Jag har bara kalibrerat kompassen en gång och det va när den va ny och vid första flygningen. Har sedan vid några tillfällen tappat kontakten och den har alltid kommit tillbaka till startpunkten. Men jag är riktigt noga att den får in sin position innan den får lyfta. Det är ju det som är viktigt och att brytaren på radion står i rätt läge.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Ingår bildskärm,eller måste man köpa en iphone.Måste man köpa andra grejor som kamera och upphängning innan man är flygfotograf.Då kryper det väl uppåt 15.000kr? Men fantastiska filmar måste jag säga.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Nu blandar ni lite äpple o päron!, homepoint sätts automatiskt när man fått minst sex satelliter i åtta sekunder som visas med en serie snabba gröna blink.
Kompasskalibrering är något helt annat och som håkan skriver behövs det inte varje gång men om man förflyttar sig till nya ställen kan det nog vara bra att utföra, har själv slarvat med detta och inte märkt några problem.
Ny homepoint kan sättas under flygning med snabba flippar med vänstra brytaren, kan användas vid flygning där ridå uppstår mellan startpunkten och där flygningen utförs.

Lars
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Nu blandar ni lite äpple o päron!, homepoint sätts automatiskt när man fått minst sex satelliter i åtta sekunder som visas med en serie snabba gröna blink.
Kompasskalibrering är något helt annat och som håkan skriver behövs det inte varje gång men om man förflyttar sig till nya ställen kan det nog vara bra att utföra, har själv slarvat med detta och inte märkt några problem.
Ny homepoint kan sättas under flygning med snabba flippar med vänstra brytaren, kan användas vid flygning där ridå uppstår mellan startpunkten och där flygningen utförs.

Lars

Tack
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej,
Ikväll flög jag en kort tur för att ta en stillbild är lite högre upp än tidigare......

Bilden togs vid 18 tiden, i gul / vita huset ganska mitt i bild bodde vi i på 90 talet :)

Är faktiskt imponerad av bild kvalitén......

Det har kanske skrivits om detta tidigare.. har inte läst alla inlägg men om man vill redusera fisheye effetkten och räta upp horisonten från DJi Phantombilder så går det att fixa i Lightroom om man har linsprofilen för DJI: Framkalla > Objektivkorrigeringar > Profil > Aktivera profilkorrigeringar och välj DJI.

DJI.jpg
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Det har kanske skrivits om detta tidigare.. har inte läst alla inlägg men om man vill redusera fisheye effetkten och räta upp horisonten från DJi Phantombilder så går det att fixa i Lightroom om man har linsprofilen för DJI: Framkalla > Objektivkorrigeringar > Profil > Aktivera profilkorrigeringar och välj DJI.

Visa bilaga 88963


Snyggt, tack för tipset. På ett vis så blir bilden lite komprimerad, så det är frågan om hur man vill ha den, kyrkan till vänster i bild med två torn försvann, men det är nog en smaksak, men tänk vad det går att göra, bilder och filmer blir bättre och bättre när man slappnar av i flygningen och koncentrerar sig mera på att fota :).
Återigen det finns många där ute som är duktiga på det här och jag tar gladeligen emot tips....
 
Senast ändrad:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Tack och Ja,
jag tycker det fungerar bra till lite enklare filmer.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej,

Jag har varit ute och flugit IGEN, det är så jäkla kul, ska ladda nu och ut igen :)

Vi har pratat lite om autolandning, nu gjorde jag ett par tester, vid första autolandningen la jag ut en märkning, den landande bara 2 meter ifrån, helt godkänt.

Om jag nu är kvar på samma fält men bara går 50 meter bort och gör en ny start och autolandning, så landar den där jag startade sist.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej, så äntligen kommer min första ställplats, det blev förstås den centrala ställplatsen i Eskilstuna ( se koordinater ).
När man står där så köper man biljett hos Turistbyrån som ligger alldeles i närheten.



GPS: N 59 22 28 E 16 30 39   

[youtube]2t3iZnnU0zI[/youtube]
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Det er endel galt i oppsettet av kontoen eller delingen av videoen.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Se over reglene for deling av den filmen, det ligger en restriksjon inne som sperrer for oss andre.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Hej Knut,

det är en likadan film som jag la in tidigare den från Båtsam, den här är 2 min längre om det kan ha någon roll, annars vet jag inte varför den inte går.


Bozze) kan du se min film på Facebook?
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Nu har jag svaret.....

Videotitel: Strömsholmen
Upphovsrättsskyddad låt: Seasons in the Sun
Anspråk har gjorts av: SME

låten Seasons in the Sun har jag inte rätt till, måste byta låt i filmen.......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

De flesta sociala media är kinkiga med musikvalet vare sig de heter Youtube, Vimeo eller Facebook. Ibland slinker de igenom, ibland inte!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sett från ovan, reseskildring med drönare

Lugnt och snyggt!
Jag förstår att du inte vågade närma dig ställplatsen från sjösidan med tanke på risken för att hamna i vattnet.
Musiken är ett svårt kapitel, många föredrar instrumentalt med samma tempo som videon.

PS! Du vet att man kan dela upp videon och ändra hastighet på valda delar i iMovie?
 
Senast ändrad:
Toppen