• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera en husbil till Sverige

F

F.d. 25203

Guest
Vad tillkommer för avgifter och merarbete, om man köper en bil från tidigt 90-tal från annat EU-land?

Tull?
Skatt?
Moms?
Andra avgifter?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Någon måste väl veta något?
Vad jag förstått är det väl flera som importerat bilar här.
Hoppas jag kan få lite info.
 

Sintra

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4446
Medlemskap
2024
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Tidigt 90 tal är nog tveksamt om det lönar sig ! kolla Blocket och bjud.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Importera en husbil till Sverige

Når en vet hva du kjører med så regner jeg med at det er en meget spesiell bil du ser på, og slike finner en ikke i Sverige. Er det en Clou Liner 800 eller 900 serie denne gangen? Kul tung panservogn! Siste ble bygget i 2006, ble av mange betraktet som husbilenes Rolls - trenger du å spørre om prisen så er den for dyr :D, i dag kan en plukke opp bra eksemplarer relativt rimelig.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Mellan två eu länder så blir det inte import, det är införsel. Dina kostnader för att ta in den i Sverige är identitetskontroll, ursprungskontroll samt registreringsbesiktning, totalt ca 2500-3000kr om jag inte minns helt fel. Sedan tillkommer dina egna resekostnader mm.
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Totalt med alla kostnader inräknade så kostar det ca 10-15 000 att importera en husbil från Tyskland. Men att importera en husbil från tidigt 90-tal är varken ekonomiskt eller smart. det är bättre att handla på Blocket som någon redan har skrivit
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Totalt med alla kostnader inräknade så kostar det ca 10-15 000 att importera en husbil från Tyskland. Men att importera en husbil från tidigt 90-tal är varken ekonomiskt eller smart. det är bättre att handla på Blocket som någon redan har skrivit

Köpte en ny bil i Tyskland 2012.
Kostnaden för detta var resan dit och hem samt för registreringsbesiktning.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Köpte en ny bil i Tyskland 2012.
Kostnaden för detta var resan dit och hem samt för registreringsbesiktning.

Du borde nog också ta med ursprungskontroll samt försäkring för hemfärden så. Sedan finns det några småsummor till för tyska skyltar, tillfällig registrering i Tyskland samt tysk skatt.
/Håkan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

10.000:- är nog svårt att komma under om man skall vara helt ärlig mot sig själv :
- Flygbiljett ner
- Man skall ta sig från hemmet till flygplatsen
- Man skall ta sig från flygplatsen i Tyskland till säljaren
- Pengar skall föras över – Kan kosta några hundringar
- Exportskyltar och trafikförsäkring skall ordnas i Tyskland
- Tillfällig helförsäkring från svenska försäkringsbolaget
- Bränsle och färjeavgifter hem
- Restaurangmat m.m. under hela tiden man är hemifrån
- Ursprungskontroll, regbesiktning och vanlig besiktning här hemma
- Kanske har man också tagit ledigt från jobbet​
Sen kan ju tillkomma massa annat som t.ex. hotellkostnader och hyrbil beroende på hur man planerat sin resa.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

10.000:- är nog svårt att komma under om man skall vara helt ärlig mot sig själv :
- Flygbiljett ner
- Man skall ta sig från hemmet till flygplatsen
- Man skall ta sig från flygplatsen i Tyskland till säljaren
- Pengar skall föras över – Kan kosta några hundringar
- Exportskyltar och trafikförsäkring skall ordnas i Tyskland
- Tillfällig helförsäkring från svenska försäkringsbolaget
- Bränsle och färjeavgifter hem
- Restaurangmat m.m. under hela tiden man är hemifrån
- Ursprungskontroll, regbesiktning och vanlig besiktning här hemma
- Kanske har man också tagit ledigt från jobbet​
Sen kan ju tillkomma massa annat som t.ex. hotellkostnader och hyrbil beroende på hur man planerat sin resa.

Har för mig att jag hamnade på runt 8000:- inklusive flyg, envägshyra hyrbil Frankfurt-Mannheim, färja, diesel o.s.v. rc Mannheim fixade vatten, gasol & el så jag kunde bo i husbilen till kontraktet var skrivet (kom på em), köpte det jag behövde på Lidl, käkade på tysk "Sibylla" (extremt goda hammisar) som låg några hundra meter bort. Självklart blir det dyrare om man ska åka fiiint hela vägen fram och bo på hotell mm

Peter :)
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Jag har tagit in både pb och hb från Tyskland (senast i mars) och att komma undan med mindre än 10 000 kr är svårt om du räknar ALLA omkostnader.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Du borde nog också ta med ursprungskontroll samt försäkring för hemfärden så. Sedan finns det några småsummor till för tyska skyltar, tillfällig registrering i Tyskland samt tysk skatt.
/Håkan

Det är nog jag själv som har största kunskapen om mina kostnader. Hade inga utgifter för det du räknat upp.
Hyrde bilen de första 6 mån, säljaren stod för försäkring och andra kostnader. Hyreskostnaden var symbolisk.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Jag har fyllt i med rött de verkliga kostnaderna jag hade nu i slutet på maj i år.
Sen håller jag med om att jag varit med om dyrare tillfällen också, där säljaren inte ligger så bra till och man kanske behöver hyrbil eller övernattning.

Så runt 8 - 12.000 SEK bör man nog normalt ha med i kalkylen

10.000:- är nog svårt att komma under om man skall vara helt ärlig mot sig själv :
- Flygbiljett ner 248:- Air Berlin
- Man skall ta sig från hemmet till flygplatsen Buss/tåg till Kastrup 80:-
- Man skall ta sig från flygplatsen i Tyskland till säljaren Tåg 100 SEK
- Pengar skall föras över – Kan kosta några hundringar Handelsbanken gratis
- Exportskyltar och trafikförsäkring skall ordnas i Tyskland 2000 SEK
- Tillfällig helförsäkring från svenska försäkringsbolaget 1250 :-
- Bränsle och färjeavgifter hem 40 mil + Finnlines färja natt 2.400 SEK
- Restaurangmat m.m. under hela tiden man är hemifrån Säljare bjöd på lunch
- Ursprungskontroll, regbesiktning och vanlig besiktning här hemma 1.950 :-
- Kanske har man också tagit ledigt från jobbet Fritidsdisponent
Sen kan ju tillkomma massa annat som t.ex. hotellkostnader och hyrbil beroende på hur man planerat sin resa.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Jag har fyllt i med rött de verkliga kostnaderna jag hade nu i slutet på maj i år.
Sen håller jag med om att jag varit med om dyrare tillfällen också, där säljaren inte ligger så bra till och man kanske behöver hyrbil eller övernattning.

Så runt 8 - 12.000 SEK bör man nog normalt ha med i kalkylen

Ja där kom du riktigt billigt undan. Jag tror nog det hör till undantagen.
Att hitta ett riktigt billigt flyg som landar i vettig tid på morgonen kan bara det vara en utmaning. Att bo i Malmö verkar helt klart vara en rejäl ekonomisk fördel både när det gäller flyg och att åka hem. Hör man hemma lite längre upp i landet så blir det lätt en dag till med tillhörande kostnader och bränsle.
Men ärligt, stannade du inte och käkade någonstans ? Inget färdgodis? Inte ens en kaffe på färjan eller tåget ?:D

Jag tror man lätt missar småkostnader som godis, fika, mat, tanka hyrbilen och ev transport till flygplatsen hemma.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Jo det är klart att jag fikade, men ska jag vara ärlig så äter jag hemma och fikar hemma med.... Så jag tycker det är att gå in på petitesser.

Isåfall kanske man skall räkna på det jag tjänade in på att handla en hel del dricka i Tyskland också, men det har jag inte heller gjort.

Så man kan ju räkna på många sätt som passar ens egna samvete.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Visst är det så men ändå är det merkostnader man bör tänka på om man skall få med allt.

Jag räknar heller inte in alla kostnader just för att jag tycker det är så kul att resa och köpa bil. Allt utom de fasta hårda kostnaderna tar jag på mitt nöjeskonto :D
 
Toppen