• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera en husbil till Sverige

S

Sören-6830

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Jag räknar heller inte in alla kostnader just för att jag tycker det är så kul att resa och köpa bil. Allt utom de fasta hårda kostnaderna tar jag på mitt nöjeskonto :D

Håller med, i vårt fall passade vi på att semesterköra i Europa med nya bilen, så vi tog också alla småkostnader på semesterkontot. Och eftersom vi lämnade vår Hymer i byte i Tyskland hade vi inga flyg- eller hotellkostnader.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Det är nog jag själv som har största kunskapen om mina kostnader. Hade inga utgifter för det du räknat upp.
Hyrde bilen de första 6 mån, säljaren stod för försäkring och andra kostnader. Hyreskostnaden var symbolisk.

Intressant, smart!
Du köpte en helt ny husbil som du först hyrde i 6 månader.
Vad tjänade du totalt på det?
Om du har lust skulle det vara intressant med uppspaltad besparing:)
Eller har jag bara fått allt om bakfoten.:rolleyes:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Importera en husbil till Sverige

Intressant, smart!
Du köpte en helt ny husbil som du först hyrde i 6 månader.
Vad tjänade du totalt på det?
Om du har lust skulle det vara intressant med uppspaltad besparing:)
Eller har jag bara fått allt om bakfoten.:rolleyes:

Skickar privat meddelande till dig......
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Det är nog jag själv som har största kunskapen om mina kostnader. Hade inga utgifter för det du räknat upp.
Hyrde bilen de första 6 mån, säljaren stod för försäkring och andra kostnader. Hyreskostnaden var symbolisk.

Ok, då missförstod jag dig. Eftersom du skrev att du köpte "ny bil" i Tyskland borde du betalat de avgifter jag tog upp. Men du köpte ju inte en ny bil utan en bil som var minst 6 månader gammal, du hade ju hyrt den själv först, därav missförståndet.

/Håkan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Importera en husbil till Sverige

Så som vissa av er räknar hänger jag inte med. Vissa av "kostnaderna" är vanliga levnadsomkostnader, sådant som man har var än man vistas och är vid liv. Och om man planerar resan som en vanlig nöjes/semesterresa till Tyskland, som i vilket fall jag ändå skulle göra under året, så blir nerresan oftast mycket billigare med flyg än med husbil; rena förtjänsten där alltså. Detta trots att nerresan oftast kräver en övernattning på Arlanda (Rest and Fly) för att man skall hinna med morgonflyget ner till den aktuella orten i Tyskland.
Om det är mer än en bil som man skall kika på, mer än en ort som skall besökas, så fungerar tåget (DB) bra till bra pris och någon enstaka övernattning på ett Gasthaus är även det överkomligt och känns som semester.

Som jag gjorde för ett par år sedan: flög ner till München, kikade på en bil och sedan flög hem igen utan att göra affär. Det var en förlustaffär, men en nödvändig sådan eftersom det inte fanns någon annan möjlighet att få se och provköra en Bimobil expeditionsbil. I övriga fall anser jag att mina tysklandsresor har gått med plus!

aake
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Din största vinst kanske var att du inte gjorde en affär, du kanske rent av gjorde en riktigt stor besparing:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Importera en husbil till Sverige

Se upp med försäkring vid egen import. Det är inte säkert att motorförsäkringen gäller t.ex.
 
Toppen