• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindgenerator och utbyggnad..

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej...
Nu har jag utvecklat min husbil ytterligare ;)
Huvuddelen är elförsörjning, sen är det lite extra som skulle passa i en annan tråd, men det får åka med här med;)

Jag blev nyfiken på de bilder og trådar som finns om vindgenerator. Nu börjar de ju bli humana i pris och nyfikenheten i mig avgjorde det hela.

Jag köpte en Ista breeze på e-bay med tillhörande laddare/styrenhet.
den ger som mest 500W och 12 volt, vilket teoretiskt blir 41amp i timmen.
Nu har jag bara testat den och det har inte varit jätte kraftiga vindar. men ca 5-8 m/s och den ger mig precis vad jag förbrukar till tv, dator, router och övriga små förbrukare ca 5-6 amp i timmen. när jag vaknade i morse vid 05:30 så var batteribanken full.. Mycket praktiskt! det regnade under natten och dagen, men batterierna var fulla.. solpanelerna är bra på sommaren men nu har jag vad jag behöver även på höst och vinter.

Jag köpte två st 2-meters rör i aluminium, sedan fräste jag ett spår i det grövsta så att det mindre röret kan löpa i det stora med en stoppskruv (En teleskopmast byggde jag). köpte motorupphängningsgummin på biltema och monterade det hela på stegen. I vindbyarna kan jag höra lite svagt brum, annars tar gummina alla vibrationer. Bladen viner och hörs inte när jag stänger takluckan.

Jag har även byggt ut, då jag behövde mer utrymme ;) plats för tvättmaskin, elverk, grill och vattenfilter. Vattenfiltren köpte jag på e-bay och det är tre olika filter som tar allt ner till en micron, aktivt kol och brännt kol.. skall tydligen ta allt som är onyttigt i vattnet. Detta kopplade jag till tanken med en flottörkoppling som stoppar när tanken är full. Huvudanledningen till filteranläggningen är att jag får massa sand och kalk i systemen när jag är utomlands. detta sätter sig i varmvattenberedare och i kranar som börjar läcka. och för några hundralappar och lite arbete så har jag nu en anläggning som enligt reklamen kan göra regnvatten till dricksvatten.

Sen tänkte jag installera ett nytt larmsystem.. Det jag har fungerar men jag vill ha mer funktioner. Det visade sig vara onödigtdyrt. Jag köpte två d-link motorkameror med full HD och natt seende. Dessa är online och om någon går in i bilen eller kommer förnära i de zoner som jag angett fotar och filmar de samtidigt som de skickar sms och bilder till min mobil. All film och foto lagras i en gömd nas server i bilen samt online. Om någon nu kommer för nära så blir jag informerad samt att man har bilder på vem det var, polisen kanske inte bryr sig så mycket även om man har bilder på banditerna. Men man kan ju alltid publicera och se om någon vet vem det är ;)

Om ni vill diskutera lagligheten i att filma, gör det i en annan tråd. För jag bryr mig inte det minsta, jag skyddar mina prylar på mitt sätt! Vill ni gnälla o gny över något så vill jag informera om att klagomålsavdelningen stängde i går. ;)

Så här gjorde jag, och nu skall det testas och mätas.. det var ganska enkelt att installera vingeneratorn. Om ni har funderat på att göra det, GÖR DET! Känns kul att vara klimatekonomisk ;) snart kan jag lämna elverket hemma, har ju bara test kört det ett par gånger ;)

//Freddy
 

Bilagor

  • 20140818_184325.jpg
    20140818_184325.jpg
    113,8 KB · Visningar: 117
  • 20140818_184336.jpg
    20140818_184336.jpg
    141,3 KB · Visningar: 124
  • 20140818_184427.jpg
    20140818_184427.jpg
    121,4 KB · Visningar: 116

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Det blev mörkt i gårkväll.. Här är nu bilden istället.


Som ni ser så har jag gjort ett stag med en krok på. Denna skruvas och säkras med ett spännband. Kroken sitter runt fenan på snurran. vinden när man kör gör att bladen automatiskt stoppar mot staget som ni ser.

I går var det mörkt och ingen vind.. måste säga att jag blivigt bortskämd de senaste dagarna med en massa ström till dator och tv.. i går fick jag välja tv eller dator då förbrukningen från dessa är ganska hög och batterierna gnydde..

//Freddy
 

Bilagor

  • 20140826_125047-2.jpg
    20140826_125047-2.jpg
    1,2 MB · Visningar: 68

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Hej.
Det kanske går att driva kylskåp på 12 V direkt utan att blanda inverter ?

Mvh


Nu har jag testat..

Vädret har vart alldeles för bra med dåliga vindar det sista. Men nu blåser det och jag har fulkopplat d+ så att jag kan köra kylet på 12 volt. Och det fungerar alldeles utmärkt. produktionen ligger just nu på 10A och det är tydligen vad kylen vill ha, laddar inget i batterierna just nu, men kylen går på 12 v. Ökar vindarna så kommer den ju att ladda också.. Skall testa att köra kylet på 220 via inverter någon dag för att se skillnaden.

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Oktoberrapportsdags... ;)


Snurran har de senaste dagarna arbetat i vindarna här på Västkusten. Den levererar i snitt 5A. vilket gör att jag kan belasta batterierna på aftonen med Dator(er) och TV. vilket drar ca 13A för att sedan vakna med fulla batterier.

Problemet i början av månaden var att det var mulet och ingen vind. Således fick jag ladda med elverket ca två timmar per dygn för att allt skulle fungera.

Just nu så ser jag snurran som ett gott komplement, men solpanelerna är klart överlägsna. De laddar ju bara det är lite ljus ute och när solen väl skiner så får man mycket ström och snabbt.


//Freddy
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Nu har jag testat..

.... Skall testa att köra kylet på 220 via inverter någon dag för att se skillnaden.

//Freddy

Skillnaden blir att omformaren skall ha en massa förlusteffekt också, möjligtvis att 230 är effektivare så du får kallare i kylen? Du håller nere elöverskottet iaf :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Nu är det December.. det har vart en dyster tid.... ingen sol o ingen vind.
Det har fått bli att köra mitt gaskonverterade elverk 2-timmar om dagen..
tur att det inte går åt så mycket gasol, samt att gasolen håller bra priser.

Jag har bott i bilen sedan augusti, och ligger på en gas kostnad för värme och el om: 405:- i Augusti, 599:- i Sept och 912 i Nov. nu i dec går kostnaden ned eftersom jag reser lite mer och får el och värme den vägen. och Nov var kallare och mer snålblåst än i dec än så länge iaf.

Nu när det stormar så kör jag alla mina el prylar samt en liten värmefläkt på 12v när jag har överkapacitet i systemet. Vindsnurran gillar stormar ;) just nu tv o dator på 220 och snurran laddar ändå 6 amp till banken.

kul o smart med en vindsnurra för dem som är roade av att vara självförsörjande så långt det går på ett klimatsmart sätt. Någon som är sugen på en installation får ni gärna fråga eller be om hjälp :) eller komma o kolla, jag är i Göteborg ett par dagar nu, innan jag drar söderut o hämtar våren ;)

//Feddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Nu har det gått ett tag sedan jag uppdaterad hur det går.

När det blåser så är oftast solen borta, då är det suveränt att få god laddning från vinden. I normal svensk blåst ger den ungefär 8A i timman. Ni som undrar över hur den låter kan kolla länken, detta är en vido snutt tagen idag i Falkenberg.

Kan säga att jag är mycket nöjd med den.


//Freddy
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Ljudet är svårt att avgöra på film. Men nog tycker det låter mycket. Hade väntat mig en typiskt fläktljud. Men man måste nog höra det i real life.

Men tanken ligger fortfarande kvar hos mig att skaffa en.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Kan den verkligen väga bara 0,5 kg (netto)? Jag känner mig riktigt sugen på en snurra som komplement till solcellspaneler (värdelösa utan sol). Tack Dj Freddy, du vågade det som ingen tidigare vågat och tack för en följetong som öppnade porten för oss andra.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Hur är det med regulator, om man har både solceller och vindsnurra? Bör man ha två olika MPTT-regulatorer, eller finns det multiregulatorer?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Om jag förstått det rätt så ger Vindsnurran AC inte DC?
Detta med för att du måste ha en speciell regulator för AC som sedan skickar ut DC.
Det finns sådana som har ingång även för solpanel.

Har själv köpt lite större för stugan 400 w med en diameter på 124 cm och 5 blad.
Dessa skall vad jag fått höra vara nägot tystare än 3 blad.
Vi får se när jag monterar upp den i sommar.
 
F

F.d. 27480

Guest
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Hej DJ Freddy!
Läste med intresse dina inlägg från 2014 om vindgenerator på husbil!
Jag har också skaffat dito på min husbil,men har inte riktigt samma positiva erfarenheter av generatorn. Skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig för att språka lite i ämnet.

Christer Bertel/Vänliga husbilshälsningar från Uddevalla
 
Toppen