• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Tyskar använder inte kort, där gäller cash eller deras egna inhemska EC-kort.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

nvs.JPG

Det är något sjukt med NV Skåne:
  • Inte speciellt husbilsvänliga kommuner
  • Inte speciellt husbilsvänlig press
  • Riktigt sura campingägare som agerar mot oss långt utanför sin camping
  • Alla ska passera där: norrmän, tyskar och övriga husbilsturister
  • Närhet till Danmark via färja och bro inom en timme
  • Förhållandevis gott om diverse brottslingar
  • Förhållandevis ont om poliser

Vi undviker västkusten överhuvud taget och i synnerhet Helsingborg - Ängelholm - Halmstad områdena. Då är det säkrare att åka igenom Bosnien eller fricampa i Kroatien.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Hej,

I Spanien gjordes för några år sedan en ändring i lagen så att inbrott i husbil jämställs med inbrott i vanlig bostad.
Efter den ändringen har husbilsinbrotten minskat betydligt, eftersom inbrott i bostad ger rejäla straff.

/Bengt


Sedan många år jämställs inbrott i husbil med inbrott i annan bostad även i Sverige.

Detta enligt information från polisen i Västra Götaland.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Tyskar använder inte kort, där gäller cash eller deras egna inhemska EC-kort.

Jag undrar var du har fått detta ifrån? Dessutom så undrar jag varför man har så mycket pengar med sig när man är på hemväg. Det är ju då dom flesta inbrott i deras husbilar har skett. Och varför lägger man plånbok och andra värdehandlingar synligt innanför framrutan? Många av dom tyska husbilarna som har inbrott är hyrbilar och då är man tyvärr inte riktigt medveten om hur man ska bete sig.

Eva
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Om tullen var lika angelägen om att kontrollera hemvändande öststatsbilar som man kollar hemvändande svenskar kanske det blev en minskning av brottsligheten.

Ja med ökad smuggling och införsel av narkotika till Sverige som trolig konsekvens.
Hur dom än vänder sig så har dom rumpan bak.
Möjligen är det fler rumpor tullen behöver så det är bara för oss att öppna plånboken och betala mer skatt....
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Ja med ökad smuggling och införsel av narkotika till Sverige som trolig konsekvens.
Hur dom än vänder sig så har dom rumpan bak.
Möjligen är det fler rumpor tullen behöver så det är bara för oss att öppna plånboken och betala mer skatt....

Eller spara någon annanstans.......
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Vi var på Hunnebostrand för några år sen och stod tillsammans med 20-tal andra husbilar.
På natten fick 3 st tyska husbilar inbrott. Polisen kom och skrev rapport och tyskarna fick en kopia.

Vi svenskar stod som fågelholkar och undrade varför ingen annan hade fått påhälsning utan bara tyskarna.
Då sa en person i församlingen.

När tyskarna kommer hem så skickar de polisens rapport till sitt försäkringsbolag och får ut pengar på det stulna. Semestern betald.

Om det är någon sanning i påståendet har jag ingen aning om.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Vi var på Hunnebostrand för några år sen och stod tillsammans med 20-tal andra husbilar.
På natten fick 3 st tyska husbilar inbrott. Polisen kom och skrev rapport och tyskarna fick en kopia....

Gjorde polismännen någon undersökning av eventuella brytskador på dörrar etc? I Sverige kräver försäkringsbolagen att försäkringstagaren skall kunna påvisa att ett brott har skett. Exempel på detta är relevanta brytskador som möjliggör att dörren forcerats och tillträde till husbilen har skett. Vad fick tyskarna för kopior? Inbrott redovisas i polisens anmälningsprogram, RAR, och dessa kopior skrivs ut och skickas per post till målsäganden, alltså den som blivit drabbad av brottet.

Johan K.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Vi var på Hunnebostrand för några år sen och stod tillsammans med 20-tal andra husbilar.
På natten fick 3 st tyska husbilar inbrott. Polisen kom och skrev rapport och tyskarna fick en kopia.

Vi svenskar stod som fågelholkar och undrade varför ingen annan hade fått påhälsning utan bara tyskarna.
Då sa en person i församlingen.

När tyskarna kommer hem så skickar de polisens rapport till sitt försäkringsbolag och får ut pengar på det stulna. Semestern betald.

Om det är någon sanning i påståendet har jag ingen aning om.

Du går väl på alla sagor eller hur?
Egentligen är det rent förtal.

Varför tror du att svenskar har inbrott i bilen i Spanien? När du är ute på en längre resa hat du mera med dig än hemma för några dagar
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Hej Jokin

Jag berättar bara vad jag varit med om och kan inte redogöra vad poliserna gjorde efteråt, så din frågor förblir obesvarade av mig.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Hej Jokin

Jag berättar bara vad jag varit med om och kan inte redogöra vad poliserna gjorde efteråt, så din frågor förblir obesvarade av mig.

Jag ville bara få fram lite mer fakta om händelsen. Du skriver att du "berättar vad du har varit med om". Har du varit med om att tyskarna fick kopior? Jag hoppades att ditt inlägg gav möjlighet till att få fram lite källfakta i ämnet, men som jag ser det får det läggas i högen med icke verifierbara påståenden.

Johan K.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Det verkar som vissa Hbk medlemmar i denna tråd har läsförståelse-problem.

För att tydliggöra det hela en gång till.
Det var inte inte jag som blev rånad och kan därför inte svara på några frågor om hur polisrapporten såg ut eller hur polisens efterforsknings arbete utfördes.

I hopp om att det klarnar lite nu.

//T
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Jag är inte inblandad mer än att vi råkade stå på samma plats.

Ser verkligen fram emot en redogörelse med ditt påhopp " som man känner sig själv känner man andra"
Vad menar du egentligen Johnssma ?

//T
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Jag citerade även raden innan, märk det.

(Och syftar således på den som var så snabb att döma tyskarna på ställplatsen, helt utan bevis)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Polisen i NV-Skåne varnar för husbilstjuvar

Är det en ny taktik från NV Skåne. När argumenten inte räcker till, då är helt plötsligt den som uttalar sig boven i dramat. Då vågar jag ju inte larma om det brinner i NV Skåne för då blir väl jag pyroman.

Vad är det egentligen för sätt att skrika "bedrägeri" så fort någon stackare får inbrott i sin bil? Brukar ni vara så snabba att anklaga någon för att vara bedragare utan att det finns någon tillstymmelse till anledning? Jag blir mörkrädd.
 
Toppen