• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tomtom live camper: saboterar

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag köpte en TomTom live Camper för två år sedan.

tomtom-caravan2.jpg


Nu efter två år slutade den att fungera live. Fine jag behöver inte det. Jag kan använda den offline. Den funkar ju som GPS ändå. Ack vad jag bedrog mig. TomTom saboterar medvetet funktionerna så att den bara blir irriterande. Ex: fartkamera funktionen blev helt hispig. Ibland tutade den för kameran ibland inte. Ibland tutade den efter man passerat och ibland perfekt.

Efter att jag på nätet betalat 495 kr fungerade allt perfekt igen. (i ett år)

Dålig stil. Kändes som att TomTom medvetet saboterar för dem som inte förlänger abbonemanget...
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: tomtom live camper: saboterar

Sickna busar.
Sån köper jag inte.
Hoppas Garmin bär sig bättre åt. Funderar starkt på att köpa en Garmin Camper. Kanske blir det mässpris. Jag väntar och ser.
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: tomtom live camper: saboterar

Ett tips på GPS är att ladda ner Navigon om ni har iPhone eller iPad.
Kostar några hundralappar men funkar jättebra, har haft den i ca 6 år på min iPhone och numera på min iPad.

Köpte vår husbil innan midsommar och kom fram till att vi inte behövde köpa en GPS utan iPaden funkar utomordentligt bra med Navigon.
Kompletterade gps,en med en uppdatering för husbil där man kan lägga in måtten på bilen.

Och nu har vi hittat en bra hållare till iPaden också (tack vare ett tips här i detta forum).

Ha en fortsatt skön söndag,
Maggan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: tomtom live camper: saboterar

Kan vi försöka hålla oss till Tom Tom som saboterar, annars fladdrar tråden iväg som vanligt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: tomtom live camper: saboterar

Troligen går mitt "live traffic" ut inom ett par månader, vi får se om min garmin saboterar på samma sätt som tomtom.
Jag har i alla fall bestämt mig för att betala vad det kostar den dagen abonnemanget löper ut, jag sparade ett par timmar av livet när det var stopp på E18 i Hallsta för ett par månader sedan, om fartkameravarningarna ligger i paketet med livetraffic har jag nog sparat andra saker också. ;)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: tomtom live camper: saboterar

Kan vi försöka hålla oss till Tom Tom som saboterar, annars fladdrar tråden iväg som vanligt.

Det är väl bra att visa att det finns bättre alternativ där man inte skinnas på pengar med jämna mellanrum.

Jag har aldrig betalt ett öre under alla år för grundversionerna i varken iGO, Navigon, Sygic eller Tomtom vars appar är bättre uppdaterade än motsvarande fasta navigatorer (GPS).
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: tomtom live camper: saboterar

Troligen går mitt "live traffic" ut inom ett par månader, vi får se om min garmin saboterar på samma sätt som tomtom.
Jag har i alla fall bestämt mig för att betala vad det kostar den dagen abonnemanget löper ut, jag sparade ett par timmar av livet när det var stopp på E18 i Hallsta för ett par månader sedan, om fartkameravarningarna ligger i paketet med livetraffic har jag nog sparat andra saker också. ;)

mvh jocke

Jag håller med om att det är bra med traffic live. Men eftersom jag kan få det via andra kanaler tycker jag att det är fel av TomTom att sabotera sin egen produkt om man inte uppdatera den. Säkert gör inte andra märken motsvarande.
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: tomtom live camper: saboterar

Kan vi försöka hålla oss till Tom Tom som saboterar, annars fladdrar tråden iväg som vanligt.

Ojdå?! Ledsamt att du inte är mottaglig för tips, trodde det var det du sökte.
Lämnar nu denna tråd, så det inte blir mer oro i lägret:twitcy:

Maggan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: tomtom live camper: saboterar

Ojdå?! Ledsamt att du inte är mottaglig för tips, trodde det var det du sökte.
Lämnar nu denna tråd, så det inte blir mer oro i lägret:twitcy:

Maggan

Ingen fara. Jag ville bara att vi kunde diskutera TomTom:s dåliga hantering av sina produkter. Jag ser att du är ny också. Så välkommen till HBK :)
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: tomtom live camper: saboterar

Kan vi försöka hålla oss till Tom Tom som saboterar, annars fladdrar tråden iväg som vanligt.


Min TomTom 700 slutade fungera tvärt präcis när jag kom till Valencia vilket innebar att jag kom rakt genom centrum.Åkte till Media Markt som konstaterade att den var kaputt.Köpte en ny TomTom.Jag misstänker att dom tidsinställar förstörelse när man uppdaterar.Kanske det dom kallar gratis livstids uppdatering.
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: tomtom live camper: saboterar

Märkligt detta,

Vår Tomtom någonting Live slutade också att fungera i närheten av Valencia förra året.

Jag trodde i min enfald att det berodde på att den blev sur för att vi köpte några papperskartor!

Nej skämt åsido! Den bara dog och inget hjälpte att få igång den så det blev padda med IGO Primo i stället.

I vår nya husbil med Renault Master så sitter en Tomtom fast inmonterad. Kanske måste vi hålla koll på uppdateringar och därmed avgifter till Tomtom!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: tomtom live camper: saboterar

Har inte uppdaterat min TomTom i år men råkade aktivera att jag skulle göra det i somras, den satte igång Live uppdateringar som skulle gälla i 14 dagar.:)
Nu har dom dagarna gått så då kommer väll allt sabbas:mad:

Gillar inte konceptet där dom suger ut pengar varje år, känns tokigt att betala in en avgift för en 3-4 år gamma gps, även om jag gjorde det förra året.
 
Toppen