• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kilar under framhjulen

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Varför är det så vanligt att palla under framhjulen med kilar? Alla ställplatser lutar ju inte framåt. Är de flesta helintegrerade felkonstuerade ?
ErikP
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

hej kilar har man för att det är viktigt att bilen står i våg för att kylskåpet inte skall brinna upp förtidigt.

som du kanske vet brinner en låga rakt även om det lutar.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

enkelkt kan jag svara på detta man ser till att man parkerar så att man får kilarna fram så gör i allafall jag:swoon:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Då har du antagligen inte tittat tillräckligt noga :).

Visst kan kilarna vara under bakhjulen också eller under fram- och bakhjul på en sida av bilen. Allt beror ju på hur marken lutar (och att många bilar är byggda på chassin som lutar framåt på helt vågrätt underlag).

Står du till exempel längs en gata med två hjul i rännstenen så brukar bilen luta en hel del ut från gatan. Ett par kilar under hjulen i rännstenen rätar upp bilen och det blir betydligt behagligare att sova.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kilar under framhjulen

Jag har kilarna under framhjulen eftersom min bil är högre i bakvagnen än framvagnen. Detta medför att jag måste se till att ställa bilen så att framhjulen kommer upp lite, annars blir det dålig avrinning från diskhon. Kylskåpet har jag aldrig några problem med oavsett hur bilen står uppställd.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kilar under framhjulen

Dom helintigreade bilarna är felkostruerade dom står ju på näsan alltid jag har funderat över att kunder nyer sig med det, jag skulle aldrig köpt en bil i det skicket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kilar under framhjulen

Det er mange helintegrerte og alkover som har høy aksellast foran fra fabrikk og som burde blitt utstyrt med stivere fjører foran. Bilen blir bedre å kjøre når den får nesen opp fra bakken.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Går det att använda klossar bak om man har boggi?


Tydligen, frankia stod ju på klossar.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Varför är det så vanligt att palla under framhjulen med kilar? Alla ställplatser lutar ju inte framåt. Är de flesta helintegrerade felkonstuerade ?
ErikP

Neida, tvert om, har tilgode å se integrert med feil vektbalanse på/mellom aksler, det er de delintegrerte som har en noe uheldig konstruksjon, siden bakre aksel ofte er overlastet og kiler i front ikke er nødvendig.

;)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Jag äger klossar har aldrig använt dom. Men bilen lutar framåt som de flesta.
Mycket sällan man hittar helt plana ytor att parkera på.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Fiats husbilar har för klena framfjädrar. Oavsett om husbilen är hel/halvintegrerad eller alkov så lutar bilen framåt på plan mark.
Detta kan avhjälpas med byte av framfjädrarna, finns i flera märken. En del i HBK har gjort arbetet själv en del lämnar in bilen till verkstad.
Vår bil är redan från början utrustad med förstärkta Goldschmitt framfjädrar, står alltid rakt på plan mark, inga kilar behövs.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Apropå på klossar så small det till här för en timme sen, en italienare i en Carthago hade nog glömt att han står på klossar fram, körde av dem framåt :p
Dock så verkade inga skador uppstå vad jag kunde se :)

Från en Solig ställplats i Limhamn
 
Toppen