• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kilar under framhjulen

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kilar under framhjulen

Fiats husbilar har för klena framfjädrar. Oavsett om husbilen är hel/halvintegrerad eller alkov så lutar bilen framåt på plan mark.
Detta kan avhjälpas med byte av framfjädrarna, finns i flera märken. En del i HBK har gjort arbetet själv en del lämnar in bilen till verkstad.
Vår bil är redan från början utrustad med förstärkta Goldschmitt framfjädrar, står alltid rakt på plan mark, inga kilar behövs.

Fiat gör inga husbilar, det är husbilstillverkaren som skall se till att det är rätt fjädrar monterade på bilarna de säljer! :)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Kilar under framhjulen

Fiats husbilar har för klena framfjädrar. Oavsett om husbilen är hel/halvintegrerad eller alkov så lutar bilen framåt på plan mark.
Detta kan avhjälpas med byte av framfjädrarna, finns i flera märken. En del i HBK har gjort arbetet själv en del lämnar in bilen till verkstad.
Vår bil är redan från början utrustad med förstärkta Goldschmitt framfjädrar, står alltid rakt på plan mark, inga kilar behövs.

Min bil som är en Renault Master har förstärkta fjädrar fram och bak, men lutar framåt trots det. Jag tror att det inte endast beror på fjädrarna, utan också bilens konstruktion. Det kan ju vara så att transportbilschassie på vilka många husbilar är byggda, redan från fabrik är högre i bakändan för att kompensera för den sänkning som blir då bilen lastas och att bilen skall vara i horisontalplanet när den är lastad.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Helt riktigt. Fiats fjädrar fram är standard för transportbil. När det sedan blir en husbil ökar trycket fram. Därför står nästan alla på näsan.

Jag satte dit nya fjädrar fram och luftfjädrar bak. Bilen är 2 år gammal.

Jobbet gjordes hos Bossing. Helt nöjd.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Helt riktigt. Fiats fjädrar fram är standard för transportbil. När det sedan blir en husbil ökar trycket fram. Därför står nästan alla på näsan.

Jag satte dit nya fjädrar fram och luftfjädrar bak. Bilen är 2 år gammal.

Jobbet gjordes hos Bossing. Helt nöjd.


Blev bilen i våg då?

Vi har förstärkta framfjädrar och bilen lutar ändå lite framåt särskilt när det är lätt lastat. Detta spelar inte så stor roll efter som platserna vi står på sällan är i våg.
Så ibland klossr vi, fram eller bak.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

Vi har en gammaldax delintegrerad Weinsberg (Knausbygge) som står i våg på plan mark. Marken är inte alltid plan, så vi använder klossar på de hjul där de behövs. Lika ofta på bakhjulen som fram.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Ok..
Jag sticker ut hakan här..

Vi köper bilar för 500k & uppåt..
Å lutningen beror på inte på att tillverkarna "vill att bilen ska luta framåt".
Pga köregenskaper eller annat.

Utan för att den är byggd på för klena fjädrar ??
Låter osannolikt .. Eller ?
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

Klotsar används när de behövs, så vad är problemet? På platser vi stannar händer det ofta att marken lutar, då lägger vi under klotsar där de behövs för att få golvet i
våg. Fy & Bi
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

En hel del är väl osannolikt i alla fall på min bil.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Kilar under framhjulen

Ok..
Jag sticker ut hakan här..

Vi köper bilar för 500k & uppåt..
Å lutningen beror på inte på att tillverkarna "vill att bilen ska luta framåt".
Pga köregenskaper eller annat.

Utan för att den är byggd på för klena fjädrar ??
Låter osannolikt .. Eller ?

Du är helt klart något på spåret.
Jag försökte mig på att förklara för några några år sedan men den tråden spårade ur, men jag försöker igen :D

De allra flest bilar, allt från F1 racer till lätta lastbilar har en chassilutning framåt på någonstans runt 1-1.5 grad.
Denna lutning kallas "rake" eller "under body rake" och finns där för att uppnå stabila köregenskaper i högre farter.
Ett chassi som är helt neutralt eller värre lutar bakåt skulle ge något sämre stabilitet vilket är en del av det som händer med köregenskaperna när man lastar tungt bak i tex en personbil.

Så ett chassi ska luta framåt, det är bra ur bilens synvinkel.

Men sagt det så kan jag tycka att det är konstigt att då inte bodelsbyggare kan kompensera för detta eftersom det är självklart att chassit nästan alltid lutar framåt.
Det bör inte vara någon svårighet att luta bodelen lika mycket åt "andra hållet" så att fler upplever "huset" i våg när man parkerar.

För er som upplever bilarna som plana så är det mycket möjligt att påbyggaren tänkt en aning längre än för dom flest andra :rolleyes:

PS : mitt "hus" lutar också framåt, säkert 90% av gångerna som klossar används så är det fram.
 
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Fiat gör inga husbilar, det är husbilstillverkaren som skall se till att det är rätt fjädrar monterade på bilarna de säljer! :)

Ok, visst fel beskrivet av mig, men Fiat levererar chassien till de olika husbilstillverkarna ex. Carthago, vissa med Fiat chassi och vissa med Alkochassi som har förstärkta framfjädrar.
Hur som helst... vi står i våg:)
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Ibland när marken lutar åt ett håll så tar jag klossarna för att få bilen rak, andra gångar så tar jag dom på andra hållen. Jag ser inte problemet? Om andra fordon har problem med detta så köper jag det men jag har inte problemet
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Ok, visst fel beskrivet av mig, men Fiat levererar chassien till de olika husbilstillverkarna ex. Carthago, vissa med Fiat chassi och vissa med Alkochassi som har förstärkta framfjädrar.
Hur som helst... vi står i våg:)

Användandet av ett Al-Ko-chassie medför inte "per automatik" kraftigare (eller på annat sätt annorlunda) framfjädrar, jämfört med Fiat originalfjädrar.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Vad jag menar, lite förenklat, från ritbordet:

Om en husbilstillverkare ritar en husbil från grunden..
Å så hoppsan.. Vad låg den blev fram.. Jaja det beror på dom "svaga" fjädrarna fram,

Det låter i mina öron väldigt märkigt.. Det måste ju finnas någon annan bakomliggande orsak,
Kostnaden för en tillverkare att kasta på kraftigare fjädrar från fabrik är ju minimal.

Dom eftersträvar köregenskaper eller ett utseende eller något annat..
Inget så enkelt åtgärdat händer av en slump..
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Användandet av ett Al-Ko-chassie medför inte "per automatik" kraftigare (eller på annat sätt annorlunda) framfjädrar, jämfört med Fiat originalfjädrar.

Vad jag säger är att vår bil med Alkochassie och Goldschmitt står i våg på plant mark.
De två bilarna innan med Aklochassie utan förstärkta framfjädrar lutade fram med nosen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kilar under framhjulen

Vad jag menar, lite förenklat, från ritbordet:

Om en husbilstillverkare ritar en husbil från grunden..
Å så hoppsan.. Vad låg den blev fram.. Jaja det beror på dom "svaga" fjädrarna fram,

Det låter i mina öron väldigt märkigt.. Det måste ju finnas någon annan bakomliggande orsak,
Kostnaden för en tillverkare att kasta på kraftigare fjädrar från fabrik är ju minimal.

Dom eftersträvar köregenskaper eller ett utseende eller något annat..
Inget så enkelt åtgärdat händer av en slump..
--------------------------------------------------------------------------------------------

Nja, vet inte om det beror på kostnaden, snålhet eller något annat. Men bilarna väger mera fram än vad fjädrarna är specade för, och bilar som står på genomslagsgummikuddarna i MacPersson benen redan innan de behöver fjädra ner p.g.av gupp m.m. kan nog inte främja väghållningen och köregenskaperna.
Är höjden skaplig när bilen är ny så har den sjunkit ner efter något års användning.

Det finns ju även en del husbilstillverkare som i sin reklam skriver "förstärkta framfjädrar" som om det inte alls är något man skall förvänta sig på en tung bil vid köp.

M.v.h. JANKRO.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

Vad jag menar, lite förenklat, från ritbordet:

Om en husbilstillverkare ritar en husbil från grunden..
Å så hoppsan.. Vad låg den blev fram.. Jaja det beror på dom "svaga" fjädrarna fram,

Det låter i mina öron väldigt märkigt.. Det måste ju finnas någon annan bakomliggande orsak,
Kostnaden för en tillverkare att kasta på kraftigare fjädrar från fabrik är ju minimal.

Dom eftersträvar köregenskaper eller ett utseende eller något annat..
Inget så enkelt åtgärdat händer av en slump..
Inom personbilvärlden har man helt andra krav på utvecklingsprocessen, där kan man baserat på stora antal producerade/sålda bilar av samma typ bära stora kostnader för att få fram bra "helbilsegenskaper" (serier på 300.000 - 1.000.000 bilar)! Fö tar man inte bara fram en ny bil genom att "rita", fullt så enkelt är det inte .... , de tillverkare som inte klarar priskonkurrens/kvalite försvinner succ från marknaden!

Ingen som tänker till betr ekonomin kring "bilutveckling" tror väl att en husbilspåbyggare har råd med en jämförbar kompetens för att stämma av en hel husbil på samma sätt (som en p-bil) mot bakgrund av husbilars små påbyggnadsserier på säg 100 till max 1.000 husbilar/år?

Verkligheten är att påbyggarna oftast har "begränsad kunskap för att ens placera och få ihop snickerier/inrede" ovanpå sina inköpta chassier som dessutom ofta kommer från flera olika tillverkare (Hobby är ett bland många exempel)! Resultat är att påbyggarnas arbete med små påbyggnadsserier lider av "brist" på kapital/kompetens, vilket innebär att slutresultatet ofta/om inte alltid, kan ifrågasättas/blir slumpartat på olika sätt - t.ex i form av kvalite, mängdfel, ej avstämda chassier inkl kupeljud, vägegenskaper, körbarhet, krockegenskaper, mmm!

Tror inte att så värst många av oss skulle ha råd med husbil om man ställde samma helbilskrav (körbarhet, ljud, krocksäkerhet, mmm) på en husbil som man helt naturligt ställer på personbilar!
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

Tror detta är sanningen också.
Husbilstillverkarna har inte en bråkdel av de resurserna att bedriva testning och utveckling på som personbiltillverkaren har.
Nya konstruktioner sätts i produktion efter att ha provats endast i enstaka förseriebilar eller konceptbilar.
De små serierna gör också att de inte har samma bank att hämta data och statistik ifrån.

Husbilstillverkare har heller ingen större data i retur från återförsäljarnätet på annat än fuktmätningarna och garantireparationerna då bodelarna bara kommer in på verkstad för dessa jobb.

En personbil töms på data vid varje service och laddas med ny då en eftermarknadsavdelning fortsätter att utveckla softwaren och sen byts delar på service som kunder aldrig får veta om det aldrig läkt ut offentligt m m

Ska man va helt ärlig så är husbilar ganska bräckliga och ömtåliga konstruktioner ställt mot prislappen.
Det krävs viss vana/tillvänjning för att leva i en hus bil utan att åsamka den skador. Det baserar jag på hur jag själv tar hand om min husbil och hur det ändå uppstår "irriterande" småfel samt att man i trådar läser om folk som slutat låna ut sina bilar då det gick sönder saker eller blev skador på saker alltför ofta i samband med utlåning.
 
Toppen