• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Äventyr i främmande land.
Skrev i ett tidigare inlägg att vi har campat med hus på hjul i 16 år men konstaterade senare att det var 26 år. Har upptäckt att det går ganska bra att skanna bilder från den gamla ångkameran och då vi dessutom har fört noggrann dagbok med alla kostnader antecknade så varför inte ge er ungdomar lite mer att
läsa.

Berättar i inlägg då och då så att det inte blir så tungläst.
1988 körde vi den relativt nya Ford Scorpion upp till Ivars Bil i Hoting och bytte till oss en Nissan King Cab med tillhörande Polar Camper. Det var i februari månad och i april packade vi och drog till Italien.
Börjar med att visa transportmedlen så länge.
Så här bodde vi före campertiden:

Skannat 10 aug 2014063.jpg

Några bilder på första huset på hjul:

Skannat 11 aug 2014077.jpg

Skannat 11 aug 2014075.jpg

Skannat 11 aug 2014078.jpg

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Äventyr i främmande land.

Visar först en bild till av denna mångsidiga husbil. Personbil, snöröjare och husbil.
Plogbladet tillverkat av en bekant som var skicklig svetsare. Lyft− och sänkanordning med hjälp av vinsch som styrdes med knappar på instrumentbrädan. 4−hjulsdriften gjorde att den klarade av snöröjningen även på isigt underlag.

Skannat 11 aug 2014080.jpg

Nu till varmare förhållanden:
Vi bestämde oss för att möta våren i Italien. Kan ”möta våren i Paris” så kan man väl ännu snabbare hitta den i Italien. Vi var ganska frejdiga. Det enda jag visste om italienarna var att de var ganska mörka. Pratade fort och gestikulerade en del. Dåligt påläst om kulturen och om umgängesregler.

Vi kastade loss den 9 april och trots två färjöverfarter, Helsingborg−Helsingör och Rödby−Puttgarden så tog vi oss fram till Egestorf, 3 mil söder om Hamburg, på en dag. Vi anlände kl 8 på kvällen. Campingplatsen var åretruntöppen men stängd för dagen. Det fanns tydligen uppsikt för en dam anlände och öppnade och välkomnade oss. Vi åt ute för 121:− och campingen kostade 80:− med el.

Nästa natt tillbringade vi i Kipfenberg och käkade ute för 54:− och campade för 76:−. Det var minusgrader på natten.
Stannade på en parkeringsplats i trakten av München och såg för första gången alperna från marknivå i stf ovanifrån. Mäktigt.

En kort paus i Brennero:

Skannat 11 aug 2014078.jpg

Här en bild på långtradare som vill iväg efter körförbudet:

Skannat 11 aug 2014082.jpg

Nästa kväll parkerade vi under en palm i Arco och solade oss lite på morgonen. Trodde i vår enfald att det alltid var så här i Italien i början av april. Kommande besök tog oss ur den villfarelsen.

Bild 4 Arco.jpg


Nästa camping blev på Camping San Francesco där vi märkligt nog lyckades handla ett element och en kabel.

Skannat 11 aug 2014077.jpg

:)
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Hej o tack för nostalgitripp. 2010 åkte vi runt norra Europa i en Chevrolet S10 o en Polar Campar anno 1990. På flera sätt ett härligt första försök till husbils liv. Något liten dock för min 2m man. :) Saknar fortfarande chevan, utom när jag tankar.

/Sylvia
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Hej Alve och tack för din berättelse.

Även vi har haft ett par campers på fyrhjulsdrivna pick-up med lite blandade erfarenheter.
Ett problem med de svenskbyggda campinglådorna är att det blir mycket begränsade lastutrymmen eftersom det saknas sänglådor. Tyskarna bygger modeller för växelflak (se exempelvis på byggena från Bimobil) och det gör stor skillnad.

Den första campern på 80-talet var ett polarbygge till en Isuzu dubbelkabin och den var varm och bekväm och kom till användning vid kortare fisketurer, men tyvärr hindrade konstruktionen användning av bilens drag. Nästa camper något decennium senare blev en specialbeställd Isocab camper, vilken gjordes så pass kort att jag kunde få med mig båt eller skotersläp på dragkroken (och därmed även plats för diverse skrymmande fiskedon, vinterkläder och annat).

Här några bilder på Isocab från de första åren efter millenieskiftet, en rätt finurlig bolåda med bra isolering och Wallas dieselvärme. Inte fullt ut samma vinterkomfort som Polars camper men vi övernattade i ner mot 30 minusgrader utan att lida och att slippa gasolberoende för värmen var ett stort plus här uppe i vildmarken. Basfordonet har jag fortfarande kvar och det har nu efter 14 år passerat 10.000 mil.

Isocab camper:
Camper -05 (Large).jpg

CIMG0002 (Large).JPG

IMG_0278 (Large).JPG

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Äventyr i främmande land 3

Vi hade ont om gasol. Campern hade plats för bara en sexa. Kallt på nätterna. Vårt elelment hade två lägen 1.000 och 2.000 w. Campingen hade säkringar på 3A.
Då kan man ju belasta bara 660 w. Behövde köpa ett element med ett 500 w−läge också. Hittade en butik som sålde sådant och jag var förberedd på språkförbistringen eftersom vi inte befann oss i något turistområde.

Får väl göra som han som emigrerat till Amerika och skulle köpa en skurborste. Han lade sig på knä och visade skurborstande rörelser på golvet. Expediten ”jasså, är det en skurborste du vill ha?”
”jisses, pratar du svenska och här ligger jag och pratar engelska”.

Nåväl det gick vägen med att använda peka på tekniken.
Nu ville vi till Venedig och tog därför in på Camping Fusina. Där hade man något udda duschrum. Det var små runda byggnader här o där med takdusch. Som en tant vi pratade med sade att man har att välja på att klä av sig naken utanför eller klä av sig därinne och få kläderna vattnade också.

Dagen efter hittade vi Camping Miramare ute på Lidot.

Bild 5 Camping Maramire.jpg


Stannade två nätter, en mycket trevlig camping. Nära till lång sandstrand vid Adriatiska havet och nära till Punta Sabbione och båt till Venedig.

Punta Sabbione.jpg

Där träffade vi duvorna.

San Francesco.jpg

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Äventyr i främmande land.

Efter att ha inmundigat kaffe med bröd och kaffe och likör i Venedig var behovet att fylla på kontanterna stort. Vi drog iväg västerut med sikte på Como via Padova, Verona och Desenzano. Vi hittade en bank i någon av städerna, minns inte vilken. På den tiden var det resecheckar som gällde och man var tvungen att gå in på en bank.

Det var ett flott bankkontor, stort och med stora glasinfattade dörrar. Vi hade skaplig fart mot dörrarna och det blev platt näsa. Dörrarna var låsta trots att banken var öppen. Vi orsakade ett skapligt skramlande och både kunder och anställda tittade förvånade på oss.

Någon pekade åt sidan och där fanns en mindre dörr med svängkors så att endast en person åt gången kunde gå in. På väggen fanns en bild på överkryssad pistol.

På den tiden rökte jag och jag tyckte det såg trivsamt ut då både anställda och kunder rökte. Kunderna fimpade på golvet. Nu hade vi alltså lärt oss hur man går in på en bank.

I Desenzano fyllde vi på gasol. Återkommer om det.

:)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Hej!
På tal om camper och Italien så har Anders Witt HBK 119 tydligen kommit hem i dagarna efter att vingla runt där nere i 50 år (?) med sitt ”hus på bil” och skrivit en bok "Italienska avstickare" http://www.husbilsklubben.se/forums/t81690/.


Om man använder gängse måttstockar på kvalité och optimering (~värde/resurs) så är en camper med bil närmast perfekt för brukaren. Den innehåller allt man behöver, har överlägsen framkomlighet osv. Ett möjligen förbisedd lastutrymme är bilens flaksidor som man kan nå genom luckor (eventuellt egna), icke baksäte att förglömma om man är två.

Därtill tillkommer bilen utan camper på flaket, som grädde på mosen.
//Conny
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Hej!

Ja, en modern camper innehåller allt som brukar finnas i en husbil, dock något komprimerat. Eftersom man kan ställa av den och använda enbart bilen så har man också stulit husvagnscamparens fördel, att lätt åka iväg och se sig om. Den bil vi hade senast under campertiden var 4-hjulsdriven och hade hög markfrigång. Toppen!

Nackdelen: Då man blir gammal och skröplig blir den obekväm. Mycket klättrande upp och ner.

:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Man måste vara rädd om sig om man skall kunna hantera kofoten.

:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Hej!

Ja, en modern camper innehåller allt som brukar finnas i en husbil, dock något komprimerat. Eftersom man kan ställa av den och använda enbart bilen så har man också stulit husvagnscamparens fördel, att lätt åka iväg och se sig om. Den bil vi hade senast under campertiden var 4-hjulsdriven och hade hög markfrigång. Toppen!

Nackdelen: Då man blir gammal och skröplig blir den obekväm. Mycket klättrande upp och ner.

:)

Så lätt är det inte! Det krävdes helt plant underlag och väldigt försiktiga och precisa manövrer när man backade bilen in under campern och helst en medhjälpare som höll koll. Efter varje montering krävdes kontroll och efterdragning av spännbanden flera gånger när man började färden. Inget besvär jag gjorde mig för en liten tur, då fick campern allt hänga med.

På mina pick-up hade (har) jag en kåpa och för att få av och på den mellan turerna med campern behövde jag lyfthjälp.

Förvisso var kombinationen en utomordentlig dragbil som tog sig fram i allt slags före med släp, detta med hjälp av 4WD, lågväxlar och diffbromsar. Men smått och trångt blev det och i mina bolådor inte ens ett riktigt duschutrymme (och för den delen inte heller plats för tillräckligt med vare sig vatten eller avlopp tillräckligt för mer än nödtvätt).

aake
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Hej aake!
Det är förvisso sant att det inte är alltid är helt lätt, men det skiljer högs väsentligt beroende på förares vana och bilen utformning. Jag har sett flera som ställt av sin camper på campingar för att ha en turbil i likhet med husbilsfolket.

Din kåpa är väl ett självförvållat problem som inte campern kan lastas för, likaså att du valt en camper utan dusch. För övrigt förbrukar man normalt 3-5 liter per dusch så vattnet borde räcka om du inte skall frikampa i öknen.

Notera att nyttan med något skall ses mot användarens behov, så en camper kanske inte passar alla men jämför man kostnad med funktioner så är ekipaget överlägset både husvagn och husbil. Dessutom kan man skiva tre böcker om att genomkorsa Europa i en camper som Anders Witt. Hur många har du skrivit in din husbil?:)
//Conny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Min plåtis fungerar som en camper men jag slipper hålla på att krångla med montering/demontering av bodelen hela tiden!

Jappe (prima ballerina)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Conny

Mina subjektiva erfarenheter är förvisso inget som är tänkt att läsas som något slags facit. Men nog tycker jag att jag fick viss vana under de år jag ägde en camper, under någon period parallellt med en konventionell husbil. Naturligtvis försökte jag inte ens ta med mig kåpan under turer med campern.

Och om vi skall kräva att man bör ha skrivit böcker om ämnet innan man får delge sina erfarenheter här i forum så lär det bli rätt tyst? För egen del har jag inga som helst ambitioner i den riktningen.

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Italienarna tog dock emot oss och höll god min

Äventyr i främmande land.

Vi fortsatte alltså i riktning mot Como och gjorde en uppstickare till Sirmione.
I Desenzano frågade vi oss fram till ett ställe där man kunde fylla gasol. Det låg lite avsides innanför ett högt plank med en öppning där man kunde köra in. Det såg ut lite som ”Berras bil o skrot” men det fanns ett litet kontor och man visade mig till en lastbrygga där jag fick ställa upp flaskan.

Jag hade ingen adapter som passade deras prylar och man letade febrilt i olika lådor och hittade något som visserligen inte passade men med typisk italiensk inställning måste det kunna fixas ändå. Gasol i gasform är ju osynlig men den här killen lyckades banne mig få den synlig. Det bildades ett moln omkring honom och jag backade flera meter och hoppades att inget skulle förorsaka en gnista.

Jag vet än idag inte vad det var jag såg. Kanske oroade mig i onödan. Betalade på kontoret och det kostade nästan ingenting.
Vi övernattade på en camping ganska centralt i Como och fortsatte dagen efter längs västra stranden av Lago di Como till Menaggio.
Vi var dåliga på att märka bilderna men jag tror att denna hör hemma vid Lago di Como.

Italien 1988101.jpg


I Menaggio övernattade vi på camping Europa (många campingar i Italien hette Europa) och fortsatte därefter till Luino vid Lago Maggiore. Vi passerade då Schweiziska gränser två gånger. Tror att den här bilden är från en gränsstation.

Italien 1988103.jpg


I Luino åt vi för första gången på restaurang med bordsservering. Vi beställde öring och det fick vi. Varsin tallrik med en öring på.
Vi det här laget hade vi alltså lärt oss hur man går in på en bank och att man måste beställa varje sak som man vill ha på tallriken.

:)
 
Toppen