• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Offline POI Campercontact + TomTom i Android

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Offline POI Campercontact + TomTom

xtsq5rMpVydhsBtcstSqT560cyFyuQPKyo2wuNODxc7SN34j9SynC08MXdMLmsuO1BeR=w128
88269d1407522373-campercontact-app-versi.jpg


Jag använder ofta Campercontact ute i Europa, eftersom de har många ställplatser som passar ett ekonomiskt levene.

Nu har TomTom en version för Android som jag har installerat + Europakarta för att använda offline. Jag har även laddat ner Campercontact app:en med bilder.


Test:

1. Stängt av WiFi och ställt mobilen i flygläge
2. Öppnar campercontact och söker efter ställplatser i närheten
3. Väljer Norra Vinön 53 km
4. Väljer Route Others
5. TomTom och navigerar till Vinön.

Testen avslutad lyckad. Inget Internet krävs. Dessutom min kostnad för båda programmen. GRATIS :D.

Detta är bra ute i Europa där Campercontact verkligen är bra. TomTom kan man ju även använda som vanlig navigator.

Andra gratislösningar för POI och ställplatser som inte kräver Internet för Android skulle vara intressant om någon annan har lösning på.

Obs! Denna tråd är för Android. Inga Iphone kommentarer här!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Du kan jo starte med Locus, en kan laste ned noe kartdata gratis fra Locus - og andre kartverk kan lastes fra andre steder om en ikke vil kjøpe Locus sine egne. Free utgaven av Locus mangler endel av funksjonene til pro utgaven, men bruker samme kartverk. I øyeblikket har jeg nedlastet 3 datasett fra Locus: Sverige, Norge og New South Wales og installert HBK listen med husbilsplasser med bilder (alle info fra forumets liste). En kan installere alle GPX filer direkte, og det ser ut til at pro utgaven også fungerer som en navigator - har ikke testet dette ennå selv.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android


Andra gratislösningar för POI och ställplatser som inte kräver Internet för Android skulle vara intressant om någon annan har lösning på.

Hej.
Är inte helt säker på vad du menar, men alla POI.ov2 kan du ladda in i Tomtom. Dvs HBK:s, Bordatlas, Archies mfl mfl. /Roy
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Hej
Enligt applistan så kostar tomtom europa 397,00,vad är det du har laddat ner?
Mvh
Sten Lidenskog
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Hej
Enligt applistan så kostar tomtom europa 397,00,vad är det du har laddat ner?
Mvh
Sten Lidenskog

Min granne hjälpte mig. Det är någon Italiensk test. Dock på engelska.

Ringde och frågade honom. Han sa att man skulle ladda hem en fil som denna och lägga på minneskortet.

TomTom Android 1.3 APK + Europe Maps (Size: 3.72 GB)

Han sa att instruktioner fanns på nätet.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Et hacket eksemplar av betal utgaven tror jeg. Det finnes mange forskjellige kopier ute på fildelere, ikke noe jeg ville anbefale. For display av POI lister ser Locus et som en meget bra app, selv i Free utgaven - navigasjonen i Pro utgaven er noe begrenset ser det ut til, men jeg vil teste litt mer.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Angående system som fungerar offline så kanske Meinwomo kan vara något?
Anledningen att jag tar upp det är att jag nån gång har registrerat mig vid meinwomo och varje månad kommer ett mejl med överskriften: Offlinesystem und Eventdatenbank.
Exakt hur det fungerar vet jag inte men i nåt halvår har jag tänkt ta reda på det. :oops:

Locus, skaffa appen och några kartor bums och ladda in filen med bilder härifrån: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/662659
Som Knut säger, en bra app för att visa hbk:s platser på en karta, även andra filer går att trycka in, bla bordatlas och Dacf.
Locus visar platserna på kartan och sedan låter man sygic eller copilot ta hand om navigeringen, allt offline. Om det fungerar ihop med appen tomtom vet jag inte men det vore intressant att veta.

Locus som navigator.. nja, jag läste den här tråden vid lappens i hedemora och lät locus ta hand om navigeringen mot västerås, i princip en högersväng i Sala.
Locus var med på noterna bra och visade när jag skulle svänga höger, jag svängde vänster istället för att tömma tanken i Evelund och då visade locus bara ett frågetecken. Ingen automatisk omberäkning alltså och jag fick trycka ett par gånger. Samma sak när jag närmade mig västerås, jag hade nog valt snabbaste vägen men i Hökåsen valde jag att gena över skogen mot Irsta, samma frågetecken igen.
Jag har inte kollat inställningarna men det jag saknar just nu är automatisk omberäkning när jag inte lyder order och jag saknade även talande körinstruktioner, fast det var ganska behagligt när navigatorn var tyst.. :)

mvh jocke
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Om Locus fungerar med TomTom,s app vet jag ej men däremot kan jag bekräfta att den fungerar med Navigon,s app.

/ Göran
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Offline POI Campercontact + TomTom i Android

Får väl egentligen inte svara på den här tråden men eftersom jag är lite förtjust i CamperContact tillsammans med TomTom vill jag trots det bekräfta att den kombinationen fungerar alldeles utmärkt offline!
Rolf
 
Toppen