• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostskydd

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Jag funderar på att rostskydda min bil. Den blir veteran om nåt år och det vore bra om den överlevde det. Blir häftigt, då får man köra i Tyska städer utan plakett!

Har en offert. Bilen är 8,2 gånger 2,5 m, 10k kronor. Synpunkter?

/M
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Rostskydd

Låter som ett bra pris hade en offert på 8k på min personbil då ingick det ljudisolering i det,blir tystare i kupen säger dom som vet.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Rostskydd

Jag funderar på att rostskydda min bil. Den blir veteran om nåt år och det vore bra om den överlevde det. Blir häftigt, då får man köra i Tyska städer utan plakett!

Har en offert. Bilen är 8,2 gånger 2,5 m, 10k kronor. Synpunkter?

/M

Är det miljöplaketten du menar? Den är ju kopplad till utsläpp, eller?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Rostskydd

Du kanske menade att det blir en veteranbil. Läste det som om det hade med rostskyddsbehandling att göra. Därav min undran.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Rostskydd

Ja, jag har för mig att veteraner inte behöver miljöplaketter i Tyskland. Men jag kan ha fel och i så fall får jag reda på det här. Det vore en häftig bonus utöver skattebefrielse. Men det var i första hand rostskydd jag frågade om.

/M
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rostskydd

Hejsan, det finns nog stor risk att det inte bara är att åka in i miljözon och visa regbeviset för årsmodell på bilen.
Jag tror att de kommer att skilja på gammal bil och veteranbil.
Vad beviset för just veteranbil kommer att vara skall bli intressant om/när man kan få klart besked på det.
På svenska Vägverket kan man hitta den här meningen som tillägg på vilka udda fordon, bl. a. veteraner som får åka i miljözon.

"Veteranbilar som är äldre än 30 år och som tillhör någon motorklubb kan få dispens."

Montro om HBK kan räknas som motorklubb ;), och vad som menas med det lite luddiga "kan få dispens",
"får dispens", hade varit klarare.

Men helt omöjligt verkar det ju inte.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rostskydd

Tyska fordon har tydligen ett "H" som begynnelsebokstav i reg-numret när de är registrerade som veteranfordon.
Träffade på en Borgward Isabella" på ett släp på infarten till ställplatsen "Greven". Tyvärr var han tvungen att vända då släp ej får komma in på ställplatsen, hade varit roligt att byta några ord om bilen som här fick beteckningen "dansade en sommar" på grund av dess rostbenägenhet.
 

iretim

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
5041
Medlemskap
2024
Sv: Rostskydd

Var nyligen och underredsbehandlade min bil i Österbybruks rostskyddshall med väldigt gott resultat. Trevlig ägare och dessutom väldigt billig, 4000 riksdaler.
Jämfört med många andra är det halva priset.
IreTim
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Rostskydd

Var nyligen och underredsbehandlade min bil i Österbybruks rostskyddshall med väldigt gott resultat. Trevlig ägare och dessutom väldigt billig, 4000 riksdaler.
Jämfört med många andra är det halva priset.
IreTim

Vad fick du för dom pengarna?
Jag fick tips om Södertälje Bilrostskydd för min plåtis.
Svårt att hitta företag med så stora / höga hallar.
Där skulle det kosta dryga 8000:- för en komplett behandling.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Rostskydd

Nu är bilen inlämnad hos Södertälje Rostskydd
Ska bli spännande att se hur det blir.
Beställde komplett rostskydd samt lackbehandling med 12 månaders skydd.
Totalpris 10000:- inkl moms.
Hoppas det är värt det. I förhållande till bilens pris är det ju en myggfjärt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Rostskydd

Hämtade bilen härom dagen.
Det ser väldigt bra ut.
Jag fick känslan av en seriös firma.
Nu ska bara innerskärmar fram beställas och monteras
 
Toppen