• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen går hela tiden

F

F.d. 52918

Guest
Vattenpumpen går hela tiden på min Rapido 7090+ -09. Pumpen sitter ovanför tanken. Har bytt pump o packningar, men det hjälpte ej.
Har kopplat på en slang på utgående o startat pumpen. När jag kniper denna slang, då slutar pumpen att gå o när jag öppnar så startar den, precis som den ska.
Jag gissar att jag har en läcka någonstans, men var ??
Har tryckt systemet med tryckluft för att höra var:quest: det kan läcka, men hör inget. Mina grå celler börjar ta slut, så kom med ide'er ??
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vattenpumpen går hela tiden

Kan din frysskyddsventil ha löst ut? Den löser ut vid störmbortfall eller mindre än 8+. I så fall rinner vattnet ut vid truman i ett evakueringsrör.
Ove.G
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vattenpumpen går hela tiden

Hej
Hos oss var det så enkelt att handtaget på en kran inte var riktigt ner tryckt. syndes ej då det inte läckte nåt vatten. Hittade anledning på husbilsklubben när jag sökte...:yes:

Gun
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Vattenpumpen går hela tiden

Efter en lång dag hittade jag felet. Jag hade lufttryckt systemet en gång, nu laddade jag kompressorn full, tryckte igen. När jag tryckte slangen mellan pump till tank, så mot min förvåning kom det ut en bit papper.
Memorerade tillbaka att i höstas tvättade jag vattentanken, för att torka upp det sista använde jag vanligt hushållspapper (gör aldrig detta).
Satte ihop allt o nu fungerar det, tyvärr har jag nu inkasserat en vattenpump (1145kr), men det kan väl vara bra att ha i reserv.
Tack för era tips, trevlig sommar.
:applaus:
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpumpen går hela tiden

Vi hade samma problem. Satt en backventil på slangen som går ner till färskvattentanken 80kr sedan var problemet löst. Kan var värt att prova, hoppas du inte ha en läcka i alla fall.

Vattenpumpen går hela tiden på min Rapido 7090+ -09. Pumpen sitter ovanför tanken. Har bytt pump o packningar, men det hjälpte ej.
Har kopplat på en slang på utgående o startat pumpen. När jag kniper denna slang, då slutar pumpen att gå o när jag öppnar så startar den, precis som den ska.
Jag gissar att jag har en läcka någonstans, men var ??
Har tryckt systemet med tryckluft för att höra var:quest: det kan läcka, men hör inget. Mina grå celler börjar ta slut, så kom med ide'er ??
 
Toppen