• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta hände nästan mig.....

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Mycket nära ögat, en episod som fortfarande plågar mig, men som lärde mig att köra defensivt.
Första halvan av 80-talet, på väg söderut från Istrien på någon Kroatisk ö (Mljet?) med vår dåvarande ombyggda och förlängda MB 508 D. En tämligen rask bil sedan jag fått slutväxeln utbytt till en med 14% högre utväxling.

Vi låg bakom en lastbil och väntade på omkörningstillfälle då plötsligt lastbilen tvärbromsar för en lite personbil framför som också bromsat tvärt av oklar anledning. Mkt effektiva bromsar på lastbilen före oss där däcken ryker och skriker och jag har ingen chans att få stopp på min 508. Valet står mellan att köra in i lastbilen (inte frestande eftersom den inte hade underkörningskydd och jag och hustrun satt i höjd med bilens grusfyllda flak) eller att köra av vägen (uteslutet eftersom diket var ett stup på minst 50 meter och jag hade både hustru och våra två barn i bilen). I sista ögonblicket kastar jag över vår bil åt vänster och vägen är fri, inget mötande trafik, men det hade jag ingen medveten aning om just då. Med lite otur så hade jag kunnat köra ihjäl några oskyldiga i en mötande bil.
Ni kan lita på att jag alltid hållit rejäla avstånd till framförvarande bilar efter detta och dessutom inte heller kört bilar med undermåliga bromsar.

I min gamla tyska resehandbok för kustvägen i Jugoslavien rekommenderades "äusserst defensive Fahrweise" och yttersta försiktighet kan nog fortfarande rekommenderas.

aake
 
Toppen