• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstår inte logiken!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
”Vi husbilsägare är en köpstark grupp, som spenderar en hel del pengar i både butiker och restauranger”.


Detta är ett av de vanligare argumenten när husbilsåkare önskar att det skapas fler ställplatser.


Sedan vill många av dessa köpstarka personer att övernattandet på ställplatsen ska vara gratis – eller näst intill.


Dessutom vill man kunna bre ut sig så mycket, att man kan idka campingliv genom att duka upp under markisen för att njuta av den i husbilen tillagade maten.


Uppriktigt sagt: Vi förstår inte logiken!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Förstår inte logiken!

Ja detta mantra att, "att vi är en köpstark grupp" är vi nog de enda som tror på!

Vi skall ha klart för oss att turistföretagare/-byråkrater/-entreprenörer och beslutsfattare inom stat och kommun har tillgång till fakta.

Eftersom jag själv har arbetat inom turismen i så gott som hela mitt liv, i Sverige och andra länder så har jag under årens lopp tagit del av många målgruppsundersökningar.

Har aldrig sett en undersökning där just grupperna husbilsturister eller pensionärer har utmålats som en köpstark grupp, tvärtom. Den gängse uppfattningen är att både de som reser runt med husbil och pensionärerna håller i sina slantar.

Att en stor grupp husbilsägare och pensionärer har goda ekonomiska förutsättningar betyder inte per automatik att man använder sina pengar på destinationen.

Tror det är viktigt att vi ser oss själva på ett korrekt sätt och inte skapar en egen drömbild av vår grupp, sätter upp oförtjänta förväntningar på hur vi skall bli bemötta.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Förstår inte logiken!

Kan det inte vara så att vi inte är en homogen grupp, det finns inget en för alla,alla för en? En del är mer högljudda än andra, vissa fäller ofta ut markiser, andra aldrig. Vissa går ofta på krogen andra aldrig. Vissa hatar SCR andra bor ofta på deras campingar. Hur skall en genomsnittlig husbilsägare beskrivas? Vilka representerar dom som skriver ofta på forumet? Dom som aldrig skriver?
Åke
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Förstår inte logiken!

Även om gruppen inte skulle vara köpstark så spenderas det ändå pengar hela tiden. Mat och diesel är inte gratis. Att turister besöker ortens mack och mataffär kan ha avgörande betydelse för dess överlevnad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förstår inte logiken!

Vi läser kanske inlägg om camping, ställplatser, SCR och så vidare med olika ögon beroende på hur vi själva är och förhåller oss till dessa saker. Den som ofta står på camping läser kanske inlägg om gratis ställplats på ett annat sätt än den som kanske aldrig står på camping eller som kanske inte ens står på etablerade ställplatser heller.

Är det kanske så att somliga höjer rösten för att ställplatser är dyra i vissa fall vilket i sin tur kanske beror på att de har en massa service som vederbörande inte vill ha och därför inte vill betala för. Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om var folk parkerara på nätterna, vare sig det är på den lyxigaste ställplatsen eller den enklaste campingen.

Däremot är jag inte så förtjust i stora ställplatser som har en massa kringutrustning i form av duschar, toaletter, kök, tvättstugor, elstolpar osv. Speciellt inte om jag skulle tvingas in på dessa och måste betala för allt medan jag bara utnyttjar själva markbiten jag står på och ibland tömning av avloppen. Just nu har vi några diskussioner om elpriser och tvång att betala för el även om det inte finns någon att tillgå. För mig som inte ens har en elkabel i bilen känns det bittert att betala för denna el som jag inte kan eller behöver använda. Men det är ju en prisfråga tillsammans med andra aspekter såsom läge, tillgång på alternativa nattparkeringar osv. Ofta går det att köra vidare till något annan plats.

Sedan är det väl så med många av oss att vi har en viss budget att förhålla oss till och har då att välja mellan att stå dyrt och lägga större delen av budgeten där eller stå billigt, gynna den lokala matvarubutiken och laga mat själv och därefter ha pengar över till det där fina fiskespöt som någon annan bara rycker på axlarna åt och inte förstår hur man kan plöja ner så mycket pengar på. Vi är ju alla olika och prioriterar olika saker.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Förstår inte logiken!

För egen del känns det bättre att lägga en slant i en stad, by eller ort om jag kan få stå gratis eller näst intill.
Vid vårt andra besök i Hudiksvall i år så köpte vi symaskin för 4500:- och ett flugspö för 999:- och kläder och mat i "glada Hudik".
Om avgiften i stället hade varit 200:- så hade det kanske inte blivit några köp utan strömming vid husbilen och sedan adjö!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Förstår inte logiken!

”Vi husbilsägare är en köpstark grupp, som spenderar en hel del pengar i både butiker och restauranger”.


Detta är ett av de vanligare argumenten när husbilsåkare önskar att det skapas fler ställplatser.


Sedan vill många av dessa köpstarka personer att övernattandet på ställplatsen ska vara gratis – eller näst intill.


Dessutom vill man kunna bre ut sig så mycket, att man kan idka campingliv genom att duka upp under markisen för att njuta av den i husbilen tillagade maten.


Uppriktigt sagt: Vi förstår inte logiken!

Appropå ditt inlägg, så skämdes jag lite grann just över girigheten hos vissa husbilsåkare.
Jag har ett favoritställe i Österrike, på väg mot Italien, där vi brukar övernatta.
Ett Gasthaus som gratis upplåter Stellplats för endast husbilar mot att man är kund i deras restaurang. Ingen service mer än soptunna och att man får använda deras fina toaletter. Sällsynt med gratis Stellplatser i Österrike.
Detta året var där en holländare som bredde ut sig på finaste platsen, tog ut markis, bord o stolar samt fixade fram medhavd mat o dryck som de satt o njöt av. Dessutom två husvagns ekipage som tog upp platser för flera husbilar, men de gick åtminstone och åt på restaurangen...
Undrar hur länge denna fina plats får finnas kvar om detta bettende ökar.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Förstår inte logiken!

Vi har ju hunnit olika långt I livet. Vi började för 28 år sedan och hade då våra små tjejer med oss. Då var det viktigt att stå på campingplatser så att tjejerna kunde utnyttja olika lekredskap som finns, en pool eller en strand, en härlig gräsmatta att spela badminton med mamma o pappa. Nu när inte tjejerna är med längre tar vi helre in på en stadsnära ställplats, plockar fram cyklarna och tar oss en tur i och genom staden eller byn. Förhoppningsvis börjar vi snart om igen, fast kanske inte i samma stora skala som förr när barnbarnen vill åka med mormor o morfar. Och jag kommer att strålande glad den dag när mina tjejer vill låna husbilen och göra en egen tur med sina barn. Samma husbil kan ha olika behov och ekonomi beroende på passagerare
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Förstår inte logiken!

När är man en köpstarkgrupp, vem bestämmer detta. Jag tillhör nog en köpstark grupp, men jag tänker mej ändå för var jag lägger mina pengar. En gratis stellplats är inte min första prioritering. Har inget behov av restaurang, teater, bio, shopping (dock gillar min hustru shopping) de andra behoven får jag utlopp för under vintern utan husbil.

Handlar bara det jag behöver där jag är. Föredrar campingar gärna om där finns en pool, då jag är en badälskare. Finns säkert bra platser vid havet, men att sitta på en sten eller grusbelagd yta en hel helg, tilltalar mej inte. Har 2 helger i rad varit i Danmark på Holbäck camping. Nära till stan för hustrun, nära till poolen för mej, sen en god bok mellan doppen och en espresso och coqnac mellan varven. Hade mat med, dizel i bilen köpte lite "frallor" och glas så inte gav jag den kommunen mycket pengar.

Vi har alla olika prioriteringar och ser saker på olika sätt, låt oss göra så och vara vänner, för det är ändå husbilen som förrenar oss. Alla använder den på sitt sätt som de är nöjda med.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förstår inte logiken!

Visst är vi olika. Men att stå på en nattparkering långt från allt vad campingar heter behöver inte betyda att man står på en grusbelagd yta. Det kan mycket väl också vara en liten parkering med grönska runt om och fantastisk utsikt över landskapet.

Så här till exempel:

20140628-068.jpg


Eller med en sådan här utsikt från framsätena:

20140619-002.jpg


Inget skrik och stojande eller griniga gubbar som är ute med linjalen och mäter avstånd mellan bilar. ;)
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Förstår inte logiken!

Vi håller i pengarna men spenderar en hel del i alla fall,gör inköp som kläder saker etc i så stor utsträckning som möjligt i utlandet där vi tycker att priserna både för övernattning och mat o kläder etc. är betydligt RIMLIGARE. Och nog skulle ( borde) svenska handlare vara intresserade av dessa pengar.
 
Toppen