• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har vissa husbilsägares egoistiska tänkande, och missbrukande av det förtroendet kommunen gett dem, skapat irritation bland lokalbefolkningen i Öregrund: Husbilsparkering upprör - Östhammar - UNT.se

Fortsätter det så här, finns det snart inte någon svensk kommun som välkomnar oss husbilsåkare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Egoistiskt tänkande i Öregrund

Vill absolut inte försvara någon långliggare, men sätter man upp parkeringsskyltar med viss maxtid för parkering, då måste man nog även ta stickprov för att kunna bötfälla överträdelser. Tydligen är ju inte alla läskunniga heller verka det som.
För övrigt anser jag att med en fordonsskatt på över 5000:-/år och en drivmedelsskatt som utgör över hälften av bränslepriset borde man väl ändå ha viss rätt att ställa krav som passar just husbilar.
Visst, kommunen har naturligtvis rätt att bestämma och besluta i den egna kommunen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Finns inget försvar i det här fallet. Vi har stannat på den här utmärkta platsen ett flertal ggr. Precis en sån plats som vi vill ha. Kommunen har ordnat hcw toalett och uppmålade platser. Problemet är att den platsen är gratis...
Det överutnyttjas av en del. Om tvättlinor och dylikt... kommer upp förstår jag reaktioner. Men det vore tråkigt om även den här platsen skulle strykas från listan...skärpning dönickar.:mad:
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Finns väl alltid folk som missbrukar regler - tyvärr. För den skull måste man väl vara saklig. Jag kan ju aldrig få det till camping om jag stannar min husbil, drar handbromsen och vistas i den utan att en enda pryl finns utanför bilen. Camping, då fixar man och tar ett område i besittning. Det tar tid att fixa och tid att plocka ihop.
Med husbil släpper jag handbromsen och rullar vidare..

/M

Visst finns undantag..
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Ett växande oskick!

Jag begriper inte varför man måste campa på parkeringsplatser! Har man inte vuxit ur camparbeteendet så bör man ställa sig på campingplatser. Där är camping tillåten!

Själv tycker jag 24 timmar kan vara lite snålt tilltaget, kanske skulle 36 eller 48 timmar passa bättre men står det 24 tim på skylten så har man att rätte och packe sig därefter!

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Generellt är det 24 timmar utan att man ska behöva sätta upp skyltar. Helgerna kan vara undantagna. Sen får man ha lite känsla med i spelet också. Börjar det klumpa ihop sig bör man nog köra vidare.

Vi ska ju lära av varandra. Man kan prata om det utan att leka polis.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Det värsta är när husbilsägare citeras och endast deras "märkliga" uttalande skall stå för alla husbilsåkares anledningar att välja husbil.

"– Husbilar är till för äldre, för de som vill ta det lugnt. Man vill inte åka till campingen, det ligger för långt bort, säger Christer Steingruber." ... :confused:
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Men..vari består själva kaoset! Visst ska regler följas men kan verkligen tvättlinor o dyl skapa kaos. Besökte själv platsen för ca. fyra veckor sedan. Alldeles utmärkt bra. Tack Öregrund.. kan det vara lite onda ögat från dem som bor där..eller?:)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Men..vari består själva kaoset! Visst ska regler följas men kan verkligen tvättlinor o dyl skapa kaos. Besökte själv platsen för ca. fyra veckor sedan. Alldeles utmärkt bra. Tack Öregrund.. kan det vara lite onda ögat från dem som bor där..eller?:)

Jaa.... tvättlinor och dylikt på en parkeringsplats skapar kaos!
 
H

hianders

Guest
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Jag tror nog att majoriteten i vår klubb, och definitivt de som läser här i forumet, sköter sig och är medvetna om vilka regler som gäller på ex vis parkeringar, ställplatser m fl ställen!

Med tanke på hur många som äger och kör husbilar i vårt land så kanske man vid köp av ny eller begagnad hb borde lämna med ett papper där de mest elementära
regler finns vad gäller husbilsåkande i allmänhet och parkeringar i synnerhet. De flesta är väl ändå läskunniga!

Så synd att ett fåtal (ändå) skall förstöra för så många genom att bära sig egoistiskt åt!

Och, tvättlinor på en 24h parkering?:wideeyed: Hur tänker man?

fru hianders/Inger
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Just ordvalet kaos i samband med tvättlinor har jag svårt att se, åtminstone så länge linorna håller sig inom parkeringsrutan. Däremot har jag full förståelse för att det väcker irritation hos boende, både fastboende och korttidsboende. Sådant, tillsammans med utrullade markiser, möbler och grillar anser jag hör hemma på en camping eller möjligtvis på en ställplats som är specialgjord för husbilar med kringutrustning och där det tydligt framgår att det är OK eller på en liten parkeringsplätt i skogen.

Men på en vanlig parkering inne i ett samhälle..... Jag tar mig för pannan! :wall:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Just ordvalet kaos i samband med tvättlinor har jag svårt att se, åtminstone så länge linorna håller sig inom parkeringsrutan. Däremot har jag full förståelse för att det väcker irritation hos boende, både fastboende och korttidsboende. Sådant, tillsammans med utrullade markiser, möbler och grillar anser jag hör hemma på en camping eller möjligtvis på en ställplats som är specialgjord för husbilar med kringutrustning och där det tydligt framgår att det är OK eller på en liten parkeringsplätt i skogen.

Men på en vanlig parkering inne i ett samhälle..... Jag tar mig för pannan! :wall:

Kan bara instämma!!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Men..vari består själva kaoset! Visst ska regler följas men kan verkligen tvättlinor o dyl skapa kaos. Besökte själv platsen för ca. fyra veckor sedan. Alldeles utmärkt bra. Tack Öregrund.. kan det vara lite onda ögat från dem som bor där..eller?:)

Läste på vår Facebook sida att dom två campingar Gräsö och Sunnanö har gjort en skrivelse till kommunen att dom missar en massa intäkter och att kommunen måste ta betalt......kan vara dessa som drar igång diskutionen.
Som det skrevs då, om kommuen tar betalt ökar intäkterna då för campingen??
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Tycker det saknar betydelse vem som skrivit till kommunen. Det är ju helt uppenbart att husbilsåkare misskött sig, och det får alla lida för nu... Och angående huruvida kommunen tar betalt eller inte, så har en näringsidkare all rätt att klaga om kommunen använder skattepengar till att konkurrera...

/ TommyQ
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Tycker det saknar betydelse vem som skrivit till kommunen. Det är ju helt uppenbart att husbilsåkare misskött sig, och det får alla lida för nu... Och angående huruvida kommunen tar betalt eller inte, så har en näringsidkare all rätt att klaga om kommunen använder skattepengar till att konkurrera...

/ TommyQ

Finns absolut många parkeringshus i landet som utan gnäll och knot accepterar att även kommunen tillhandahåller parkeringsplatser.;)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

I detta fall är lösningen enkel. Bara att utförda P - avgift för långliggarna.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Utan att försvara "campingbeteende" på parkeringsplatser, så tolkar jag att artikeln är en fortsättning på en följetong (se http://www.husbilsklubben.se/forums/t60234/ ).

Om jag inte minns fel handlar det om att en stor del av den fasta ortsbefolkningen och kommunen gärna ser att husbilsturister kommer och besöker orten. För att underlätta att de kan besöka de centrala delarna ordnas dessa parkeringsplatser. Det är ju en bit att gå från campingen. De som däremot hårdnackat har agerat emot husbilsparkeringen är sommarstugeägare som inte vill dela med sig av sin idyll. Då handlar det egentligen inte om tvättlinor. Detta är i alla fall som jag har uppfattat det.

Johan K.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Finns absolut många parkeringshus i landet som utan gnäll och knot accepterar att även kommunen tillhandahåller parkeringsplatser.;)

Ja så är det förvisso... Det finns ju lagar som reglerar hur en kommun får bedriva konkurrerande verksamheter. Jag kan inte dessa, men min tanke gick till min egen hemkommun. Där har en ägare av ett gym stämt kommunen för att de i den kommunala simhallen/gymmet bedriver konkurrerande (billigare) verksamhet. Hittills har de vunnit varsin gång i olika instanser men processen fortsätter...

Men nog om detta. Tråden handlar ju om husbilister som missköter sig och överutnyttjar en liten kommuns gästfrihet. Och det finns enligt min mening inget försvar för...

/ TommyQ
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

Även i min hemkommun, Strömstad, har kommunen tvingats sätta upp höjdbegränsande bommar vid vissa parkeringsplatser för att inte dessa skall bli fulla med campande husbilar som tydligen tycker att ställplatsavgiften, 40:-/dygn är för hög...

/ TommyQ
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Egoistiskt tänkande saboterar för alla

I grunden handlar problemet bara om att vi syns, hörs och märks för mycket. Det ställs ut stolar och markiser, skräpas ner, töms tankar, snyltas och annat tråkigt. Kanske gör inte du och jag det men även om bara 1 av 10 gör det så blir det problem.
Ett relativt fåtal förstör för alla.

Att vi stadigt blir fler och fler förvärrar givetvis bara saken. Som grädde på moset ställer vi också en massa krav och hävdar samtidigt att världen går under om vi inte får dem tillgodosedda.

Tyvärr tror jag att styra/tvinga in oss på kommersiella lösningar är det enda som kan hålla oss under någon form av kontroll. Dagarna där vi kan åka runt och ställa oss lite hur som är nog räknade.

/Pessimisten
 
Toppen