• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var är gränsen till Europa?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Var är gränsen till Europa?

Som husbilsresenärer tycker vi gränsen går något söder om Öresund och det då beroende på vilken väg man väljer.
Åker man färja, så går Europagränsen vid hamnen i norra Tyskland och åker man över Stora Bält, så går Europagränsen i Flensburg i nordligaste Tyskland.

Då går det liksom en rus genom kroppen... och ett stort välbehag infinner sig och det håller i sig ända till dess att man passerar samma Europagräns på vägen hem till Sverige igen...

Finns det fler därute som får samma glädjerus i kroppen när denna gräns passeras ?

Nääää men när vi passerar Ljusnan på väg norrut ;)

/Pelle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Var är gränsen till Europa?

Nu överdriver du allt Kenth, gå igenom alla länder i Europa så ska du se att många är sämre än Sverige också, även om många är bättre. Jag tycker att vi ofta är för negativa till vårt eget land, gräset är inte alltid grönare på andra sidan, garanterat finns det bruna fläckar även där...
Nja, vi har åkt genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Luxenburg, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla är bättre än Sverige för oss. Även informationen i GPS'n är säkrare avseende trafikinformation och gällande hastighet. Vi har inte upplevt något annat land av dessa som är sämre än Sverige. Samma gäller informationen om vart man ska ta vägen med sin husbil på t ex mackar, köpcentra och rastplatser. Finns ju inget köpcentra i Sverige som har markering för husbil.

Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Var är gränsen till Europa?

Nja, vi har åkt genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Luxenburg, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla är bättre än Sverige för oss. Även informationen i GPS'n är säkrare avseende trafikinformation och gällande hastighet. Vi har inte upplevt något annat land av dessa som är sämre än Sverige. Samma gäller informationen om vart man ska ta vägen med sin husbil på t ex mackar, köpcentra och rastplatser. Finns ju inget köpcentra i Sverige som har markering för husbil.

Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?

Du kanske skall göra en resa genom Sverige också innan du
fortsätter skitsnacket...
// Janne
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Var är gränsen till Europa?

Nja, vi har åkt genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Luxenburg, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla är bättre än Sverige för oss. Även informationen i GPS'n är säkrare avseende trafikinformation och gällande hastighet. Vi har inte upplevt något annat land av dessa som är sämre än Sverige. Samma gäller informationen om vart man ska ta vägen med sin husbil på t ex mackar, köpcentra och rastplatser. Finns ju inget köpcentra i Sverige som har markering för husbil.

Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?

Åter Kenth nu överdriver du, ta tex köpcentrum i Eda, väl markerade husbilsparkering, även om de flesta åker ända till dörren och skiter i skyltningen. Det finns ett antal till. Jag blir bara trött på er som ska svart måla Sverige genom överdrifter! Att ni tycker det är bättre söderut, helt ok åk dit men snacka inte skit om Sverige för det speciellt inte genom överdrifter och lögner!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Var är gränsen till Europa?

Nja, vi har åkt genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Luxenburg, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla är bättre än Sverige för oss. Även informationen i GPS'n är säkrare avseende trafikinformation och gällande hastighet. Vi har inte upplevt något annat land av dessa som är sämre än Sverige. Samma gäller informationen om vart man ska ta vägen med sin husbil på t ex mackar, köpcentra och rastplatser. Finns ju inget köpcentra i Sverige som har markering för husbil.

Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?

Man bör inte klanka på sitt hemland för mycket men eftersom du möjligen kan känna dig lite påhoppad just nu så vill jag svara på din fråga!

Frågan: Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?

Mitt svar: Nä!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Var är gränsen till Europa?

Frågan: Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?

Mitt svar: Nä!

Jappe

Inte vad beträffar priser på ställplatser, vatten- och tömningsmöjligheter men när det gäller möjligheter att fricampa i naturen står Sverige högt på listan.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Var är gränsen till Europa?

I natt var vi på gratis ställplats i Kisa, 300 m från stora torget med torgfest (ölfest). Helt i klass med t ex DE.
Var hittar vi en lika fin och omväxlande natur?
I vilka andra länder har vi samma möjligheter till allemansrätt?
I vilka andra länder har vi möjlighet att fricampa på samma sätt som i SE?
I vilkaandra länder hittar vi alla dessa små skogssjöar med små badplatser?
Fråga gärna tyskar, holländare m fl. varför de semestrar i SE.
Sverige är fantastiskt!
Hälsningar
Bertil
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Var är gränsen till Europa?

Man kan ju undra varför så många utlänningar kommer till Sverige med husbil så det utmålas ibland. Tullen och polisen uppskattade att 2013 var det 110.000 utländska husbilar på besök i Sverige! Men gräset är väl grönare på andra sidan...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Var är gränsen till Europa?

Nja, vi har åkt genom Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Luxenburg, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla är bättre än Sverige för oss. Även informationen i GPS'n är säkrare avseende trafikinformation och gällande hastighet. Vi har inte upplevt något annat land av dessa som är sämre än Sverige. Samma gäller informationen om vart man ska ta vägen med sin husbil på t ex mackar, köpcentra och rastplatser. Finns ju inget köpcentra i Sverige som har markering för husbil.

Är det någon som känner till ett land som är sämre än Sverige för oss husbilsåkare?

Du får gärna emigrera jag kommer inte att sakna er, blir en ställplats över på Gotland hela tiden ;)

/Pelle
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Var är gränsen till Europa?

Jappe, jag antar att du bla menar mej när du säger att Kenth kanske känner sej påhoppad. Men jag har inte sagt att Sverige är bästa landet för husbilar, vad jag däremot protesterar mot är dessa överdrifter och lögner som påstås om Sverige för att visa att alla andra är bättre. Varför kan det inte vara lite nyanserat och ärligt i diskussionen. Jag vet inte vem det är som tjänar på att det är överdrifter? Det har sagts i en andra trådar av andra medlemmar, men ibland känns det som om det finns 2 generalfel en svensk husbilist kan göra och det är att köpa husbil i Sverige och sen använda den i Sverige. Jag har valt både dom alternativen, men inte gnäller jag på er som hellre åker ner i europa för det. Det är ju det som är en av tjusningarna med husbil, att man kan göra det som passar just dej!!!

Sverige må va ett U-land för er, men jag tror inte en sekund på att det är U-landet i Europa, Kenth nämner några länder men ingen nämner tex nåt om alla länder i fd Sovjetunionen som ligger i Eurpopa, ingen nämner Albanien och Turkiet (ja en del av Turkiet ligger i Europa) som några exempel. I min fantasi finns det säkert något värre land än Sverige. Sen att påstå småsaker som att inget affärscentrum i Sverige har husbilsskyltar, ja då undrar jag om man åkt värst mycket i Sverige senaste åren... Jag har i alla fall sett det på ett flertal ställen (naturligtvis skulle jag skrivit Charlottenberg istället för Eda i tidigare inlägg som exempel, fel av mej). Jag säger absolut inte att jag kan övriga Europa, men jag har i alla fall åkt mellan 5 och 6000 mil inom Sverige under de senaste 2 åren och tycker faktiskt att det fungera väldigt bra, även om vissa saker kunde vara mycket bättre. Men det finns det säkert söderut också.

Jag i alla fall föredrar en lite nyanserad diskussion, en diskussion som ger något till både dem som vill åka i Sverige och dom som föredrar något annat ställe.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Var är gränsen till Europa?

Instämmer helt! Det verkar som om det finns stora värden uppe i Norrland, i trakter som jag aldrig har varit. Jag är nyfiken som bara den men lite osäker på om jag vågar åka dit med tanke på myggen på sommaren och kylan på vintern. Ensamheten och ödsligheten skrämmer mig lite också. Det är mer fart söder om Sverige.

Två olika världar! Den ena är inte bättre än den andra men det finns skillnader!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Var är gränsen till Europa?

Instämmer helt! Det verkar som om det finns stora värden uppe i Norrland, i trakter som jag aldrig har varit. Jag är nyfiken som bara den men lite osäker på om jag vågar åka dit med tanke på myggen på sommaren och kylan på vintern. Ensamheten och ödsligheten skrämmer mig lite också. Det är mer fart söder om Sverige.

Två olika världar! Den ena är inte bättre än den andra men det finns skillnader!

Jappe

Åk nu, finns inga mygg kvar, eller ännu säkrare, andra halvan av augusti... Ta nån med dej, ensamheten finns där, men också tystnaden, lugnet och en helt fantastisk natur.
DSCN5087.JPG
En liten vy några hundra meter från centrum i en ort längs med E45.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Var är gränsen till Europa?

Finns många som oroar sig för myggen i norr och avstår därför dom resorna, funderar på en annan sak som dom inte tänker på, Fästingen och alla andra otäcka kryp i Europa.
Är nog lika myggfritt där uppe i norr nu pga vädret så passpå och upplev det bästa av vårt land nu när ni har chansen.

/Pelle
 
Toppen