• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Här kan ni redovisa era elkostnader för hemmet.:)

Det kommer inte vara många som slår min elförbrukning per m2/kwh om ens någon;) "Ska vara dom som aldrig är hemma och tillbringar vintern i spanien"

Jag har superduper billig elkostnad, vindandelar som täcker hela husets energibehov med råge. Vindandelsinvesteringen är jag dessutom garanterad att återfå den dan jag vill sälja. "konkurs utesluter givetvis det"

ca 68öre/kwh inkl allt utom mätarsäkring.
ca 1kr/kwh inkl mätarsäkring och ränteförluster.


Kan även redovisa vad som är ca värme och vad som är hushållsel inkl VVB. har exakt kontroll timme för timme vad huset dra och vilka temperaturer som lämnar huset eller kommer in, vet exakt hur mycket värmeväxlaren återvinner,mm. via datorn eller telefonen. OCH jag är inte den minsta teknikintresserad i egentligen! Vet inte hur man får in ställplatser i telefonen eller via datorn, måste titta in på HBK ställplatslista hela tiden, har även kopierat ut allt i A4 papper:(

Huset är från 1967 utan tilläggsisoleringar eller nya fönster, strax över 280m2.
Elförbrukningssnittet för huset ligger i dagsläget på 44kwh/m2/år.

Som det ser ut nu kommer jag varken investera i solceller på husbilen eller på huset för det finns ingen ekonomisk vinning på det som våra liv ser ut idag, har förståelse att alla har olika förutsättningar.;)

Jag betalar gladligen dom där 30-50kr för elen på campingar då vi är där och duschar, tömmer och fyller på vatten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elförbrukning.

Även vi har mycket låg förbrukning i vårt gamla timmerhus, trots att vi bor i ett riktigt köldhål i centrala Jämtland. Detta tack vare tilläggsisolering, treglasfönster och ventilation med värmeåtervinning, men främst genom väl fungerande bergvärme (vilken även på köpet, sk "frikyla", har gett oss välbehövlig svalka de senaste veckorna).

Vi har vindkraftsandelar som täcker hela vår elförbrukning. Men trots detta tycker vi inte om att betala skyhöga elpriser vid camping. Inte heller vill vi ha ett improduktivt tak och har därför nu tagit in offert på solcellspaneler till hustaket, vilka beräknas producera ca. 10.000 kWh per år, där den lokala nätägaren gärna köper vårt överskott.

aake
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Här var det nästintill dött som jag misstänkte, inte många som vet vad dom betalar för elen.:swoon:

44kwh/m2/år, är vad huvudelmätaren visar 12 månader bakåt i tiden delat på m2.

När det gäller solceller, har jag svårt att förstå hur man kan gå med plus inom en överskådlig framtid.
Den dan taket ska göras om blir det betydligt krångligare om det är belamrat med glasskivor. För du tänker väll inte investera i solceller om inte taket är sprillans nytt eller max 10år gammalt.

När det gäller miljöaspekterna är man redan miljövänlig med vindel. Att räkna skillnaden mellan vindel och solceller gör förmodligen att solcellsanläggningen aldrig betalar sig.

Så varför?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elförbrukning.

Chippen

Taket bytt för fyra år sedan.
Jag kan inte hävda att jag skiter i miljöaspekten, men det är inte vare sig av miljöhänsyn eller pga någon ekonomisk kalkyl som jag vill satsa på solceller.
Ett tak i söderläge och med nästan optimal lutning vill vara produktivt och ropar på solceller!

aake
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Elförbrukning.

Att inte fler tar del av detta beror säkert på att de, liksom jag, inte har en aning om vad som kostar vad.
Vår elförbrukning inkluderar uppvärmning av bostadshus, garage, husbil samt hushållsel. Allt redovisas tillsammans och för min del är det inget problem.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Chippen, hade du väntat kommentarer på en gång????
Lugna dej, så kommer nog vettiga kommentarer. Snart kommer billigare alternativ
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Förstår att alla inte har full kontroll på elförbrukningen i hemmet, det är en nördighetsvarning på det, men dom vet i alla fall att campingägarna har ockerpriser på elen.:wub:

Dom flesta vet inte ens vad 1kwh kostar och hur länge den räcker.

Nu vet ni i alla fall att dom flesta campingägare som tar mindre än 78kr/dygnet för elen riskerar att gå back.

Rättvisast är timdebitering, men då var det ändå någon som skrev ocker för 9kr på 10timmar. "Nu kan jag iofs tycka att den personen kanske skulle få någon form av elkompensation från staten precis som vi andra får för mediciner"
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Chippen, hade du väntat kommentarer på en gång????
Lugna dej, så kommer nog vettiga kommentarer. Snart kommer billigare alternativ

Fast hela tråden handlar egentligen om hur lite kunskap folk har om elkostnader, trots det kan dom klaga på campingarnas elpris.

Det var därför jag startade tråden..

Hoppas det är någon som slår mig, men då sitter dom med ett nybyggt energihus;)
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Elförbrukning.

Men det tillkommer väl en campingavgift o även vissa campingar får även du stoppa i en 5 kr för 4 - 5 min . Alltså Campingavgift + elavgift per dygn. I campingavgiften ingår ju tömning, fyllning av vatten sopor.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Förstår att alla inte har full kontroll på elförbrukningen i hemmet, det är en nördighetsvarning på det, men dom vet i alla fall att campingägarna har ockerpriser på elen.:wub:

Dom flesta vet inte ens vad 1kwh kostar och hur länge den räcker.

Nu vet ni i alla fall att dom flesta campingägare som tar mindre än 78kr/dygnet för elen riskerar att gå back.

Rättvisast är timdebitering, men då var det ändå någon som skrev ocker för 9kr på 10timmar. "Nu kan jag iofs tycka att den personen kanske skulle få någon form av elkompensation från staten precis som vi andra får för mediciner"

Jag har skrivit om 9kr för 10 timmar. (Ställplatsen i Ystad). Jag kallade INTE detta för ocker. Vi var dessutom faktiskt två husbilar som delade eluttag.
Härutöver betalde jag 150kr för ställplatsen, och 10kr för att ta en dusch.

Detta är ett rättvist system då jag betalar för min faktiska förbrukning.

Däremot anser jag fortfarande att 50kr för att koppla på en sladdvinda är att betrakta som ocker!
Jag har svårt att tro att jag, mitt i sommaren utan AC-aggregat, skulle kunna konsumera el för 50kr under samma tidsperiod.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Chippen, massor med folk vet exakt vad elen kostar och vad man förbrukar hemma. Men på campingplatsen är det helt andra förutsättningar.
Hur mycket el förbrukar? Under hur många timmar?
Detta måste man veta för att beräkna kostnaden för el.
Det handlar väl om nattparkering, annars hade man ju haft husvagn:confused:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Fast campingägarna vet inte vilka som har AC i sina husbilar, priset som är satt i år är inte baserat på årets sommar utan på tidigare årsförbrukningar och som många ggr kräver värmeelement även på sommaren.

Sen handlar det inte bara om vad som förbrukas, det finns en elstolpe som ska finansieras och som kräver underhåll efter klåfingriga typer och dom som glömmer ta ur sladden då dom åker mm.

Jag tycker absolut att det ska vara timdebitering, men man får nog räkna med ett elpris på närmare 3kr/kwh eftersom allt ska finansieras, barnfamiljerna eller dom med AC/elpatroner och stora husbilar får stå för en mycket större kostnad än idag.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Jag har skrivit om 9kr för 10 timmar. (Ställplatsen i Ystad). Jag kallade INTE detta för ocker. Vi var dessutom faktiskt två husbilar som delade eluttag.
Härutöver betalde jag 150kr för ställplatsen, och 10kr för att ta en dusch.

Detta är ett rättvist system då jag betalar för min faktiska förbrukning.

Däremot anser jag fortfarande att 50kr för att koppla på en sladdvinda är att betrakta som ocker!
Jag har svårt att tro att jag, mitt i sommaren utan AC-aggregat, skulle kunna konsumera el för 50kr under samma tidsperiod.


På ställplatsen i Ystad får man ett kort som är laddat med 50:-. Detta kort sätter man in i en läsare. Du betalar för vad du har förbrukat.
Vi delade uttag med vår granne och det kostade oss 9:- för 10 timmars uttag av el.

Snacka om att campingarna tjänar grova pengar på att ta ut orimligt hög avgift för sin el!!!

Detta är i mina ögon sett ocker!!

En som hoppas på bättre väder i Sydsverige!!




Spelar egentligen ingen roll, men om jag hänvisar till något vill jag helst att det ska vara rätt även om jag gör fel ibland.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning.

Stänger tråden, ingen lägger in vad dom betalar för elen och den fyller egentligen inget vettigt syfte, mer än tjafs.:(

Skräptråd..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen