• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Time out på AC

acke42

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9391
Medlemskap
2022
Hej Jag har en ny Hymer 2014 med automatisk AC anläggning. Körde en varm dag nyligen och allt fungerade perfekt i ca. två timmar. Därefter kom det bara het luft. Det gjorde ingen skillnad när jag gick över till manuellt läge. Alla försök att få en dräglig temperatur misslyckades. Stängde av AC helt och vädrade via fönstren resten av resan (ca 3 tim.) men provade några gånger för att känna om felet var fixat. Då jag några dager senare använde bilen och satte på AC på full auto fungerade den oklanderligt! Jag har kollat med Hymer som säger att de aldrig stött på detta problem och hänvisar till Fiat som vill kolla när den inte fungerar.
Är det någon som har haft samma upplevelse och fått reda på orsaken?
Jag räds att åka söderut och få samma problem igen!
Tacksam för tips och svar.
Acke
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Time out på AC

O-Ja 2 gånger.
Hämtade bilen hos återförsäljaren, ny 2012, kör upp till Nordkap. På vägen dit blev det mindre och mindre kyla. Visserligen behövdes inges AC där upp. 6°

Lämnade in bilen på Fiat när vi kom hem. Et sprucket rör!!.
Fixades på garantin. Killen hade aldrig hört talas om detta.

Kör sedan efter 14 dagar - ingen AC
Tillbaka igen. Samma rör hade spruckit igen.

Kan vara en dålig sändning från Fiat ??

Lycka till
 
J

Jarn

Guest
Sv: Time out på AC

Jag har också automatisk AC i min husbil.
När jag kör på "full auto" märker jag att fläkthastigheten ibland går på väldigt låg fart. Detta trots att kyla behövs.
Jag höjer därför fläkthastigheten manuellt och kör då i "auto" läge.

Hade för ett antal år sedan problem med en AC på personbilen som la av när det var väldigt varmt och fuktigt. Det visade sig bero på att fläkthastigheten varit för låg och att det då hade byggts upp en stor isklump på kondensorn (heter det så?). Efter att stannat bilen i en halvtimme så tinade den upp och massor av vatten rann under bilen, sedan jag fick tipset om högre fläkthastighet, hände det aldrig mer.
 

acke42

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9391
Medlemskap
2022
Sv: Time out på AC

Hej igen!
Jag tror på is i evaporatorn (Kylelementet i fläktaggregatet) men kan inte förstå att den inte tinade på de tre timmar som återstod av resan. Kan det vara så att ställmotor eller relä har hängt sig eftersom funktionen kom tillbaks några dagar senare? Var kom varmluften ifrån? Jag förutsätter att värmeelement och kylelement ligger i serie i luftflödet så som det gör på stora anläggningar på fastigheter. Då borde det bli helt täppt och ingen luft skulle komma igenom. Kan någon detaljer om hur ventilationen är konstruerad?
Acke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Time out på AC

Förångaren (evaporatorn) ligger före värmeelementet, så först kyls och avfuktas luften för att sedan värmas upp om det behövs.
Om det är mycket varmt och fuktigt så ställ reglaget på återcirkulation. Då används allaredan kyld och avfuktad luft och risken för isbildning är mindre och kyleffekten blir bättre.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Time out på AC

Mitt problem upptäcktes då det inte kom någon luft genom panelmunstyckena.Efter en stund när bilen stått still fungerade det som det skulle igen och sen hade vi inga mer problem på resan.
//LKars
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Time out på AC

Ducato 2013 med tillval 140 "Automatisk klimatanläggning".

Med kall motor, kylan igång och bra fart på fläktarna märkte jag att kompressorn stannade och förblev avstängd någon minut efter avfärd. Jag kladdade lite med reglagen, höjde och sänkte temperaturen, stängde av och slog på kylningen några gånger. Ingen lycka, bara varmluft. En kvart senare efter att ha stannat och haft tändningen avslagen i en minut gick kylan igång igen och har fungerat sedan dess. Detta hände för några veckor sedan.

Klimatanläggningens dator hade kanske hängt sig och behövde startas om...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Time out på AC

Ducato 2010 med ACC.

Under en körning på fem timmar brukar den kunna slå av kylan under några sekunder.
Det märks på en gång att det kommer en värmepust. Tror detta är för avfrostning av evaporator som det så fint heter. Dvs, kyldelen inne vid fläkten.

Detta märktes flera ggr nu i sommar när det var som varmast.
 
Toppen