• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gopro 3+

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har följt trådarna om dessa fordonskameror och "nästan" bestämt mig för en
Gopro 3+. Min fråga till er, kan jag koppla in denna kamera med min befintliga
Kenwood DNX5240BT och använda mig av dennes bildskärm via USB-uttaget.
Häggen i soliga Umeå
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gopro 3+

Om din Kenwood har WiFi bör det fungera!
I annat fall får du ta till telefon/platta, det finns appar för ändamålet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gopro 3+

Om du skaffar en speciell sladd för video ut(från USB uttaget) till GoPro'n kan du koppla den till en av videoingångarna på din Kenwood. Det fungerar garanterat för att kolla på live video direkt från kameran när den spelar in/är igång men jag är osäker på om du kan spela upp inspelat material den vägen.

Möjligen kan det gå om kameran kopplas med vanlig USB direkt till Kenwoodens USB uttag men då får du byta sladd när du skall kolla live igen.

Är det livebild du vill ha på Kenwooden eller vill du bara kunna spela upp inspelat material?
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Gopro 3+

Om du skaffar en speciell sladd för video ut(från USB uttaget) till GoPro'n kan du koppla den till en av videoingångarna på din Kenwood. Det fungerar garanterat för att kolla på live video direkt från kameran när den spelar in/är igång men jag är osäker på om du kan spela upp inspelat material den vägen.

Möjligen kan det gå om kameran kopplas med vanlig USB direkt till Kenwoodens USB uttag men då får du byta sladd när du skall kolla live igen.

Är det livebild du vill ha på Kenwooden eller vill du bara kunna spela upp inspelat material?

Ja det är livebild jag är ute efter. Häggen i Umeå
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gopro 3+

De flesta prylar med inbyggd kamera klarar idag att filma med upplösningen full HD – oavsett om det är mobiler, systemkameror, kompaktkameror eller surfplattor. Vill du ha högre kvalitet är nästa steg 4K. Det innebär att den horisontella upplösningen ska vara cirka 4000 pixel.

Enligt det klassiska sättet att skriva blir det 2160 linjer – 3840 x 2160 pixel. Det är nästan lika hög upplösning som digital film på bio – där definieras 4K som 4096 × 2160 pixel.

Så vilken är nyttan? Jo, GoPro Hero+ Black Edition levererar mer detaljrika videoklipp än en systemkamera med bra optik och fullformatsensor i upplösningen 1920 x 1080. En annan fördel är att varje enskild bildruta har tillräckligt hög upplösning för att hålla för tryck. Du kan till exempel filma sport eller andra actionfyllda förlopp och plocka ut en bild på åtskilliga megapixel från exakt rätt ögonblick. En zoomoptik är i detta fall onödig och försämrar dessutom skärpan jämfört med en optik med fast brännvidd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gopro 3+

Med GoPro längs Camino del Rey.

[youtube]dhe5xG5USYw[/youtube]

En gammal anläggningsväg som nu håller på att restaureras eftersom våghalsar struntade i förbudsskyltar och avspärrningar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gopro 3+

60 minutes repris om GoPro på TV4Fakta häromdagen.

[youtube]MoVIJXei09U[/youtube]
 
Toppen