• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsanarkin

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Detta finns o läsa i dagens Hallands Nyheter. Låter inte som om Falkenberg öppnar upp för husblsturismen precis.
[FONT=Open Sans","serif]P–böter ska stävja husbilsanarkin [/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Falkenberg.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Enligt de lokala ordningsföreskrifterna är det förbjudet att campa på offentlig plats i Falkenberg. Men reglerna är inte alldeles lätta att inskärpa.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Egentligen är saken enkel: I princip får man inte övernatta i husbil i Falkenberg, förutom på camping- eller ställplatser. Detta följer av kommunens lokala ordningsföreskrifter och plan- och bygglagen.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Men polisen har inte haft det lätt med att övervaka campingförbudet. Det kan vara svårt att bevisa att någon har övernattat eller tänker övernatta i sin husbil, och det kan även vara så att föraren har druckit alkohol och inte kan flytta sin bil av det skälet.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]– Det har varit en omöjlig process för oss att utreda alla brott mot den lokala ordningsstadgan. De är ganska omfattande och att utreda varje enskilt fall är alldeles för resurskrävande. En enklare åtgärd är att utfärda parkeringsförbud, säger kommissarie Per-Erik Andersson på Falkenbergspolisen.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Trafiknämnden har därför på förslag från stadsbyggnadskontoret fattat beslut om att parkeringsförbud för husbilar nattetid ska gälla på vissa ställen i kommunen.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Detta ska göra det tydligare för turisterna att förbudet gäller, och dessutom är det lättare att lappa en felparkerad bil än att utreda ett ärende om olovlig camping.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]– Det gäller på de platser där det varit mest bekymmer med husbilar, som Sprit-rakan, Hamngatan, Klittervägen och vid Vallarna. Man ska inte kunna ställa ut ett mobilt hem var som helst, med tanke på sanitet och brandrisk och annat, säger gatuchefen Linda Larsson.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]I samband med förbudet ser man även över skyltningen på de aktuella platserna, något som ska ha skett i månadsskiftet juni/juli enligt Linda Larsson.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]– Vår uppfattning är att det har blivit bättre efterlevnad på de platser där man satt upp en skylt om parkeringsförbud. Men i gengäld har det kommit in fler klagomål från platser där det inte finns någon skylt. Det är lätt att folk tror att man får stå överallt där det inte finns något parkeringsförbud, men så är det alltså inte, säger Linda Larsson.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]På hemsidan för Falkenbergs turistinformation, ”visitfalkenberg.se”, listas en rad uppställningsplatser i Falkenberg:[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Hallands Camp (Vinbergsvägen, vid Netto),[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Lövstavikens båtförening[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Falkenbergs Orienteringsklubb[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Falkenbergs Volleybollklubbs ställplats vid södra åstranden[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Björnhults golfklubb[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Här är det tillåtet att ställa upp sin husbil.[/FONT]
[FONT=Helvetica","sans-serif]Staffan Gustafssonstaffan.gustafsson@hn.se[/FONT]
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Kul när det ska börjas redas ut vad camping är. Den diskussionen skulle jag villa höra på i tingsrätten. Men nästa steg blir väl att de förbjuder övernattning i fordon inom vissa områden, de vill antagligen inte förbjuda lastbilarna/tradarna att sova.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Skulle vara himla kul och köra in ca 1000 husbilar en lämplig dag. :)

Kenth, så urbota dumt!

Det är de här ideliga provokationerna som skapar dessa nya och trista förutsättningar för oss alla som kollektiv!

Vi kommer tyvärr att sitta med "Svarte Petter" till slut Trist eftersom Sverige idag har en i jämförelse, med länderna nere på kontinenten, en generös attityd mot oss husbilsturister.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: HUsbilsanarkin

Det är enligt Malmös ordningsstadgar förbjudet att campa inom stans gränser annat än på Sibbarps camping.

Malmö Gatukontors jurist anser; "att sova i sin husbil är det samma som att campa. Om hon däremot skulle sova i sin personbil på samma plats då tycker hon inte det är att campa".

På min fråga om det var för att jag hade en bekvämare sovställning som gjorde skillnaden, la hon på luren. :mad:

Nu kan vi ändå sova lugnt i våra husbilar inom Malmö Stad om den står på, för parkering, godkänd plats. :)

Detta eftersom man anser att det inte går att bevisa att man verkligen sovit i sin husbil.

Dessutom vet man att det är krav i trafikförordningen på att man skall vila från bilkörningen om man känner sig trött, i annat fall vid en eventuell olycka kan man fällas för vårdslöshet i trafik.

Samma gäller självklart även Falkenberg oavsett vad deras gatuchef Linda Larsson tycker!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Om jag tolkar lagen rätt så finns inte i juridisk mening husbilar i Sverige, utan det heter personbil klass 2.

Vi vet alla vad som menas men om du kommer till rätten, så kan du inte fällas för att du bor i en husbil, då denna enligt lagens mening inte finns. På skyltarna skall det stå personbilklass 2.

Kommunerna kan inte fatta beslut om husbilar då dessa inte finns i juridisk mening. Man måste fatta beslut om personbil klass 2.

Kanske borde de styrande ta reda på vad som gäller till att börja med så det juridiska blir rätt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Det är enligt Malmös ordningsstadgar förbjudet att campa inom stans gränser annat än på Sibbarps camping.

Malmö Gatukontors jurist anser; "att sova i sin husbil är det samma som att campa. Om hon däremot skulle sova i sin personbil på samma plats då tycker hon inte det är att campa".

På min fråga om det var för att jag hade en bekvämare sovställning som gjorde skillnaden, la hon på luren. :mad:

Nu kan vi ändå sova lugnt i våra husbilar inom Malmö Stad om den står på, för parkering, godkänd plats. :)

Detta eftersom man anser att det inte går att bevisa att man verkligen sovit i sin husbil.

Dessutom vet man att det är krav i trafikförordningen på att man skall vila från bilkörningen om man känner sig trött, i annat fall vid en eventuell olycka kan man fällas för vårdslöshet i trafik.

Samma gäller självklart även Falkenberg oavsett vad deras gatuchef Linda Larsson tycker!

Jag tror våra kommuner många gånger ser på problemet ur ett annat mycket enklare perspektiv:

- Varför skall kommunen och privata markägare stå för parkeringsplatser som från början var avsedda för ”vanliga” bilister men som nu används mer och mer av kringresande semesterfirare för att stanna och sova gratis på?

- Är det meningen att kommuner och privata markägare vid nyanläggning skall planera och betala för P-platser inte bara för lokala boende och besökare utan även lägga till extra platser för att kompensera för de platser som kringresande semesterfirare tar upp? En grupp som f.ö. ökar explosionsartat.

En viss förståelse måste man nog ha för kommunernas agerande. Dom ser en trend som man inte har kontroll över.
Det dröjer nog inte länge innan lagar/regler/skyltar har anpassats till verkligheten och då blir det nog svårare med vårt parasiterande på dem som håller med P-platser för ”vanligt” parkerande.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: HUsbilsanarkin

........................... Varför skall kommunen och privata markägare stå för parkeringsplatser som från början var avsedda för ”vanliga” bilister men som nu används mer och mer av kringresande semesterfirare för att stanna och sova gratis på?

- Är det meningen att kommuner och privata markägare vid nyanläggning skall planera och betala för P-platser inte bara för lokala boende och besökare utan även lägga till extra platser för att kompensera för de platser som kringresande semesterfirare tar upp? En grupp som f.ö. ökar explosionsartat...............................

Jag ser mig som en vanlig bilist med en stor personbil och anser mig inte annorlunda än de som har mindre bilar med samma behov, att parkera.

Varför skall kommuner och privata markägare göra parkeringsplatser över huvudtaget?

Vill man ha turister på besök i orten så måste man klart ordna så de att kommer, därför startas det hotell, vandrarhem, campingplatser och nu även ställplatser för husbilar.

Att vissa kommuners politiker och tjänstemän inte begriper att turister i allt större utsträckning kör husbil är tråkigt men dessa turister väljer att komma ändå.

HBK gör mycket för att få "kommunerna" att förstå och har redan lyckats ganska väl i arbetet genom frivilliga och ideella krafter. :)

Tack till Kommungruppen mfl.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Som jag tolkar gatuchef Linda Larssons uttalande så kommer Falkenberg att förbjuda att husbilar/pb2 att parkera under en viss tid i vissa delar av staden, exempelvis mellan 22.00-06.00.
Då behöver de inte ta hänsyn till om någon sover eller vistas i sin husbil, det kommer bli böter i och med det råder parkeringsförbud under vissa tider.
På dessa gator har skyltar med förbudet satts upp.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Jag ser mig som en vanlig bilist med en stor personbil och anser mig inte annorlunda än de som har mindre bilar med samma behov, att parkera......

Ur kommunens perspektiv är du ändå en besökare i kommunen som istället för att nyttja de faciliteter som är avsedda för dig (camping, ställplats, annat) ställer dig och ditt campingfordon på en parkeringsplats egentligen avsedd för andra typer av fordon/besökare. Kanske tror dom att du gör det av snålhet eller lathet ?

Jag är övertygad om att det är så man ser det oavsett hur ditt fordon är registrerat. Vad regelboken säger är bara en teknikalitet som kommunerna snart har navigerat runt för att komma tillrätta med det växande ”problemet”.

Personligen tror jag, precis som du tar upp, mer på att visa kommunen rätt genom att lobba för t.ex. ställplatser än att hålla på att fightas och försvara rätten att stå på en parkeringsplats bara p.g.a. att reglerna fortfarande är bristfälliga.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HUsbilsanarkin

Den här skylten vid en ställplats i en mindre stad i Frankrike visar en helt annan inställning till turister både från kommunens sida och från campingägarnas sida. Här är det närmast fråga om samarbete i stället för krig. Här har husbilisten möjlighet att välja stpl. eller camping. Notera skillnaden mellan priserna. Valet är fritt, campingpriserna finns med på skylten!

st2 sky.jpg

Vive la France!

Jappe

PS. Detta är en ovanligt dyr stpl i Frankrike. Ofta är de gratis eftersom byborna vill ha det så. Det drar husbilister till byn, turister som vill handla mat m.m. och besöka ortens restauranger o.s.v. Klirr i kassan och för dem som vill ha en naturskönare omgivning så finns det campingplatser i närheten! Alla nöjda!

Vive la France!
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Som jag tolkar gatuchef Linda Larssons uttalande så kommer Falkenberg att förbjuda att husbilar/pb2 att parkera under en viss tid i vissa delar av staden, exempelvis mellan 22.00-06.00.
Då behöver de inte ta hänsyn till om någon sover eller vistas i sin husbil, det kommer bli böter i och med det råder parkeringsförbud under vissa tider.
På dessa gator har skyltar med förbudet satts upp.

Vilken godkänd skylt?
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Vi brukar ofta övernatta i Burg, Fehmarn (i norra Tyskland) på väg ut eller hem från Europa. På den stora P-platsen som finns i centrum finns möjlighet att parkera husbilen.
Mellan kl.10.00 och 18.00 är det ordinarie taxa per timme som gäller. Från kl. 18.00 till kl. 10.00 dagen därpå betalas en övernattningsavgift på 10 Euro. WC finns på platsen. Alla affärer görs i P-automaten.
Vi tycker detta är helt ok, känns rätt att betala en viss avgift för uppställningen inne in stan. Vinterhalvåret är det kostnadsfritt att stå där./L
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Roger 67 det är just detta vi inom Kommungruppen gör, lobbar kommunerna men tyvärr fattar inte alla kommuner sitt eget bästa och sen är vi inte så många inom gruppen och det görs helt ideellt så vi är tacksamma om fler vill hjälpa till att lobba kommuner.
Olle.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Vi brukar ofta övernatta i Burg, Fehmarn (i norra Tyskland) på väg ut eller hem från Europa. På den stora P-platsen som finns i centrum finns möjlighet att parkera husbilen.
Mellan kl.10.00 och 18.00 är det ordinarie taxa per timme som gäller. Från kl. 18.00 till kl. 10.00 dagen därpå betalas en övernattningsavgift på 10 Euro. WC finns på platsen. Alla affärer görs i P-automaten.
Vi tycker detta är helt ok, känns rätt att betala en viss avgift för uppställningen inne in stan. Vinterhalvåret är det kostnadsfritt att stå där./L
Är det på den lite sunkiga grusplanen till vänster när man kommit in i Burg?
 
Toppen