• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ramp till hunden upp till säng

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Hej,
undrar om någon har lösning eller tips på någon form av
ramp för vår lilla vovve så hon själv kan ta sig upp o ner
till våra höga långbäddar?

Kan vara bra om hon behöver dricka vatten under natten.

RM Friberg
Maggan
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Företag som säljer hundtillbehör brukar saluföra vikbara ramper för hundar. De är egentligen anpassade för att hundarna ska kunna tas sig in och ur kombibilar. Har sett lite olika konstruktioner.

Kollade inte var du bor men skulle du inse att det är just en sådan du behöver finns det en, nästan ny, överbliven i vårt garage. Den är gratis om den hämtas.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Hejsan, en ramp kan ju bli rätt långdragen :p: om den inte skall bli för brant.

Vad sägs om att snickra ihop en smal tvåstegstrapp i stället, med ena gaveln ställd mot sängen, så sängen blir tredje steget men i sidled s.a.s. Kanske klädd med nålfiltsmatta eller något annat halkfritt.

img0023.jpg
(Ritningen blev inte snygg, men välment :oops:.)

M.v.h. JANKRO.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Det gäller att husbilsträna sitt husdjur! Vårt har inga problem att ta sig upp i alkoven, vare sig genom att använda stegen eller genom att hoppa (direkt eller oftast via köksbänken).:D
MAN632-2144 (Large).jpg

Bild 008 (Large).jpg

Bild 003 (Large).jpg

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Man kan väl inte jämföra en katt med en hund när gäller rörlighet! Dessutom kanske hunden är äldre och har problem med ryggen som påverkar.
Om nu trådskaparen efterlyser en ramp för sin hund, har han säkert en anledning till det.


/M
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ramp till hunden upp till säng

elevators-for-obese-dogs01.jpg
elevators-for-obese-dogs05.jpg


Och hur man bygger en själv: https://www.youtube.com/watch?v=hUVxBTwn5r8
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Man kan väl inte jämföra en katt med en hund när gäller rörlighet! Dessutom kanske hunden är äldre och har problem med ryggen som påverkar.
Om nu trådskaparen efterlyser en ramp för sin hund, har han säkert en anledning till det.


/M

Naturligtvis! Jag ville bara retas lite med trådskaparen som inte har skaffat sig en riktig katt.
Det är förresten tveksamt om det inte är ett betydande inslag av hare i mitt husdjur, denna inte ssk storvuxna katt har drygt 35 cm långa bakben.
Och Marunga, jag är tacksam för att någon nappar på provokationerna. Bortkastad möda annars.

aake
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Ramp till hunden upp till säng


Tack för alla bra förslag ..... Wilma 4 år är typ Jack Russell storlek och HUND.

Men vi har ju Tösen också, vår katt, så där ser jag inga problem.

Har kollat på olika hundramper på nätet, men som någon här påpekar kan den kanske bli för brant och ivägen för oss om vi skall upp o "dricka vatten på natten".

Vi bor i Malmö och du snälla Motalabo, kan du skicka en bild på rampen vore det bra, tack.

Vi har ett skåp med två steg som man fäller ner mellan sängarna, de är för branta för henne, trots att hon kan hoppa rätt högt.

Det är mkt med det tekniska.....:twitcy:

Maggan
RM Friberg
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Hej,

Ordnar bilder efter jobbet ikväll.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Naturligtvis! Jag ville bara retas lite med trådskaparen som inte har skaffat sig en riktig katt.
Det är förresten tveksamt om det inte är ett betydande inslag av hare i mitt husdjur, denna inte ssk storvuxna katt har drygt 35 cm långa bakben.
Och Marunga, jag är tacksam för att någon nappar på provokationerna. Bortkastad möda annars.

aake

Så är det Aake:).
Skall tänka på det nästa gång vi möts i en tråd om exempelvis BH luckan.;)

/M
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Här kommer då en bild på den ramp som ligger överbliven i vårt garage. Den får vara exempel på hur de kan vara konstruerade.
Mått utfälld är ca 120 cm och ihopfälld samt reglad nästan 62 cm. Bredd 30 cm.
Ytan är belagd med ett mtrl som minskar risk att hund ska glida. En 5 cm kant på varje sida.

Som nämnt är denna ramp en av flera på marknaden.

Skickar några bilder till på din mail.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    974,9 KB · Visningar: 20
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Varför ska hunden ligga i sängen? Vi har tre hundar och alla ligger på sina bestämda (enligt deras egen rangordning) platser. De ligger på den längsgående soffan, under bordet och vid förarplatsen!? Aldrig något bråk, missnöje eller annat.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ramp till hunden upp till säng

På den tiden jag hade husvagn hade jag alltid lite funderingar på gasol som är tyngre än luft och lägger sig på golvet, just med tanke på hundarna.

Det tycker jag är en helt OK anledning till att hunden har sin sovplats lite högre.

/M
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Varför ska hunden ligga i sängen? Vi har tre hundar och alla ligger på sina bestämda (enligt deras egen rangordning) platser. De ligger på den längsgående soffan, under bordet och vid förarplatsen!? Aldrig något bråk, missnöje eller annat.

Varför inte på sängen?:) Värmer skönt på vintern även i söder!

jyrki
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Så har vi det;), Wilma (hunden) mellan oss och Tösen (katten) i min fotända, varje natt och det är VI som är flocken:)) ... ta daaa....

Det skulle nog kännas som en bestraffning att inte få sova/vara med oss helt plötslig och så skall man samtidigt vänja dom vid en husbil.

Vi är kanske pjoskiga ...... men vi njuter alla fyra av att ha valet att kunna vara tillsammans så mycket vi vill.

Alla har vi olika sätt att se saker på, eller hur:yes:

Maggan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Om man håller paddan med långa sidan neråt när man fotograferar med den blir bilden rättvänd!

ramp.jpg
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Så sant. Men med tre Spinone (ca 35 - 45 kg) så blir det väldigt lite plats i sängen för oss tvåfotade. Därför ligger de på andra platser i bilen. Vi har även en Engelsk Cocker Spaniel och hon ligger alltid i vår säng, oavsett om det är hemma eller i husbilen.
 
F

F.d. 30766

Guest
Sv: Ramp till hunden upp till säng

satt själv o tittade på det, bitiba har en ramp för 399; ska själv kolla upp det, vi har också höga sängar, mvh anne
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Ramp till hunden upp till säng

Hej,

är nu tillbaka i frågan:) och har bytt till en Hobby med låga enkelbäddar.
Trots det så funderar jag på att bygga en enkel trappa så de slipper halka och repa sidorna.

När jag säger de, så har vi tagit hand om en liten Molly, en Rescue Dog från Irland genom Hundar utan Hem (Svensk seriös org) och hon är lite kortare i rocken och sängarna är rätt höga ändå.
Det blir hennes första resa med HB i helgen så vi hoppas att hon tycker det är lika roligt som de andra två:).

Vi kanske ses ute på vägarna till helgen.......?
 
Toppen