• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil/campingbil

F

F.d. 22961

Guest
Jag har under några år haft funderingar på att skaffa ett fordon som man kan bo i för att kunna komma ner i Europa för att surfa och klättra. Eftersom det gått smidigt att flyga och hyra bil har det inte blivit av. Nu har vi skaffat hund för ett år sedan, och ska dessutom få vårt första barn i december.
Av denna anledning aktualiserades funderingarna. Jag har försökt läsa om fördelar och nackdelar med olika husbilar och campingbilar.

100-150 000 har jag tänkt att det får kosta.
Jag har tittat mycket på VW california som jag tycker verkar vara ett vettigt alternativ. Den är rätt smidig, men har ändå kök och bra med sovplats. Sen vet jag inte så mycket om andra husbilar, men har tittat lite på vad man får för summan jag tänkt lägga. Har tittat en del på mobile.de där det ju finns mycket.

Det som är viktigt för mig, eftersom det kommer bli en del längre resor, är att den är relativt billig i drift, går att köra lite fort med, men ändå tillräckligt bekväm att bo i ett par månader... Den får gärna gå att sova 4 pers i, då vi säkert blir ännu fler med åren. Det är bra om den är smidig så att det går att köra på lite sämre vägar, och gå att smygställa lite här och var utan att väcka för stor uppmärksamhet.

Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:
1. Vad är fördelarna och nackdelarna med plåtis/plast?
2.Är det betydligt billigare att importera från Tyskland?
3 Någon som har liknade behov och vad har ni isåfall för bil?

Tacksam för alla tips och förslag! :)
MVH Jonas
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Jag kan tillägga att jag sällan kommer vistas där det är snö och kallt, så någon omfattande isolering behövs nog inte.
Har läst mycket i trådarna här om plåtisar, och det finns mycket bra info! Uppskattar alla svar!
/Jonas
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil/campingbil

Jag är absolut ingen bilexpert men jag har haft en VW Caravelle 1980, VW California, Hobby, Swift Mondial och nu har jag en ny VW California. Californian är absolut den bästa campingbil man kan tänka sig om man inte är ute efter lyx och flärd. Inget ont om det men jag gillar det mer compakta husbilslivet. Man tar sig fram överallt och har allt nödvändigt som man behöver för ett campingliv och en väldigt kvalitativt bra och säker bil samt att det finns verkstäder över hela Europa om man skulle behöva det. Ytterligare ett plus är att jag nu endast har en bil, Californian är min vardagsbil och semesterbil.
Jag rekommenderar absolut denna bil, enligt mitt tycke den bästa bil man (jag) kan tänka sig.

Elisabeth
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Köpa husbil/campingbil

Ni hittar säkert en lämplig bil. Men jag såg att ni väntar tillökning. Kolla då ordentligt att bilen har fästen och annan utrustning för barnstolar. Tex i vår som är ganska ny, kan vi bara placera småbarn i framsätet. Och detta bara därför att airbagen är urkopplingsbar. Inte tillåtet med barnsäten i bakre sofforna.
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Hej Elisabeth! Tack för svaret! Kul att höra att du är nöjd med California! Och Draumur, det här med barnstol är en sak som jag funderat på! Den som inte kör måste ju kunna sitta bredvid barnet när det är litet, så förhoppningsvis går det att lösa på något sätt, ska försöka kolla upp det innan vi köper något. Tänker att jag ska försöka titta på en California någonstanns i närheten innan vi köper en, för att få en känsla av hur mycket som får plats o.s.v. Sen har jag inte helt släppt andra alternativ heller.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil/campingbil

Kika annars här på HBKs köp och sälj det var ju några olika alternativ från billigt till lite dyrare och det kan ju vara så att man köper en och sedan märker man att planlösningen eller något annat man vill ändra på.
Varför inte en liten alkovbil? Alltid bäddat.
Har man ett litet barn kan det ju vara smidigt med toalett och även kanske en fast bädd.
Ex: Sälj Scandimobil Peugeot Boxer -00 - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Även jag har en LT31 där men den blir för okomfortabel för er.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

VW California är en fantastisk campingbil! Har haft tre Coach, en Club och en Exclusive. Coachen med det upplyftbara taket är nog favoriten, en fantastisk snabb transportör men väldigt kompakt, vi har varit tre och även fyra i en sådan.
Om man vill ha ett fast tak så är Exclusiven inte så dum men inte lika så snål som Coachen. Har haft den 5 och den 6-cylindriga bensinaren och 2.5 TDI:n. Dieseln rekommenderas! Tror dock att det blir svårt att finna ett fint exemplar med din budget :( Av dessa fem jag ägt har jag köpt två i Tyskland och tre i Sverige. Den senaste Exclusiven sålde jag 2007 men i år har jag fallit till föga och köpt en lite större och en ganska gammal VW men fortfarande byggd på T4-chassiet, en Karmann Colorado -97. En sådan och några år nyare kan du nog få för din budget i Tyskland med inte så många mil på mätaren. Däremot så är den mycket klumpigare, inte alls så kvick och troligtvis inte alls lika snål! Placering av bilbarnstol är inte heller så bra i Coloradon, då är Coachen och Exclusiven mycket bättre. Själv skulle jag aldrig välja annat än VW byggda på T4 eller T5-chassie. Min premiärtur med Coloradon går av stapeln i morgon med destination Danmark/Tyskland :) och sedan blr det nog en tur till Norge.
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Hej!
Jag har tittat lite i HBK:s köp och sälj, men inte funnit något jag tror skulle passa oss riktigt. Scandimobil Peugeot Boxer -00 som säljs här verkar inte ha något sov-loft om jag förstod det hela rätt, så den kanske blir svår att få plats i på sikt.

Jag har tittat mycket på California T4 med högt tak, de verkar väldigt fina. Drar en bil med högt tak mycket mer än en med uppfällbart tak, på grund av ökat luftmotstånd?
Modellen verkar dessutom finnas i två olika längder, tror nog att vi skulle kunna trivas bra i båda.
Diesel är nog det jag letar efter.
Det finns några California exclusive t4 som jag skulle ha råd med, ex denna: Frågan är hur mycket mer den drar, och hur mycket svårare den är att parkera. Det är ju såklart gött att slippa ränna ut i skogen efter morgonkaffet! :msn_coffee:

Är det någon som vet hur mycket en T4 diesel från mitten av -90 drar ungefär? Och hur fort man kan köra utan att den börjar dra för mycket eller låter för mycket?
är det någon speciell motorstorlek man ska passa sig för? Jag är inte så hemma på motorer :(

Tittade på Karmann colorado, den ser inte dum ut. Lite otympligare än Californian, men förmodligen bekvämmare med. Sitter passagerare bra bak i soffgruppen? Det verkar inte finnas trepunktsbälte där på de jag har tittat på, det är nog också något jag tänker måste finnas om man ska på långkörning med barnstolar och allt.
 

Gröna Bussen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
7149
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil/campingbil

Hej
Gröna Bussen T4 -98, gick i juni månad genom hela Skottland. Samt till å från Ijmuiden.
660mil blandad körning med en förbrukning på snittet 0,66 liter/mil. Motorvägssnittet var
0,74. Diesel 2,5liter.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Hej Jonas!
Jag har ingen erfarenhet av plåtisar, bara av 6 m alkovbil, men jag har erfarenhet av att resa med barn i husbil. :)
Nu kommer jag att vara supertråkig och ifrågasätta din idé, men det är bättre än att du gör ett köp du kanske ångrar.
Du vill kunna bo i bilen i ett par månader i sträck, med två vuxna, ett-två barn och en hund. Du vill kunna "smygcampa", dvs inte ha saker på utsidan, och klara er på det ni har i bilen. Du vill ha med dig utrustning för klättring, surfning, kläder för olika väder under två månader samt utrustning till ett-två barn (barnvagn, blöjor, kläder, leksaker).
Jag gillar verkligen tanken på att resa runt med barn - våra har varit utomlands många gånger, från ca 2 mån ålder. Men för att det ska bli trevligt tror jag att du ska titta på lite större bilar, tänk på alla saker som ska få plats, att ni ska kunna stå ut i bilen om det spöregnar i ett par dagar, om någon blir sjuk, osv. Har man inte tvättmaskin tillgänglig behöver man ha många uppsättningar kläder och sängkläder till barn, tex. Någon bör kunna sova medan någon annan är uppe, tycker jag.
Jag tror det finns större plåtisar med mer plats. Prismässigt vet jag inte hur de skiljer sig från en "vanlig" husbil. Med en sådan får ni mer luft och utrymme inne, men är inte lika "osynliga".
Hoppas att du hittar något som passar er. Det ska bli kul att höra hur du tänker och vad det blir! :)
/Jessika
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Köp ingen gammal sugdiesel utan det måste vara en TDI! Min Coach (2001) kunde jag nå siffror under 0.7 L/mil. Min förlängda Exclusive kunde jag komma ner till ca 0.75 l/mil. Då pratar vi inte färdddatorns beräkning utan siffror vid pumpen!
Bägge dessa bilar hade en 2.5 TDI och min körstil är väldigt lugn, även på autobahn låg jag sällan över 110-120 km/h.
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Jessika, Jag har funderat mycket på om det vore bättre med en lite större bil med mer "luft". Speciellt om det som du säger är så att det regnar eller att någon blir sjuk. Jag tycker också att det vore bra om någon kan sova utan att alla behöver klättra över den personen för att ta sig fram i bilen. Dock så tycker jag att de större bilar jag tittat på mest blir större, utan att erbjuda så mycket mer utrymme. Det är mer skåp, och bekvämligheter, men inte alltid så mycket mer utrymme vad jag kan se.
Jag har alltmer tänkt att en California exclusive eller motsvarande nog är det vi söker. Då kan man sova däruppe även om folk vill vara vakna där nere. Man har toa med sig, vilket verkar gött.
En del grejjer kommer det ju att bli, så något ställ till surfbrädorna på utsidan vore fint. Sen får vi väl helt enkelt försöka klara oss med lite mindre grejjer och kanske tvätta lite oftare, det är väl en prioriteringsfråga helt enkelt. Vi är också rätt glada i att vara ute, även om det regnar... :spinny:

Vi ska åka och titta på en Vw exclusive imorgon, i Staffanstorp. Det är inte aktuellt att köpa den, men vi vill få en känsla av hur mycket plats där finns, och om det är något vi direkt skulle reagera på som gör att den inte passar oss.

Det Bigbax och Gröna bussen säger om förbrukning låter ju väldigt bra! Jag kommer väl kanske försöka ligga i 130-140 genom tyskland, men drar den inte mer än 0,8-0,9 så är jag nöjd.

Jag har ökat lite på budgeten, vi får väl ta ett litet lån i värsta fall. Upp till 200K kan det få kosta med allt om det behövs.

Är det någon som vet ifall det är bättre att köpa bil på hösten? Är priserna något bättre då?
Har nog en fem stycken nu på Mobile.de som jag tycker verkar väldigt intressanta...
En VW exclusive diesel, årsmodell mellan 97 till 03, 15-25000 mil. Något sådant är det väl jag letar efter..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil/campingbil

Köp bilen om någon månad, och ta med dig en barnvagn imorgon så ser du hur bra med plats du har för den;)
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Kul att ni ska åka och kolla! Ett tips: Ta en ryggsäck ni har hemma (en vanlig 20-30 l.) Tänk efter hur många sådana ni måsta fylla för att det ska motsvara alla kläder, klätterselar, rep, våtdräkter, handdukar, regnkläder, extra sängkläder, blöjor. mat, teknikprylar, böcker osv. Ta med er ryggsäcken (packad med något) och se om det antalet ryggsäckar kommer att få plats utan problem. Kolla också om det finns plats för en barnvagn. (typ 80x60x40cm)
Jag har också höra att plåtisar ska rymma mer än man tror, men det är alltid bra att testa.
Lycka till!
/Jessika
Jag kom på en sak till: om det är en handlare ni ska till får ni ju passa på att gå in och provsitta och kolla i så många varianter ni kan!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köpa husbil/campingbil

Jag har under några år haft funderingar... 2.Är det betydligt billigare att importera från Tyskland? Tacksam för alla tips och förslag! :) /MVH Jonas

Hej Jonas! Jag har tagit fram länken till den Tyska marknadens dagspriser där du själv kan välja (selektera) enligt dina villkor. Så började jag när jag väl visste vad vi själva ville ha. Kolla [URL="http://www.mobile24.se/searchResult.htm?source=mob&type=motorhome_caravan&page=1&sort_field=price&sort_order=ASCENDING&search_type=Motorhome&dealer_login=false&category=Caravan&category=OtherMotorhome&make=VW&modelDescription=&makeModelVariant2_makeId=&makeModelVariant2_modelId=&makeModelVariant3_makeId=&makeModelVariant3_modelId=&year_from=&year_to=&numberOfPreviousOwners=&constructionYear_from=&constructionYear_to=&km_from=&km_to=&kw_from=&kw_to=&price_from=20000&price_to=25000&vatable=&damageUnrepaired=&axles=&licensedWeight=&ambitCountry=&zipcode=&climatisation=&numberOfBunks=&emissionClass=&emissionsSticker=&sellerType=&creationTime_from="]den här länken[/URL] med förhoppning om att du hittar ett svar som passar dig! Att importera begagnat är inga problem, du slipper t.o.m. Sv-momstillägg 0,6% på begagnat inom din budget-ram. Euro utveckling är däremot din största "fiende"...

Lycka till & surfa nu för hela slanten tills du är 100% nöjd : )
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Det var riktigt kul att få se California exclusiven! Det finns ju en del packningsutrymme, men det var ju definitivt begränsat. Hundbur och barnvagn blir kanske svårt att få in. Vi var faktiskt och köpte barnvagn precis innan vi åkte och titta på bussen i Staffanstorp, men jag hade dessvärre inte en tanke på att se om den fick plats...

Jag har tittat på blocket, men det finns inte så många california med fast högtak, och det behövs om vi ska få plats.

Funderat mycket på det här med toaletten i exclusiven, om den är nödvändig eller bara tar onödig plats. Det bästa kanske hade varit en california med fast högtak, lång modell, men utan toa. Det skulle ge tillräckligt med utrymme, och så får man ha med en porta potti istället. Jag tror dock att vi skulle få plats i en exclusive också, men då behöver vi kanske takbox och lite packmöjligheter på utsidan. Det är även ett litet minus att det inte går att öppna backluckan och packa/komma åt grejjer från det hållet.
Ett ställ för surfbrädor på utsidan blir nog ett måste om det inte ska blir för trångt därinne.

Tittade lite på andra bilar hos handlaren, men jag upplever tyvär de lite större "vanliga" husbilarna som alldeles för klumpiga. Någon gång i framtiden kanske när man blir mer bekväm, men nu satsar vi nog på så litet som möjligt =)

Marianne & Ranko, det är den sidan jag tittar på, fast jag kör den engelska/tyska versionen. Verkligen bra att man kan välja så mycket, men jag har märkt att man missar en del när man t.ex väljer 4 sovplatser, så missar man bilar där de inte fyllt i hur många sovplatser bilen har, men så står det ändå i den löpande texten att där finns fyra...

Har även tittat lite på Ford Nugget, någon som har erfarenhet av denna?
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Det är en sådan här jag skulle vilja ha, fast helst lite nyare, och kanske lite starkare motor! tryck på länken nedan om ni vill titta!

WV California
 

Gröna Bussen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
7149
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil/campingbil

jonasnil: Gröna bussen verkar vara unik. Jag har aldrig sett en liknande byggd VW. De allra flesta man ser har ju baksätet kvar. Det är helt bortplockat i G.B. Den är byggd i Tyskland och importerad hit 2006. Den hade två ägare i Sverige innan jag köpte den 2010. Soffa med en utfällbar skiva, till dubbelsäng bakom föraren. Köksdel längst bak med utrymme även för portapotti och handfat. Köksbänk på skjutdörrssidan. Gasolkylskåp var original men år numera utbytt till kompressor. Det är högtak, med ståhöjd för mina 185cm. Två stora fövaringslådor under soffan, där kläder ryms för två personer under fem veckors semester. Även förvaring ovanför förare/passagerare, där blir det dock fullt ganska fort med: litet campingbord med två stolar, sängkläder i vacumpåsar samt mörkergardiner. Utan att vara FÖR pessimistisk, låter det trångt med att åka med barn och surfingbrädor. För två personer utan ALLT för stora krav, är det dock perfekt.
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Gröna bussen: Jag tror att om vi kan hitta en california med fast högtak, den långa modellen, så ska det nog gå alldeles fint att få plats!

En sån här.

Var går gränsen mellan en sugdiesel och en bra? Räcker det med en 2,4 eller är 2,5 önskvärt. Bilen här ovan skulle passa oss perfekt, förutsatt att den är tillräckligt ny för att inte krångla, klarar 120 km/h på motorväg och inte är en "sugdiesel"... Den är ganska dyr för att vara så gammal, men det låter ju som att den är i väldigt gott skick tycker jag. Kanske ska fråga lite mer om rost, service mm. Vad tror ni? -93, 18K mil, kan det vara något att satsa på?
 
Toppen