• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

D

Deleted member 11118

Guest
HBK har enligt min mening ett forum av världsklass. Tänk så mycket kunskap om allt det finns, så mycket hjälp medlemmar får, det kan troligen gälla allt i vårt liv. Ingen fråga även om den inte alltid gäller Husbilen är för dum att ställa och folk får svar. Vilken guldgruva av kunskap det finns i HBK. Sen har vi alla reseberättelser som inspirerar folk, och allt annat mellan himmel och jord.

Detta forum borde marknadsföras så mycket som möjligt för jag tror många skulle gå med i HBK om de visste vad forumet var och vilken hjälp det finns att få där om allt. Många tror kanske det bara ”är små bråk där” men så är det inte. Visst kan det förekomma hårda ordväxlingar men de är i minoritet.

Själv har jag under de åren jag varit med fåt så mycket hjälp med mina problem och förmodligen sparat massor med pengar för jag har inte behövt åka till någon verkstad.

Nu vet jag inte hur styrelsen gör på de olika evenemang där HBK finns representerade, min uppfattning, (om det nu inte görs) är att marknadsföra forumet som främsta orsak att vara med i HBK. Tror att forumet kan vara en bra inkörsport att få fler medlemmar, för när andra husbilsägare får reda på vilken kunskap man får tillgång till för en i mitt tycke ”billig peng” tror jag vi kan öka medlemsantalet till kanske 20.000 medlemmar.

En fråga i värmen: Varför gör vi inte reklam i de olika husbilstidningarna om hur bra forumet är för de som är medlemmar. Kanske kan vara en väg att få fler medlemmar.

Ha en fortsatt bra husbilssommar alla HBK:are, och tack till alla för Ni delar med Er av Er kunskap.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Ibland förvånar jag också: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK...

Jag bor i ett mindre land än Sverige med fler mycket dåliga deltagande fora för husbilar.
Pratar ett språk som kan likna svenskt.

I det långa landet är Sverige naturligt att använda internet och har tränat många forum skribenter ett nödvändigt och naturligt forum etik.
Trots att det är lätt att träffa, jämfört med hotell etc., med en husbil det kan vara en betydande kostnad och användning av tiden.

Ett utåtriktad öppet HBKforum och en låg medlemspris är viktiga orsaker till många deltagare och därmed stora varierande kunskap som helhet.

Men käre HBK vänligen, ge fler länder sina husbilister en plattform för HBK att starta, vi utlänningar har ett problem med hem länder eländiga forum :(
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Vi kommer bli fler, mycket fler.

Genomsnittsåldern på husbilsägare är skyhög, med ett ganska svalt intresse för internet, dagens ungdomar vet ingenting annat än internet.


Sen är gubbar över 50 inte speciellt intresserade av att umgås på nätet, dom vaktar hellre TV´n.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Med åldern blir vi mer selektiva - att välja ut och kritiska om vi har möjlighet.
Det tycks självförsörjande husbilister till.
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Trevligt med ett livaktigt och informativt forum!
Själva tittar vi mycket sällan på tv. Stod på ställplats i en småbåtshamn och
kom att prata med ett tyskt par. Vi var överens om att Live-bilden framför oss var mycket mera värd...:spinny:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Om jag nu ska glo på något digitalt, då väljer jag 5:2 modellen (5 dl. HBK läsning och 2 dl. blandad soppa: TV, Film, e-tidning, mejl, bankärenden, fonder...), och har aldrig någonsin känt mig yngre (i sinnet i alla fall)...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Vi kommer bli fler, mycket fler.

Sen är gubbar över 50 inte speciellt intresserade av att umgås på nätet, dom vaktar hellre TV´n.

Gubbar över 50 finns inte längre. "Gubbar" är över 90.

(klämde till med 90 eftersom jag snart är 80)

:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Har selv tidligere vært med i 2 andre og den gang større husbilsforeninger med egne forum, men kvalitet og kvantitet på innleggene sto ikke i forhold til prisen om en sammenligner med HBK. Den største klubben CMCA i Australia med over 60 000 medlemmer og 20 års akumulert forum hadde langt under vårt volum av innlegg og dette var den tid HBK var rundt 5000 medlemmer. Siden 2011 har jeg kun vært aktiv her i HBK, så ingen grunn til å fortsette i den norske bobilforeningen etter at jeg flyttet til Sverige - flere av de mest aktive på det norske forumet er og med her (ingen nevnt ingen glemt :rolleyes: ).

En ting som har plaget mange forum er troll som kun er med for å yppe til krangel, enkelte forum har blitt så plaget at de har vært tvunget til å stenge ned og starte på nytt. Fra tid til annen har også HBK hatt sine, og moderatorene fått masse onde ord om sensur og det som værre er når en slår ned raskt og effektivt, men dette er helt nødvendig skal forumet overleve.

Som de fleste sikkert har oppdaget, jeg velger i hovedsak å skrive på norsk under den forutsetning at de tre scandinaviske språk er nært beslektet og burde forstås over landegrensene. Det hender jeg bruker litt av Skavlan sin teknikk med svorsk for å unngå ord som har motstridende tolkning på norsk og svensk.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Jovist är det bra det hålle jag med om, men där fins fler bra forum så där fins konkurens
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Knut, hvad betyder troll ?
.............
En ting som har plaget mange forum er troll som kun er med for å yppe til krangel, ...............

Google translate, svensk eller norsk, kan ikke oversætte troll,
og måske var det bedst at jeg som så mange andre danskere, ikke deltager så meget i HBK, især på grund af sproget.
Pokker skulle da stå i at gøre sig så meget umage via Google translate m.m.***,
for at blive forstået til gengæld for foragt.

Hjælper mange spørgsmål og tips her i HBK, men spørger jeg selv synes ingen at have interesse i at svare :( - meget skuffende.

Jeg er enig med dig Knut, at mange andre skandinaviske autocamper fora er noge hø',
men stadig undrer mig over så lille deltagelse fra nordmænd og danskere -foruden Knut og jeg.
ref. #2 http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/661639

Stop spirende angreb på mig for disse udtalelser - det skader kun det skandinaviske samarbejde og HBK.
Prøv hellere at forstå vores situation og problem med elendige autocamper fora.
------
Et typisk eksempel er en stor skandinavisk virksomhed som ofte afholdte møde i Sverige.
En dansk direktør forklarer sig på dansk og svenskere siger at de forstår alt - af " høflighed".
Men nej, de forstår ikke ret meget og direktøren resonnerer at tale på engelsk, og så forstod de alt - viste det sig.

:(

*** tillært svensk via udholdenhed næsten siden HBK's begyndelse 2007-01-01
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Hej Bredo!

Jag jobbade ca 1 år i Cph en gång i tiden (när jag bodde i Malmö) och måste säga att jag förstod knappt något av Danskt uttal, däremot 90% om det var skrivet och tycker det är "dejligt" när du skriver på Danska. Samma gäller Norska, speciellt runt Trondheim, där inte ens Norrmän förstår allt som sägs.
Skriv gärna på Danska och om det är något jag inte förstår, då frågar jag en gång extra, var säker på det : )
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Jo visst är det så, vi lär os både Norska o Danska.
Visst blir det (och finns det) språkförbistringar, men det får vi lära oss.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Skriv gärna på Danska och om det är något jag inte förstår, då frågar jag en gång extra, var säker på det : )

Visst är det mycket enklare att förstå det danska skriftspråket än en dålig Google-översättning som oftast är helt obegriplig. Norrmännen skriver på norska som inte är några problem att förstå.

Det norska bokmålet är ju i stort sett samma som det danska skriftspråket lärde vi oss i skolan för snart 100 år sedan. Det har väl inte ändrats så värst mycket?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Begrepet troll på internet kommer fra trolling som vistnok er en form for fiske med mange redskap på en gang i håp om å fange noe. Et troll på internet slenger ut påstander og spydige kommentarer i håp om at noen skall bite på kroken og starte en krangel. Direkte personangrep er en av mange former for uønskede kommentarer som må slås ned på raskt.

For min egen del så har jeg siden barndommen lest mye scandinavisk litteratur på orginalspråket, og en periode i min yrkesaktive tid jobbet jeg med kommunikasjon mellom avdelinger i alle tre scandinaviske land. Ja enkelte dialekter kan være problematiske i alle tre land :D:D det spiller ingen rolle fra hvilket land en kommer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

De få danskere som samtidig er medlem af DACF"retarderede" forum, som har skrevet i HBK på DANSK, kan for et halv år tælles på en hånd - foruden mig.
Man betaler i DACF ca. 400,- Dkr. for gennemgående gammelt vrøvl om gratis WiFi i Frankrig etc.:rolleyes:
Der deltager kun ca. 7% af medlemmerne på den årlige generalforsamling - som alle DACFer med til at finansiere.
Det burde være indlysende at melde sig ind i HBK eller blot som gratist under HBK intresseret.
I DACF forum påstår man at have en guldgrube af informationer - :D :rolleyes::D.

I HBK findes den rigtige guldgrube af informationer som i min åsikt' overgår alle andre fora på grund af antallet af skrivende medlemmer.

Varför är vi inte fler medlemmar i HBK fra Danmark :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Själv var jag "Inressemedlem" (läsare) i 6 månader innan jag visste vad HBK var för något, hur det fungerade och vad som skrevs i forumet. Snubblade över webb-adressen när jag Googlade om husbilar och märkte snart att många svar kom från ett och samma forum som hette Husbilsklubben.se. Jag var intressemedlem även i det Tyska forumet (har glömt namn) men hade svårt med översättning av varje fråga/svar och slutligen fick hoppa av.
HBK för mig idag är som Facebook för andra, det börjar med frukosten, lite under dagen och sedan mest på kvällar. Här finns massor av erfarenheter som gör att det aldrig är tråkigt. Hoppas på att fler Danskar ansluter sig. 8 av mina 10 lax-fiskekompisar är från Danmark när vi träffas i Norge. Tyvärr, ingen har HB och kanske därför inte är med i den här klubben.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

För mej är det samma sak med Danska som med Norska. De flesta går att förstå men vissa dialekter klarar man bara inte av. Men sådana dialekter finns även i Sverige jag har jobbat delvis i Danmark och även kört anställningsintervjuer där den intervjuade pratade danska och alla gånger utom en gick det bra, en man som kom från Esbjergs trakten och vi hade lika svårt med varandra så vi tog engelska (jobbet hade krav på engelska). Men när man kommer till det skrivna så finns inte dialekterna så då går det ganska bra. Jag undviker inga inlägg för att de är på norska eller danska, men jag undviker tex tyska sidor där jag måste ta till translate...
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Varför är vi inte fler medlemmar i HBK (en possitiv artikel)

Ordet troll är för mig en sagofigur.
 
Toppen