• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V drift av kylbox

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej, jag har en WAECO CoolFreeze CDF-18 box som enligt produktdatabladet har effektbehovet 35 W.

När ansluter boxen till bodelens fabriksmonterade 12V uttag (3st.) så indikerar boxen via blinkande kontrollampa att batterispänningen är för låg, trots fulladdad batteribank. Kopplar jag upp mot vårt extramonterade cigg uttag i bagagerummet som är direktkopplat mot batteribanken, så funkar det.

Kan de va så att bodelsslingan (3 uttag) har samma matning och att det därför inte räcker till för att också driva boxen, eller?
Slingan förser flera andra 12V apparater med ström typ TV, gaslarm, antenn, gasolavstängning etc.

Hur många Watt klarar en 12V fabriksmonterad normalinstallation av att mata till förbrukare i samma slinga? Bürstner använder tunna kablar vad jag kan se.

Jag är tacksam om ngn klubbkamrat kan förklara hur de förhåller sig!

Stefan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 12V drift av kylbox

Ett 12V-uttag borde absolut vara dimensionerat för en balastning som i ditt fall på 3A. Men med långa tunna kablar och flera inkopplade förbrukare så är det inte förvånande att uttaget inte räcker till. Hur stor säkring har du till uttaget?

Eftersom din kylbox indikerar underspännning så kan man tycka att du redan har utfört mätning. Har du möjlighet att klaga där du köpt bilen? Begär i så fall att få ett separat och tillräckligt dimensionerat uttag monterat.
Själv har jag den större CoolFreeze CFX-50 som används som frysbox vilken drivs från dels ett 12V-uttag med korta och tämligen grova kablar, avsäkrat med 20 A, och även från ett 230V-uttag. Boxen väljer automatiskt strömkälla och går i första hand på 230V om detta finns tillgängligt.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V drift av kylbox

Husbil tillverkare och tunna trådar :rolleyes:

Vi testade en Bürstner (2006) ladda förmåga direkt och via EBL.
Mätresultat 30 Ampere och 20A via EBL.

Visst finns det laddning och anslutningar :confused:,
men om vi husbil användara frågade på hur mycket ström, så mycket som antalet hästkrafter
- så var upptagen i konstruktionsavdelningar inom husbil tillverkare ;).

Tack och lov, jag har en gammal husbil, och har uppgraderats till den riktiga elsystemet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V drift av kylbox

- ja definitivt 10A i 2 minuter, men när kvadraten är bara t.ex. 3meter -1 qmm, da blir det värmekablar :rolleyes: med en spänningsfall i tråden 1,1 volt.

Min son har användt ~6A med 10 A säkring för laddar - sönder' i Citroën Berlingo.

Kalkylator för kabelarea

Rekommenderad area är bestemt inte för mycket över en timma.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: 12V drift av kylbox

Om jag förstår har du en kompressorlåda. En kompressor drar mycket ström i startögonblicket, det kan vara orsaken till larmet om låg spänning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V drift av kylbox

Bredo har faciten. Underdimensjonerte kabler er mer regel enn unntak, med spenningsfall som resultat når du setter på belastning. Mest ekstreme jeg har funnet var en skjøteledning for sigplugg som når den ble satt i en kontakt med grov mating og 10A sikring ikke løste ut sikringen ved direkte kortslutning, etter en tid tok isolasjonen fyr - bra dette var under en test/demo. Kablen var innkjøpt for å kunne bruke enn 12V kompressor rundt hele bilen, men kompressoren gikk nesten ikke så eieren lurte på om det var noe galt med kompressoren (den hadde og for tynn kabel, men det var en annen sak). Jeg hadde min 12 uttak i garasjen og koblet til, kjente fort at skjøte kablen ble varm og satte inn en kortslutning. Eieren av kabelen ble litt skremt :D. Bygget opp igjen kabelen for fyren med 2,5 kvadrat kabel - selv det gir for mye spenningsfall - nesten 1,5V, skulle brukt 10 kvadrat!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12V drift av kylbox

Lånar tråden då det finns expertis här.

På väg hem från Danmark Frederikshavn-Gtb. igår,
så ställde jag om kylen/frysen på 12V-drift på färjan
(batterier skapligt fulladdade 3x90Ah gel.)
Amp-mätare visar -10A förbrukning

Efter 5h drift så visar volt 11,7 under pågående förbrukning, är detta normalt?
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: 12V drift av kylbox

"Efter 5h drift så visar volt 11,7 under pågående förbrukning, är detta normalt?"

Ja, det är normalt. Verkligheten ser ofta ut så. 10A urladdning i fem timmar är nästan som en kortslutning för batteribanken. Teoretiskt skall det funka men... Sätt kylen på maxläge ett par timmar före färjan, stäng av den under överresan, öppna inte dörren.

De små kylboxarna med kompressor är oerhört krävande för batterierna. Glöm de 3 amperen. Verkligheten är ofta Sju Amp, iallafall i startfasen, som skrivits ovan. 3 Amp kan vara snittförbrukning över tid under ideala förhållanden men...

Moderna bilar/båtar är byggda med kabel för LED lampor o riktigt klen ström. Numera räcker det inte att veta spänningen 12volt, man måste oxå veta strömkravet. Ett ciguttag med standardkabel klarar kanske en iPhone laddare a 500mA men det klarar inte att ladda en iPad som kräver 2,1 Amp. Att då klämma i en kontakt för en kraftig 12 V dammsugare eller en kylbox a 7 Amp, det funkar inte alls.

Idag har jag släppt iväg en båt i den Grekiska värmen, med en extra kylbox. Ny solpanel Sunbeam 100W, nytt batteri 150Ah vått slutet, MPPT regulator och boxen som enda förbrukare. Det funkar kanonbra men som vanligt gäller: extremt bra luftväxling vid kompressorn, en extra tyghuv över boxen med ventilationsuttag, köp grejer som om möjligt redan är kalla. Boxen står på plus en grad vilket måste höjas om morgonspänningen understiger 12,3 Volt.

Stefan, du har hittat orsaken o lösningen själv. Korta kraftiga kablar eller använd bilens uttag, så funkar allt. Glöm inte att stödladda så snart du kan, allt för att öka batteriernas livslängd. Hälsas från Björn på ett svettigt Lefkas.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: 12V drift av kylbox

proplemet kan ligga i själva 12 utaget.har detta proplem i mitt cigg utag.blir dålig kontakt med spännings fallsom följd.Bytte ut cigg utaget mot ett som är anpassat för 12 volts kontaker och nu fungerar det bra
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 12V drift av kylbox

Jag hade samma problem, har också en extra frys i garaget, en Waeco på 50 l.
Jag drog helt nya betydligt kraftigare kablar direkt från batteriet och satte ett nytt 12v uttag i garaget. Funkar perfekt, nån enstaka gång i startögnblicket kan man se att lampan varnar för underspänning, men så fort den startat så lyser lampan grönt igen.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: 12V drift av kylbox

Jag hade samma problem, har också en extra frys i garaget, en Waeco på 50 l.
Jag drog helt nya betydligt kraftigare kablar direkt från batteriet och satte ett nytt 12v uttag i garaget. Funkar perfekt, nån enstaka gång i startögnblicket kan man se att lampan varnar för underspänning, men så fort den startat så lyser lampan grönt igen.

Kommer du ihåg vad för kabelarea du använde? Även jag funderar på att placera en extra kyl/frys Box i garaget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V drift av kylbox

Til min Waeco CF110 bruker jeg 4 kvadrat kabel. Hadde opprinnelig 5 m fra batteri til fryser som fungerer uten problemer. Fryseren er nå normalt innstillt på -15 grader - den bruker vesentlig mindre el i forhold til om den er stillt på -18. Skulle gjerne hatt en CFX som har bedre isolasjon og termostat til -21.
 
Toppen