• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tobisviks camping - Aldrig mer!

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag och min familj stod på Tobisviks camping, för en släktträff. Vi står aldrig på camping annars men tyckte det verkade trevligt med pool på området (som det stod i informationsbladet) samt lekplats för barnen och vi kunde stå nära stugorna där resten av släktingarna var. Det skulle bli en härlig vecka med trevligt sällskap, god mat, mycket lek för barnen och såklart bad i både havet och poolen.

då det är juli månad så var stugorna tvungna att boka minst 1 vecka och så även vi med husbil (fast vi tog en husvagnsplats eftersom ställplatserna var så långt bort). Prisskillnaden är: ställplats: 160:-/dygnet och husvagnsplats 280:-/dygnet. Men det var det värt för att kunna vara tillsammans med släkten. När vi bokade platsen sa vi från början att vi EJ skulle använda el, och alla priser på hemsidan samt på infobladet säger samma sak, 280:- Ex. EL . sedan med el + 40:-

ok ? så långt inga problem.
vi kommer till campingen och checkar in och får en elnyckel, tänker inte så mycket på det utan åker till platsen, perfekt rätt plats, nära till allt. frun går upp och lämnar elnyckeln så det inte blir några missförstånd då vi ej behöver den.

DÅ får hon reda på att eftersom det är JULI så MÅSTE vi betala för elen. Vi lämnar ändå nyckeln och tänker att jag tar denna diskussion senare när vi checkar ut, vi är ju ändå självförsörjande!.
Eftersom det är varmt så tänker vi att vi går till poolen, döm om vår förvåning när "poolen" är inhängnad. Den tillhör inte campingen (däremot samma ägare) utan kostar 150:- för en familj att gå in, PER DAG! på ett ställe där det i campingkatalogerna står att det finns "pool på området!" så tycker jag det är bedrägeri rent utsagt.

Tobisviksområdet
Välkommen till Tobisviks Camping, Simrishamn.

Camping vid stranden i närhet av Österlens många aktiviteter och utflyktsmål. 2 km norr om Simrishamn i Skåne. Gång- och cykelväg till Simrishamn, utmed havet. Natur - kultur - gångavstånd till allt. Tillgång även till stugor, husvagn och villavagn.

Havet ligger ca 200 meter bort alldeles bakom det vackra badet med alla dess möjligheter. Det går en cykelstig in till staden längs stranden som gör möjligheterna för en mysig strandpromenad i solnedgången eller bara en smidig väg in för kvällens aktiviteter lätttillgängligt.

200 meter bort ligger en stilren minigolfbana och vårt tempererade Tobisviksbadet med tre bassänger för alla åldrar. 3 meters och 1 meters trampolin. Beachvolleyplan, beachhandboll, tennisplaner, boulebana, trampbilar och luftkudde finns allt inom området. Under sommaren arrangerar vi såväl barndagar som midsommardans, grisfest och danskvällar! Restaurang Hickory med rättigheter samt Tårtans Café & Glassbar hittar ni vid Tobisviksbadet.
I campingens reception hittar ni även campingbutiken med nybakta frallor varje morgon under högsäsong.
Från campingens reception utgår även campingtåget som tar dig in till Simrishamn 3 ggr om dagen. kl 11:00, 13:00 & 16:00.

Varmt välkomna att njuta av din fritid tillsammans med oss!




Lekplatsen ligger bakom toaletter samt latrintömmning, mysigt!!
jaja, släktträffen var jättehärlig, men campingen kommer jag inte återkomma till, håller även på att förbereda en anmälan till ARN då jag anser att de ska skriva på hemsidan att EL är ett måste om man står på en plats med stolpe och det är juli. samt det att pool på området måste dem skriva om så att inte fler blir lurade!

Hade det stått att det under juli månad kostar 320:- ink. el / dag så hade jag inte reagerat, det hade varit värt det ändå, men vi fick ingen information om detta, det står inget på hemsidan (http://fritidosterlen.se) och inte heller i deras info blad. och det är det som stör mig mest, att dem informerade om detta NÄR vi checkade in.

Det hela slutade med att jag fick efter 40 minuters tjafsande, betala för elen som jag ej använt, och inte heller haft nyckel till. Jag kommer att låta Tobisvikscamping ägare att svara på mitt klagomål och väljer dem att neka att betala tillbaka el-avgiften så kommer jag att gå vidare till ARN. om inte annat kanske det kan få dem att fatta att vissa saker gör man inte.

jaja, behövde reagera av mig lite! Nu är vi hemma och vi är nöjda med släktträffen samt vår danmark/skåne resa.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-07-27 kl. 21.29.26.jpg
    Skärmavbild 2014-07-27 kl. 21.29.26.jpg
    29 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Tycker nog att du borde fullfölja din ambition att anmäla till ARN. När det gäller anmälningar av företag verksamma i "turistnäringen" skall anmälan vara inne ganska snart efter "händelsen" man har klagomål på.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Jag har skrivit om detta förut,,,att "SCR svensk camping" numera slutat att visa priserna på campingplatserna,verkar som campingarna numera kan ta och bestämma priserna precis som dom vill och när dom vill...Skulle se ut om Ica,Coop,Citygross m.fl började att sända ut sina reklamblad utan uppge priser på sina varor.
Har skrivit till Camping.se,,,men fick det mest luddiga svar.
Vänligen Ingrid
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Har haft bekanta dom har haft stora problem med denna camping. Ingen bra PR för Simrishamn.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

nej verkligen inte, framförallt med tanke på att simrishamn är en jättefin stad, mysig och helt ok stränder.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Jag tog faktiskt simborgare märket i den bassängen men de var ju några år sedan.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Jag har skrivit om detta förut,,,att "SCR svensk camping" numera slutat att visa priserna på campingplatserna,verkar som campingarna numera kan ta och bestämma priserna precis som dom vill och när dom vill...Skulle se ut om Ica,Coop,Citygross m.fl började att sända ut sina reklamblad utan uppge priser på sina varor.
Har skrivit till Camping.se,,,men fick det mest luddiga svar.
Vänligen Ingrid


Tur att man inte nedlåter sig att stå på dessa "utsugande campingar i Sverige"!
De kan skylla sig själva om det ej går ihop!
Synd om turister som bara ser campingar som övernattningsmöjlighet, särskilt SCR:rs campingar!! Gratulerar alla campingar som anmäler sitt utträde ur SRC !!
Kram till er alla som gillar Husvagn o Husbilsliv!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

SCR tracking av hvor du overnatter og hva du betaler :cool:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Hmm..

Är man dum i huvudet om man tar in på en SCR camping ?

Ursäkta tillspetsningen men med tanke på hur många campingar som är anslutna och att dom inte direkt verkar blöda så finns det helt klart många som ser på campingarna med lite andra ögon.
Själv har jag inga problem med SCR även om jag retar mig på att jag måste betala en årsavgift för att få köpa deras tjänster.
Men som tur är så är jag i alla fall tillräckligt mentalt begåvad för att välja själv vilka tjänster jag vill köpa.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Så är drevet på gång igen, det där årliga drevet som inte bara idiotförklarar SCR, utan även deras gäster!

Varför?

Många idioter blir det!

Fakta är att campingen, där SCR är en ledande aktör hade sitt bästa resultat någonsin förra sommaren med 14,5 miljoner gästnätter. Det var en ökning på 3,3% mot 2012 och allt tyder på att den här sommaren kommer att bli ännu bättre, ännu en rekordsommar för campingplatserna. Så troligen går det ihop.

Cirka 7% av dessa gästnätter, 1 miljon gästnätter står vi husbilsturister för.

Siffror från SCB talar om att gästnätterna som husbilarna representerar på campingarna har ökat med 42% de senaste 4 åren. Inget talar för att den trenden skulle förändras, tvärtom.

Sedan är det upp till campingbranschen att söka skapa produkter som passar oss och som vi är villiga att betala för.

Men att vi som står för 7% av deras business skulle lyckas övertyga dem att helt ändra sina prismodeller, för att de skulle passa de hos oss som "kräver" priser på 0 - 100 kr/ natten, är inte bara naivt, det är helt enkelt idiotiskt!

Nej SCR och campingägarna fungerar precis som vilken företagare som helst och ser till sitt företag och söker få ut max pris vid varje givet tillfälle. Inget fel i det, tvärtom, det är företagarens uppgift och ansvar.

Bara för oss att acceptera, att det finns gäster på campingen som är villig att betala mera och då får vi söka andra alternativ om vi inte kan/vill acceptera det.

För campingägaren varken vill eller kan förklara varför man skulle ha en differentierad prislista, som gav husbilarna ett annat och lägre pris. För ingen tror väl att en fullbelagd camping/ställplats sänker sina priser för alla. Varför skulle han?

Nej det är så vi har makten, vi som köpare väljer vad vi vill ha och vill betala för det.

Samma med hotell. Hade under många år ett arbete som krävde 120 -150 nätter på hotell varje år. Vårt företag hade som resepolicy att vi inte skulle bo på 5 stjärniga hotell, p.g.a. priset och de hade ett serviceutbud som jag inte alls behövde, eller var viktigt för mig. Upplevde inget konstigt med, för mig kändes det självklart att i stället bo på 3 - 4 stjärnigt hotell.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Att bo på camping och köpa sin husbil i Sverige är väl det mest vrickade och idiotiska man kan gör låter det som här.
Fast det blir klart flest stellplatser.

Vi gör båda ibland, oj vad jag lider
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Trist det där med elen! Det finns ingen information om att det måste köpas, så klaga.
Men vad det gäller poolområdet står det väl ganska tydligt.
"Inom bekvämt räckhåll finns Tobisviksbadet med 3 tempererade utomhusbassänger."
Lite naivt i mina ögon att tro poolbadet ingår.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Att bo på camping och köpa sin husbil i Sverige är väl det mest vrickade och idiotiska man kan gör låter det som här.
Fast det blir klart flest stellplatser.

Vi gör båda ibland, oj vad jag lider

Jag tror att klubbens medlemsantal kan ha stigit en del av oss åt huvudet.
Det är nog lätt att tro att de röster och åsikter som ofta hörs här i forumet representerar majoriteten av husbilsåkarna i Sverige. Ja kanske t.o.m. i hela Norden.
Det blir då givetvis lätt att tro att ställplatsfrågan är det absolut viktigaste för alla husbilsåkare och att campingarna, i synnerhet SCR anslutna sådana, är varje husbilsåkares fiende no1.

Jag är själv inte riktigt så övertygad om att det stämmer men har givetvis inget emot att konstruktiva frågor som t.ex. ställplatsfrågan drivs även om det kanske inte är speciellt viktigt för just mig.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Trist det där med elen! Det finns ingen information om att det måste köpas, så klaga.
Men vad det gäller poolområdet står det väl ganska tydligt.
"Inom bekvämt räckhåll finns Tobisviksbadet med 3 tempererade utomhusbassänger."
Lite naivt i mina ögon att tro poolbadet ingår.


om du läste mitt citat från camping.se så står det: "200 meter bort ligger en stilren minigolfbana och vårt tempererade Tobisviksbadet med tre bassänger för alla åldrar."

kan man då inte tro att badet ingår?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

Jag tror på våran valfrihet :D
Tycker man inte om att trängas på en överfull ställplats så finns det i bästa fall en plats på en Camping strax nära.

För våran del så blir det både ställplatser och Campingar, om det är en SCR Camping eller nån fristående ger vi blanka tusan i.

Det viktigaste i våra ögon är att man blir trevligt bemött de gånger man tar in på Camping och priset de gånger gästar Camping är inte direkt livsavgörande.
SEN är det en sak som är superviktig för oss och det är att det finns hundbad i nära anslutning till Campingen....

Vi satt nu här hemma och funderade på att dra ner till BÖDA SAND's camping i nästa vecka. Där finns en kanonstrand för jyckarna samt oss, lite skoj att titta på samt lite hollabandola på kvällarna.
Sen är det svindyrt där, men utslaget på året så får det gå;), samt att vi får uppleva gamla minnen innan barntiden samt alla gånger vi var där senare då med barnen.

För att återkoppla till trådstarten så var vi en gång för massor av år sedan på Tobbisviks Camping och då vi nämnde hund så var inte det populärt, iaf inte då:(
Vi drog vidare och kom till Ystad och hittade en stor underbar plats med jättefin strand. Det stod en gammal husvagn uppställd där och vi frågan en person som befanns sig vid vagnen om det var OK att vi också ställde oss där på gräset.
Det var inga problem....så vi stod där i flera dagar och trivdes:)

Detta var vår första kontakt med ställplatsen vi reningsverket i Ystad och de skulle bli massor av gånger till.jag tror att den första gången var 1990 och vi var superstolta ägare till en sprillans Solifer Husbil. Jag kan lova att på den tiden så vinkade alla husbilar till varandra. Nu för tiden hinner man knappt;)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Tobisviks camping - Aldrig mer!

om du läste mitt citat från camping.se så står det: "200 meter bort ligger en stilren minigolfbana och vårt tempererade Tobisviksbadet med tre bassänger för alla åldrar."

kan man då inte tro att badet ingår?

Orsa camping har också "egen poolanläggning"
Detta till en kostnad på:
Vuxen 60kr
Barn 7-12 år 50kr
Barn under 7 år i målsmans sällskap gratis
Säsongskort 725kr.

Följande finns att läsa på deras hemsida:
"Orsa camping poolområde består av tre bassänger och två vattenrutschar."
 
Toppen