• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket skräp....

F

F.d. 50069

Guest
Är det ingen mer än vi som har retat sig på dess superfjantiga lock till vattenpåfyllning och elluckan:mad::mad:
På våran Eriba så är det en barnungekonstruktion med nån eländig plastflärp som låser luckan i läge.....skit.

Sen när man kommer upp i fart så fladdrar eländet som på ett Goldenjyckeöra i full sprint......

Fast nu tog jag mig en riktig funderare med nåt kallt i handen...jag bara satt där och kollade på eländet i tio minuter...

SEN :music-icon: föll allt på plats i min manliga hjärna ...

Jag öppnade luckan och limmade fast två stycken kylskåpsmagneter på själva luckeländet samt tillhörande plåtbrickor på den delen locket skyddar...

Sen firade jag med något ytterligare avkylt och tänkte inga vackra tankar om hjärnbefriade luckkonstruktörer.

Ska det verkligen behövas en avslappnad HBK are för att lösa ett skitenkelt lucklås ;)
Dessa skitluckor har vi haft på flera husbilar och samma skräp på alla...

Men nu väntar högfartstest med min konstruktion:mcride:
 
H

hianders

Guest
Sv: Vilket skräp....

Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket.

Hasse
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket skräp....

Hasse:)
Skitplasten var av....hopplöst skräp, kan inte fatta att det får säljas sånt på en husbil för flera hundra tusen:mad:
Tänk om man köpte en ny personbil med en nån lucka som låses med en flärp?

Näää, man undrar egentligen hur det är ställt med kvalitetstänket hos husbilsbyggarna........

PS.
Nu har hunden Molly med Hussen Anders testat konstruktionen och den funkar till både jycken och min glädje. "Stå på farsan ,sa hon, bara ge på". Hon är fartgalen och det är katten också, he he;)
Egentligen rätt så fyndigt med magneterna, ja jäklar vad bra det är med nåt kallt:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vilket skräp....

Säljaren har fått byta många på garantin...

Är det dåligt, så får de ta konsekvenserna!

Jyrki
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilket skräp....

Är det ingen mer än vi som har retat sig på dess superfjantiga lock till vattenpåfyllning och elluckan:mad::mad:
På våran Eriba så är det en barnungekonstruktion med nån eländig plastflärp som låser luckan i läge.....skit.

Sen när man kommer upp i fart så fladdrar eländet som på ett Goldenjyckeöra i full sprint......

Fast nu tog jag mig en riktig funderare med nåt kallt i handen...jag bara satt där och kollade på eländet i tio minuter...

SEN :music-icon: föll allt på plats i min manliga hjärna ...

Jag öppnade luckan och limmade fast två stycken kylskåpsmagneter på själva luckeländet samt tillhörande plåtbrickor på den delen locket skyddar...

Sen firade jag med något ytterligare avkylt och tänkte inga vackra tankar om hjärnbefriade luckkonstruktörer.

Ska det verkligen behövas en avslappnad HBK are för att lösa ett skitenkelt lucklås ;)
Dessa skitluckor har vi haft på flera husbilar och samma skräp på alla...

Men nu väntar högfartstest med min konstruktion:mcride:

Nu har de snott din idé, nyhet hos bl a Fritz Berger
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket skräp....


Precis så gjorde jag....fast med större magneter , man tar vad man har;)
Ett par kronor i materiellkostnad, satte fast dem med sättlim som också fanns i
"Bra att ha skåpet".

OM
Ni ser en lyckligt flinande stolle på nån ställplats som mer än gärna babblar om sitt magnetlås så är det jag.............bjud på nåt kallt så kanske jag kommer på
Nåt mer, he he;);)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket skräp....

Magneter Birgitta:)
Nåt kallt i näven och sen fundera ut bästa placeringen...kan ta en stund;),
Impa på Göran, eller är det tvärtom, ;)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

Säljaren har fått byta många på garantin...
Är det dåligt, så får de ta konsekvenserna!
Jyrki
Som Hianders skriver ovan "Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket".
Det är precis det som säljare/leverantör gör i sådana fall, har själv fått vattenluckan fixad på det sättet och kan då intyga att den lösningen fungerar bra.
Tror fö inte att det är så lyckat med magneter på en så utsatt plats(rost), tycker att befintlig lösning är tillräckligt bra och genomtänkt.

Då vill jag lyfta fram annat att klaga över när det gäller påbyggnaderna på våra husbilar typ skitfel; fel använda alt fel skruvar om de inte är helt bortglömda, olika plac av lika prylar på lika bilar (brist på mont-anvisningar), "glömt" att montera, fel hopkopplat/monterat, batterier som blivit gamla/förstörda under lagring (helbilskontroll förefaller ofta saknas helt - sker av kunden!!??).
Konstruktioner med utstickande fönster, takluckor, usel form i t.ex framparti/underrede (dåligt cd), ofta usel belysning på helintegrera, oklara uppgifter tom om lastförmåga, stor andel husbilar klarar inte elementära krav på ljudkomfort i kupen, etc! Provkartan är oändlig för många utsatta, fler än de som skriver om eländet ! Vi rör oss ännu inom en lycksökarbransch allt går att sälja, hur många kollegor har inte gett upp och gjort de små skitjobben själva för att bli nöjda och "färdiga" med sina husbilar!

Jag har arbetat i 27 år med ansvar för utveckling av fordon först tunga och senare med personbilar. Med den bakgrunden häpnar man över hur lättvindigt och snabbt nya husbilspåbyggnader (= kompletta HB) ser dagens ljus! T.ex 1,5 år till nya Kaben (enligt Kabe själva) gäller troligen motsv också hos övriga, en seriös rev av en befintlig personbil tar 2,5-3 år och en ny konstruktion 5-7år - som jämförelse (Volvo, Mercedes, Audi och resten av det gänget).

Det mest personbilslika skeendet finns uppenbarligen hos Fiat som levererar drivlinor/ chassier och hytter till de flesta av våra husbilar = sällan ens med små problem, jämför med övrig husbilspåbyggnadnation!
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

, tycker att befintlig lösning är tillräckligt bra och genomtänkt.

Märkligt uttalande av en som jobbat så länge med utveckling. Det är ju själva låshaken som går av. Finns inget att värma och böja när den är borta. Sedan finns inget lock som reservdel. Måste köpas hela. Har tre luckor på husbilen, en är hel. Vänstra bilden hel låsanordning. Häggen i ett soligt Umeå
 

Bilagor

  • DSCN3860.JPG
    DSCN3860.JPG
    436,9 KB · Visningar: 13
  • DSCN3861.JPG
    DSCN3861.JPG
    418,6 KB · Visningar: 10
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket skräp....

Ett foto på junket:)
Vadå Relax? Du som brukar vara den klokaste av oss.....
Vad händer med plastens egenskaper med sån värme? Inte vet jag!
Fast nog borde det kunna gå för tillverkarna att fundera ut nåt bättre.
Sen nämnde Relax rost.....det rostar väl inte mer där än nån annan plats, eller?
Magneterna samt motpolerna är ju limmade fast iaf i min konstruktion.
Näää, jag är övertygad för stunden att det kommer att funka, iaf bättre än några cigarettändarmodifierade flärpskrutar.....

Men blir jag överbevisad så kommer jag självklart att bygga en flärp i rostfritt stål som skall popnitas fast ......;);)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket skräp....

Hej Hasse.
Om jag är skribenten (snygg titel;)) , så refererade jag bara till vad herr Relax skrev i sitt inlägg om rost.
Jag är inte orolig för nån rost där egentligen, hela underredet är ju av plåt ändå, visserligen rostskyddat ;) bitvis.......
Skulle det rosta så får man väl ta lite 556 eller nån annan smörja och fixa till det, värre kan det ju inte bli för oss som åker i Juni tom September....

Jag är fortfarande en stolt uppfinnare och det tycker Jycken också.
Hon tittar med stora bruna ögon på mig just och ser impad ut....
Eller hon kanske bara vill ut och nattpinka:D

Ha det bra gott folk!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

Låna lite genomskinlig nagellack av frugan och smeta på metallbiten, hindrar eventuell rost nått eller några år.

Och fungerar det inte alls så har man bara ödsla några minuter på att måla dom.


Lacka även magneten, misstänker att den rostar fortare än metallbiten!
 
Senast ändrad:
Toppen