• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pumpproblem

Barbro och Markku

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Västerås
HBK-Nr
5141
Medlemskap
2024
Vi befinner oss just nu i ett regnigt Torbole Camperstop.
Färskvattenpumpen har lagt av. Om jag ruckar på kablarna som går till pumphuset kan jag få pumpen att gå så länge som en kran står öppen. Stängs kranen då stannar pumpen omedelbart. Den bygger inte upp något tryck i systemet. Bilen är en Rapido 7065 2010. Pumpen sitter uppe på tanken.
Finns det någon som har något tips på hur jag kan lösa problemet?
 
F

F.d. 53032

Guest
Sv: Pumpproblem

Hej Barbro och Markku
Det två saker som startar pumpen.
Kontakten som sitter i kranen och tryckvakten som sitter i pumpen.
Låter som du har problem med pumpens tryckvakt. Kolla den. Du kan se två kablar som går in enheten som slangarna är ansluta till. Hur det ser ut hos dig beror på fabrikat. Förmodligen känner pumpen av att det finns tryck. När det är tryck så öppnar kontakten och pumpen får ingen spänning. Det kan också vara avbrott i kabel eller att den lossnat eller att kontakten hängt sig.

Hälsningar
Anders o Anita
 

Barbro och Markku

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Västerås
HBK-Nr
5141
Medlemskap
2024
Sv: Pumpproblem

Tack Anders.
Troligen är det glapp i trycksaken? Jag får den att fungera när jag spänner den ena kabeln åt sidan. Nu har jag fixerat kabeln med tändstickor och tejp. Jag får köpa en ny när vi kommer tillbaka till Tyskland. Vet inte om vi kan hitta någon lämplig butik här kring Garda.
Hälsningar
Barbro och Markku
 

Krabaten

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9413
Medlemskap
2022
Sv: Pumpproblem

Förra året fick vi byta pump i Tyskland på en liten Verkstad.ca 1300 sek
Då började, Elen till pump krångla , läcka och blev riktigt varm
Stäng av pumpen när ni kör Detta är viktigt om du har lite vatten i tanken
Med vänlig hälsning RAPIDO 7099F
 
Toppen