• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfel Hymer?

L

Lövet45

Guest
Hej,
Vi har en Hymer T-674 CL Exclusive Line -11
När jag slår på elpanelen LT 95 så tjuter den 6-7 gånger - skall den göra det. Det har den gjort sedan vi köpte den för 1,5 år sedan.
Men nu har det dykt upp ett nytt problem. När jag kollar bodelsbatterits laddning på panelen så är det ca 13 V. Men om jag slår av panelen och därmed stänger av 12 v så kommer varningslampa upp att bodelsbatteriet har under 11 v spänning. Detta har aldrig inträffat tidigare. Vad är felet?
Lövet45
Hbk nr 4165
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Efel Hymer?

Har du solceller eller annan laddning som kopplas bort när du slår av panelen?

Det verkar som om någon form av laddning håller uppe spg på batteriet, men när du slår ifrån så blir batteriet "själv" och indikerar att det är kasst.

testat att ta ut last och det dyker fort?

Mäta direkt på batteriet (kan ju vara panelen som skojjar åxå..)?
 
L

Lövet45

Guest
Sv: Elfel Hymer?

Ja jag har en solpanel. Jag har inte märkt några problem med att ta ut effekt från batteriet. När 12v panelen är på är spänningen på bobatteriet hela tiden 13 volt.
Åker till Jylland nu men skall kolla upp det mer när jag kommer hem.
 
L

Lövet45

Guest
Sv: Elfel Hymer?

Har nu kommit hem från Jylland. Vi åkte med Stena till Fredrikshamn. Vi fick då stänga av gasolen och sätta kyl och frys på batteriet. När vi kommit fram till Fredrikshamn och kom ner till husbilen var allt svart då panelen hade stängt av sig. Rörde den inte då eftersom vi prioriterade att få igång bilen och komma av färjan. När vi stannade efter 5 km för att sätta på gasolen och slå över kyl och frysen så var batteriladdningen uppe i 13 v.

I dag har jag testat att belasta batteriet. Slog på kyl och frys och satte det på batteriet och 230 v kopplat till bilen. När jag började var spänningen 13v men redan efter 7 min var det på 12,2 v för att vara kvar så tills det hade gått en och en halv timma då det ner till 12,0. Efter ytterligare bara 15 minuter var det på 11,0 v och larmade.

Stängde sedan av kyl och frys och satte i elsladden och efter ca 30 minuter var laddningen uppe i 13 v igen (utan elsladd i).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Elfel Hymer?

Att bara mäta volt utan att veta strömmen säger egentligen inte så mycket. Men pga den korta tiden det funkade skulle jag misstänka att batteriet/batterierna inte är så bra.
 
F

F.d. 30062

Guest
Sv: Elfel Hymer?

Jeg tror det er batteriene som er slutt. Jeg har en 2011 Hymer med 2 stk 95 Ah Banner AGM batterier og solpanel. Etter 2,5 år kunne jeg ikke ta ut mer enn ca 15 Ah så rasea spenningen og alarmen gikk. Etter kort lading så var dem oppe i full spenning igjen.
Ifølge mi forhandler var det flere som hadde hatt dette problem og Hymer kjente også til dette. Han mente årsaken kunne være overladding da det bare var de som hadde solpaneler som hadde fått problemer.
Jeg fikk nye batterier på garantien.
 
L

Lövet45

Guest
Sv: Elfel Hymer?

Ja det är en vanlig absorbtionskyl. Kylen och frysen var i rumstemperatur när jag slog på dem. Men jag har två batterier i bodelen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elfel Hymer?

En absorbtionskyl drar ungefär 15A per timma vid matning från 12v beroende på kylens storlek. Två 90Ah batterier bör inte tömmas till lägre än 50% alltså finns ca 90 Ah till förfogande, det betyder att du kan köra ca 6 timmar på 12 V förutsatt att batterierna var helt fulladdade när du började, sedan riskerar du att skada du batterierna permanent. Det är därför inte lämpligt att köra kylen på batterierna, och normalt är det inte inkopplat så i husbilar vid leverans.
 
Toppen