• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hutlösa elavgifter

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Det är dags att ifrågasätta prissättningen på el.
Detta gäller både ställplatser och campingplatser.

De flesta tar ut en dygnsavgift på 30 - 50 SEK!!

När vi stod i gästhamnen i Ystad fick man kvittera ut ett plastkort laddat med 50 SEK. Detta kort använder man sedan till duschar och till att betala den el som man förbrukar.

I vårt fall delade vi ett uttag med vår närmaste granne.
Från klockan 22 till ca 9, nyttjade vi el för 9 (nio) kronor.
Två kylskåp, deras 230V TV, min andningsapparat, underhållsladdning av två husbilar samt för vår del kaffebryggare och vattenkokare.
Även vår golvvärme stod på lägsta effekt.

Förbrukningen står långt ifrån i paritet med den faktiska elförbrukningen.

Om / när man tar in på en camping så betalar man ofta ett relativt högt pris per dygn. På de flesta platserna tar man inget extra för dusch, men det förekommer också att en vanlig duschning samt hårtvätt kan kosta 10 SEK.
Detta har jag upplevt på en liten enkel camping i Dalsland. Förvisso trevlig personal som var mycket serviceminded. (vilket alla borde vara).

Jag vet att många har åsikter om att man får/ska betala för det serviceutbud som finns. Detta håller jag definitivt med om, men att ta ut rena ockerpriserna på el tycker jag är skamligt. En bra inkomstkälla för ägarna, men med dagens prisnivåer på en ordnad plats, borde man kunna sänka priset på el.

På de ställen man gjort stora investeringar med nya elstolpar med CCE-uttag utrustade med jordfelsbrytare och 10A, kan jag ha viss förståelse att man vill ta ut en högre avgift för att finansiera installationerna. Dessvärre är det ingen skillnad på de ställen som fortfarande har gamla anläggningar med bara ett uttag för "vanliga" stickproppar. Till och med sladdvindor har jag sett att man dragit ut för att få till ytterligare ett par tre stycken uppställningsplatser. Ändå tar man ut en avgift på 50 SEK.

Eftersom många campingägare tyvärr har en husbilsfientlig attityd, och vill mer eller mindre tvinga oss HB-ägare in på deras campingar, så kommer vi alltmer att "fricampa" mer till förtret för både näringsidkare och andra lokala handlare som gärna ser oss i sina butiker och restauranger.

Jag skulle önska att det fanns fler "privata" initiativ som inte motarbetas av lokala politiker, som jag har läst om, har alltför goda kontakter med campingägarna.

Själva klarar vi oss bra med solcell under flertalet dagar, men det är också trevligt att kunna ta en kortare promenad till någon bra uteservering/restaurang utan att tvingas att stanna någonstans utanför själva "citykärnan".

Svensk högsommar är hur som helst inte fel.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hutlösa elavgifter

Kostnaden för elförbrukningen är försumbar för ställplatsen. Det som kostar är anläggningen. Kostnaden för att anlägga ett uttag i låsbar stolpe kan lätt gå på 10.000kr eller mer beroende på ledningslängd och markens beskaffenhet. För en ställplats på en gård måste det troligen till minst 50kr/dygn för elen eftersom säsongen är kort och många väljer att stå utan el.
Lasse
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hutlösa elavgifter

Under högsäsong är det svårt att utnyttja den el man betalar för. Då är det varmt o gött och man betalar alldeles för mycket för elen.

Vi tar alltid in på campingplats med elanslutning men vi åker omkring endast på för- och eftersäsong. Det går ju bra då man är pensionärer.

Då utnyttjar vi förmodligen elen till fullo. Vi använder gasen endast till kaffekokning mitt på dagen. Under färd har vi kylen kopplad till 12 v och har batterierna hopkopplade.

Då vi anländer till campingen slår vi över till 230v både för kylen och pannan. Pannan drar då 2.000 watt. Vi har med oss en elplatta som vi använder vid t.ex. potatiskokning. Gastub byter vi vart tredje år, högst.

Om vi ligger stilla mer än två nätter brukar jag sätta upp vårt Safari Room. Om vi sitter där ute i kvällningen kan det hända att jag koppar in ett fläktelement.

Vi har dessutom elektronugn som används då och då. Jag har hela tiden koll på den effekt vi förbrukar i förhållande till säkringarna storlek. Tv-n går också på 230 v även om det transformeras ner till 12v.

Tror att vi få ungefär rätt elavgift.

:)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Kostnaden för elförbrukningen är försumbar för ställplatsen. Det som kostar är anläggningen. Kostnaden för att anlägga ett uttag i låsbar stolpe kan lätt gå på 10.000kr eller mer beroende på ledningslängd och markens beskaffenhet. För en ställplats på en gård måste det troligen till minst 50kr/dygn för elen eftersom säsongen är kort och många väljer att stå utan el.
Lasse

Jag håller med till 100%, men det jag reagerar mest över, är de tar ut samma höga avgift på en gammal anläggning.
Ställplatsen i Ystad har en avancerad utrustning med kortläsare och är av det nyare slaget.

Att en ställplats på en gård har säsongen att ta in sina anläggningskostnader är jag helt och fullt med på. Dessutom stöder jag gärna sådana alternativ. Men det finns många andra exempel på platser som inte har gjorts några som helst investeringar på de senaste 10 åren, men likafullt tar de ut en avgift som om det vore en ny anläggning.
Det är det som jag vill framhäva att det är oförsvarbart att ta en så pass hög avgift på dessa ställen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Från en säkring på 10A kan man kräma ur ca 52kwh på ett dygn.
Alla dessa husbilar som har AC, kyl/frys och spisplattor/ugn, 230V tv, vattenkokare, varmvattenberedare, mm, så blir det inte många kronor över till förbättringsåtgärder om ens någon från vissa gäster.

Vet du vad 1Kwh kostar i slutändan.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Kostnaden för elförbrukningen är försumbar för ställplatsen. Det som kostar är anläggningen. Kostnaden för att anlägga ett uttag i låsbar stolpe kan lätt gå på 10.000kr eller mer beroende på ledningslängd och markens beskaffenhet. För en ställplats på en gård måste det troligen till minst 50kr/dygn för elen eftersom säsongen är kort och många väljer att stå utan el.
Lasse

Nu förstår jag varför priserna för camping och ställplatser rusar i höjden. En stolpe har ofta fyra uttag, antag 30 betalande gäster per uttag år, medför en ågerbetalningstid mindre än två år grundat på Lasses info. Är detta de återbetalningstider branchen sätter priserna efter blir det dyrt.
Gert
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Nu förstår jag varför priserna för camping och ställplatser rusar i höjden. En stolpe har ofta fyra uttag, antag 30 betalande gäster per uttag år, medför en ågerbetalningstid mindre än två år grundat på Lasses info. Är detta de återbetalningstider branchen sätter priserna efter blir det dyrt.
Gert

Att diskutera och räkna på återbetalningstider ger inga svar på rätt pris.
om jag har en familj som skall leva på min anläggning så blir priset efter
min ekonomi,jag kan omöjligt konkurera med en föreningar som har stöds av kommuner med mera,
det är uthyraren som har rätt att sätta pris på sina tjänster,men vi har rätt att välja ställe.

MVH//Jocko:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hutlösa elavgifter

Ju högre vinst på sommaren ju mer pengar att leva på under vintern..........
Kan kanske vara en del av förklaringen på hög elprissättning och inte bara investeringskostnaden.

Gör som jag brukar göra. Fråga vad det kostar när du kommer. Om priset som nämns verkar orimligt högt så brukar jag bara säga utan att gnälla.

"Ok. det verkar orimligt dyrt.... Så då får jag tacka för mig och åker vidare."

Nyttan det kanske gör är att de blir medvetna om att de mister kunder på sin höga prissättning, och att det kanske gör någon nytta när de sätter nya priser nästa gång.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Och med vilket elpris räknade du på, man kan inte räkna inkomsterna och hoppa över deras utgifter dom betalar för din förbrukade el.

Som jag skrev gick jag på Lasses information, han verkar insatt i branchen. Lasse påstod att energikostnaden var försumbar. Men om du nu vill ta med den kostnaden, antag att varje uttag förbrukar 5 kwh/dag, innebär 10% av intäkten går till energikostnad, då kommer vi upp ca två års återbetalningstid. Så detta faktum ger fortfarande vid handen en återbetalningstid som ca 10ggr så kort som livslängden.
/gert
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Att diskutera och räkna på återbetalningstider ger inga svar på rätt pris.
om jag har en familj som skall leva på min anläggning så blir priset efter
min ekonomi,jag kan omöjligt konkurera med en föreningar som har stöds av kommuner med mera,
det är uthyraren som har rätt att sätta pris på sina tjänster,men vi har rätt att välja ställe.

MVH//Jocko:mcride:

Rätt pris är vad marknaden vill betala och det kan var 50 kr. Nu har jag än mer förstått varför många tycker det är dyrt, styrkt av Jockes affärsmodell, priset sätts efter hur tomt det är i egna plånboken för stunden. Med det företagandet är det inte bara kommuner med kompisar som konkurrerar ut dej Jocke.
Gert
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hutlösa elavgifter

Hej olsborgs!

Det är så många okända faktorer här vilket gör att det är meningslöst att diskutera. Claes Olsson kan hjälpa till på traven, i alla fall när det gäller ens egna förbrukning:
elmätare.jpg

Nästa steg är att prata med ägaren om anledningen till den höga dygnskostnaden. Han/hon bör kunna motivera prissättningen. Jag frågar alltid när jag känner mig osäker... ...och slutligen kanske dags att välja ett annat ställe om man nu inte är nöjd med "svaret".

50:-/dygn * 30 dagar = 1500:- låter ganska mycket, speciellt under "varma" årstider om man nu inte har en AC. Rent statistiskt skulle 100 bilar under sommarperioden inbringa 150 000 :- till campingsägren. Frågan är sedan vad campingsägren betalar själv i avgifter, underhåll och inte minst anläggningsinvestering med alla tillstånd.

Här kommer i alla fall lite fakta kring säkringsavgifter (södra Sverige, OBS! lägenhetspriser):
säkringar.jpg

Vi har valt att investera i oberoende av elstålpar vilket inte heller är så billigt!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

På stellplatsen i Travemünde, den vid golfbanan par en myntautomat för 1€ mynt.
Bara att pytsa på efter behov.:)
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Rätt pris är vad marknaden vill betala och det kan var 50 kr. Nu har jag än mer förstått varför många tycker det är dyrt, styrkt av Jockes affärsmodell, priset sätts efter hur tomt det är i egna plånboken för stunden. Med det företagandet är det inte bara kommuner med kompisar som konkurrerar ut dej Jocke.
Gert

Jag kanske skall förklara för dig vad jag menade,
Alla har olika ingångar i sitt företagande
om en förening har en anläggning så är inte personalkostnader det stora
kommunerna ser till att det finns billigt arbetskraft,sommar jobb med mera
föreningen har helt andra finansmöjligheter,

en enskild företagare betalar för sina anställda och har inga fri plåtar
när det gäller vissa avgifter,alla investeringar betalas med egna pengar
eller lånade men dessa skall tillbaka
hur vi lyckas hitta dessa pengar det är det som avgör hur mycket pengar det måste in varje dag,
Helst lite mer in en ut,
(Jag driver ingen anläggning av något slag)

MVH//Jocko:mcride:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Den svenska sommarsäsongen är ju alldeles för kort för att man ska kunna driva camping, vandrarhem etc. med någon större vinst. Under 6 veckor kommer det in mer pengar än vad som förbrukas och detta ska se till att anläggningen är lönsam.

Utbud och efterfrågan styr priset som vanligt och därmed är priset som det är. Gillar man det inte så går det att ändra sitt beteende, slopa all 230V utrustning och på med mer solceller så klarar man sig hela vår-sommar-höst utan 230V.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Fördelen med Caravan Club är att man betalar vad man förbrukar.
Fler campingar borde inse att konsumenten vill betala för förbrukningen som man använder.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Och vad drog dina prylar, att säga att det är hutlöst utan att du redovisar hur många kwh du har gjort av med gör ju att det blir svårt att bilda en uppfattning.

Men 9kr låter billigt

Vi var ju som sagt var TVÅ husbilar som delade på samma uttag.
Som jag redovisade hade vi ett antal energislukande apparater igång.
Dessvärre visade inte elstolpen hur många kwh vi förbrukade, utan den angav bara hur mycket "pengar" vi gjorde av med. Det gick bara att se att vi laddade med 10 SEK, och när vi loggade ut så läste man av vår förbrukning till 9 SEK.
Jag tycker i alla fall att detta var ett rättvist system.
Detta trots att den var en mycket ny och modern anläggning.
Till skillnad mot en utrullad kabelvinda som de tog 50 SEK per dygn!!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Den svenska sommarsäsongen är ju alldeles för kort för att man ska kunna driva camping, vandrarhem etc. med någon större vinst. Under 6 veckor kommer det in mer pengar än vad som förbrukas och detta ska se till att anläggningen är lönsam.

Utbud och efterfrågan styr priset som vanligt och därmed är priset som det är. Gillar man det inte så går det att ändra sitt beteende, slopa all 230V utrustning och på med mer solceller så klarar man sig hela vår-sommar-höst utan 230V.

Så är det, men till syvende och sist är en orimligt hög kostnad, vilket i värsta fall kan skrämma bort presumtiva kunder.
Som jag skrev tidigare. Har man en ny modern installation så ska den självfallet finansieras, men om bara rullar ut en kabelvinda så anser jag att det bara är för att tjäna pengar. (förvisso inget fel med det, med tanke på den ganska korta säsong vi har i vårt vackra land).

Vi är faktiskt deras "kunder". Vi rekommenderar deras plats till andra när vi är nöjda med det vi betalar för.
 
Toppen