• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera på ställplats

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Så här tyckte min granne på ställplatsen i Vänersborg att man kunde stå!
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    2,2 MB · Visningar: 78
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Vet inte hur breda parkeringsrutorna är där, men på bilden ser det ut som om ni båda ställt er i ena kanten av rutan.
Tanken är väl att man ställer bilen mitt i rutan. Inte bilen i ena kanten/halvan och möbler i den andra. Det är en parkeringsruta, ingen campingtomt.

Det bästa är ju om man gör parkeringsrutor som bara räcker till bilens bredd och sedan har ett "ingenmansland" mellan varje ruta. Ungefär som vid Färjestadens Köpcenter.

/ TommyQ
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Parkera på ställplats

Varför skall dom stå så även om det är en personbil, vad är vitsen med det ber om en förklaring, är dom flesta husbilsägare stor stadsmäniskor, dom är ju vana att bo tätt dom stackarna,
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Parkera på ställplats

Så länge man håller sig inom sin egen ruta så är det fritt fram att ställa sig hur man vill, ser inte vad problemet är? Vill inte grannen stå intimt baksida mot baksida så är det ju bara för dem att flytta på sig till andra kanten i sin.
Eller menar ni att det finns någon outtalad regel att alla måste stå med dörröppningen åt samma håll?
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

Alla andra parkerade med en tomlucka mellan, utom han. Trodde för övrigt att det fanns lite säkerhetstänk även med husbil, men jag kan ha fel, inte första gången..... :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Parkera på ställplats

I St Tropez råkade vi hamna jämte en engelsman, så det blev naturligt att vi stod intimt då vi hade dörrarna på var sin sida. ;)
Insåg fördelarna då det blev mer ostört oss emellan då vi hade två bilar mellan oss istället för en, de hade pratglada vänner på andra sidan och vi hade barn som kan stoja ibland.
 

Bilagor

  • iPhone 4S 728.JPG
    iPhone 4S 728.JPG
    2,4 MB · Visningar: 20

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Vad som förvånar mig både på ställplatser och parkeringar är att så få tar med lite möbler och söker upp verkligt natursköna platser i omgivningen. På många ställen ser man hur folk sitter och trängs mellan sina bilar med en utsikt över en parkering.
Vi har med oss möbler som är lätta att bära med sig en bit bort från parkeringen och trängslen.
Lyft blicken, var vill ni tillbringa en trevlig stund?:)

P.s Jag har full förståelse att vissa av oss kanske inte orkar/kan gå så långt och då är ju givetvis det helt ok att stanna kvar vid bilen.

//Thomas
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

Varje bil tog minst två platser ( på längden ). själv hade jag en betongsugga på högersidan, sedan lämnades en ruta som man kunde ha stolar o bord. det var väl inget besvär med bilen egentligen tyckte bara han stod onödigt nära när det fanns plats.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Joppe, ni hade väl inte bord o stolar jämte husbilen, på parkeringsplatsen?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Parkera på ställplats

..................Tycker det borde vara lag på mln 3-4m mellan bilarna vid övernattning.

Har svårt att förstå kravet. Visst vore det en fördel men då blir det inte många kommuner som kan eller vill ordna ställplatser för husbilar nära centrum.

Kan inte tänka mig att vi svenskar är mer "lättantända" än övriga européer. :rolleyes:

Observera att husbilsplatser/ställplatser normalt är att betrakta som parkeringsplats accepterad för övernattning och någon dags uppehåll och inte en ersättning för campingplatser.

Har nyligen stått på en prisbelönad SCR ansluten campingplats i södra Sverige. :)

Inte fanns det många campingvagnar som höll avståndet 4 meter mellan sig.

Vissa hade kanske 4 meter mellan långsidorna men då var förtält och personbil uppställda emellan. I rutan bakom om dem stod husvagnen med mindre än 2 meters avstånd. :(

Där om någonstans borde man följa sina egna regler särskilt när man accepterar koleldade grillar intill husvagnar och förtält.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Vi står nu på hamnplan i Hudik med en tysk 1,5m bakom, det finns bara 200m ledig hamnyta att stå på, otroligt lnte har han frågat heller om han får komma så nära.

Tommy R
 
Toppen