• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera på ställplats

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkera på ställplats

Jag var långt uppe i norr... Jag har inte vågat mig längre norrut än Gävle efter den hemska upplevelsen! Jag hatar våfflor! Jappe

Testa söderut Jappe, där finns inga våfflor, bara sol & värme (hoppas du inte tar illa upp min lilla "bildlek", annars tar jag bort det! : )

Snygg kille i varm tröja:

Gävle.jpg

"For ever young"
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Parkera på ställplats

Vill bara informera om att dunkar innehåller renare och bättre vara än det som
Finns på systemet, calles, aldi etc.
Vad de gäller Alsace producerade varor kan jag hålla med....men Trocken fy bövelen...det dricka som inte passar till falukorv och en sillabit står jag över.

Bosse! Det här måste vi ha ett allvarligt samtal om!

:-/<rister
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Parkera på ställplats

I St Tropez råkade vi hamna jämte en engelsman, så det blev naturligt att vi stod intimt då vi hade dörrarna på var sin sida. ;)
Insåg fördelarna då det blev mer ostört oss emellan då vi hade två bilar mellan oss istället för en, de hade pratglada vänner på andra sidan och vi hade barn som kan stoja ibland.

Är det inte lite mer socialt att göra så här istället?
Kanske dax att tänka om...?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Alla andra parkerade med en tomlucka mellan, utom han. Trodde för övrigt att det fanns lite säkerhetstänk även med husbil, men jag kan ha fel, inte första gången..... :)

Vad tror ni rutorna på asfalten finns till för, jo för att visa var bilarna ska parkera. Finns det 4 rutor får man parkera 4 husbilar och inte bara 2. Ni som tar två rutor för att ni kräver rutan bredvid er är tom, bör åka till en sådan ställplats eller camping, vi andra följer de lokala parkerings föreskrifterna. Det finns ställplatser där varannan ruta är streckad, men är den inte det, är det bara att åka in emellan.

Vi kan inte hitta på egna parkeringsregler bara för att vi vill ha det så.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

Det är inte lätt att bemöta svaren i tråden då ingen läser vad man skriver, som jag skrev tidigare så hade jag en betongsugga på min vänstra sida ( ca15 cm från bilen) alltså kommer jag inte längre åt det hållet, att sedan nästa bil lämnade en lucka till samma sugga med 1,5 m är nog inte mitt fel, men det gick inte att parkera mellan oss. har jag då tagit mer plats än nödvändigt? bilen jag klagade på hade däremot 3m på sin sida, måste han då stå så nära att jag inte ens kan öppna dörrarna? det är ju inte jag som breder ut mig utan den andra. dom övriga bilarna stod med både en och två luckor emellan sig för att kunna ta ut markiser o möbler men det är en annan sak och det får nog dom svara för i så fall.
 

Mikael71

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
14629
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Ja jag är norrlänning och kanske lite trög men...
På bilden ser jag båda bilarnas vänstra sida stå inom rutorna men nära rutornas kanter.
Men vart är betongsuggan den syns inte på någons vänstra sida.

Jag parkerade själv ca. 2 m i från en norskbil på en tom enslig yta utanför Sundsvall , vi pratadesvid en stund och vi båda kände oss tryggare med närheten.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

Förlåt måste vara värmen suggan står på höger sida. :) men på två meter klarar nog du att öppna dörrarna.
 
Senast ändrad:

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Parkera på ställplats

Att ställa sig med 1,5 meters lucka på kajplan i Hudik (Kattvikskajen) är ju bara löjligt.
Vi skulle ju kunna ha årsmöte där och ändå har mer än 1,5 meters
lucka.
Bilden visar bara en del av hamnplan.
Kommun har surrat i flera år vad dom skall göra med kajen, bara att
hoppas dom surrar ett antal år till !
// Janne


Jag har bara en liten fråga som jag noterar var vi än kommer och kör förbi ställplatser; varför står alla med de största husbilarna på ställplatser, det gäller alltså alla nationaliteter. Det blir lite konstigt att ju dyrare husbil, desto mer att spara in, stämmer det? Bilen visar verkligen betyg på detta, bara stora bilar. Själv älskar vi campingplatser. Fint, rent och med magnifik utsikt här i Skåne och så kan man gå ner och bada på ett par minuter. Vem kan båda i hamnar? Jag är allergisk mot ställplatser i båthamnar sommartid, vem vill bada i hamnen??:confused: Jag har inget emot folk med stora husbilar, skulle bara vara roligt att veta.

Svara inte friheten, för det finns ingen frihet på ställplatser det är verkligen trångt. Varför kan man inte stå på camping ett par dagar om man har husbil, skillnad om man bara ska sova för att köra vidare. Det bästa med camping är att man träffar alltid någon att prata med och det gillar jag, därför går jag alltid och diskar. Vi har husbil för att vi är sociala, inte för att vara ensamma hela tiden. Vad tycker ni andra?:cool:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Parkera på ställplats

Den vanligaste orsaken är att många campingplatser inte kan ta emot stora husbilar på grund av för små platser eller svag bärighet på marken. Särskilt vanligt i utlandet. :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Nytt för i år på Torsö ställplats i Blekinge, är att man grusat upp bilplatsen och spärrat gräsytan mellan platserna med järnmarkeringar. Ser bra ut. Här är det helt ok att ta ut möblemanget!
 

Bilagor

  • 2014-08-24 14.48.25.jpg
    2014-08-24 14.48.25.jpg
    2 MB · Visningar: 11
Toppen