• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

F

F.d. 55451

Guest
En av världens och min snabbaste modem Huawei 3276 MiMo 150 Mbps, kan inte längre användas på TP-Link TL-MR3420 - tyvärr.
Krävs komplicerade ändringar i programvara.

Jag är också irriterad av min NAS-server långsam metod, och skulle hellre använda en traditionell hårddisk som kan anslutas till en Dovado Pro.
Dovado Pro är ungefär dubbla priset, men tilltalar mig att vara mer bekvämt.
Möjlighet till externa antenner på WiFi, 12 volt etc.

Har några erfarenheter ?

Hur är det dynamiska kontra statiska - anpassning till nya förhållanden under körning ?

Länker:
Dovado | Products
http://www.dovado.com/images/Dovado PRO_ENGLISH_7.2.0.pdf
Dovado | Modems
pris DOVADO PRO | Dustinhome.dk
------
TL-MR3420 - Welcome to TP-LINK
pris TP-Link TL-MR3420 3G/4G WirelessN Router TL-MR3420-V2 | På lager
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Trots värmen lyckades jag att uppgradera programvaran på båda mina TP-Link MR 3420 routrar i hem och husbil.

Det fanns under tiden en Beta-version med avsikt för modemet Huawei 3276.
Trots min skepsis gick installation - som planerat.

Nu kör det upp, och 3 sändmasten i Danmark kan bara hänga på med 38 Mbps, även om modemet vill ha 100 Mbps eller mer.

Nu undrar, om jag ska hålla denna information och mina erfarenheter för mig själv :confused:
Jag gör detta redan för hand i flera trådar och låtar okunskap löpe amok :D :)o:)
Visst - jag behöver inte vara den enda som känner på detta sätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Tack Bredo, jag följer alla dina trådar även om det är lite "bökigt" med att inte ha informationen samlat på ett ställe...

Dovado låter fräschare & nyare än TP-Link och jag gillar även möjlighet till WPA2 kryptering av lösenord. Har ingen brådska med våra grejer bara det blir "bra" i slutändan. När man väl är ute på vägarna då vill man gärna ha en stabil och optimerad konfiguration och kanske annat att bekymra sig med.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

:) Ranko
Även om jag har uppdaterat med bättre beta programvara fungerar TP-link lite instabil hemma.
Som du korrekt skriver
............................. När man väl är ute på vägarna då vill man gärna ha en stabil och optimerad konfiguration och kanske annat att bekymra sig med.
Så jag kommer att prova en Dovado pro - bokar omedelbart på Dustin.
Du har övertalat mig med en positiv dialog - även tack.

Tråden jag skrattade åt i föregående inlägg är varken du eller jag deltar i.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Dovado pro er væsentlig bedre end TP-Link MR3420.

Dovado pro er lynhurtig med opsætning og meget mere stabil.

Dovado pro har mange flere fordele og med netværk harddisk får man en hurtig og mere stabile harddisk end selvstændig NAS.

Hastighederne synes at være de samme - cirka.
Savner lidt at kunne se hotspots i området - det kan TP-Link MR3420 - men ikke tilslutte.

Jeg har ikke testet Dovado pro med modem under kørsel, minimum 300 kilometer, og forskellige rækkevidder på WiFi 1- 3 kilometer, men det virker lovende.

Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

BredoMobil,

Litt gammel tråd men jeg spør allikevel da jeg er på nippet til å investere i en Dovado Pro slik at jeg kan ha ‘en Router/box som dekker det meste i bobilen. Får du brukt den på 12V eller har du den kun på 220V ?. Ser at Dovado har 12v kabel men bare til de «små» routerene sine og ikke til Pro. Hadde vært ideelt å dele Harddrive via denne til Xbmc på nettbrett til barna under kjøring…

Det eneste jeg ser den mangler er «Wisp» mode slik at jeg kan koble opp mot ett annet trådløs nett på camping plasser men det løses (tror jeg) med min lille TP-link ML3020 eller Ubiquiti Locostation M2 tilkoblet WAN porten på Dovado Pro.

--TerjeB—
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Dovado pro fungerer meget stabilt både som backup for 3/4G modem og WiFi.
Langt bedre end TP-link - det køb har jeg været glad for trods en lidt høj pris.
Ved skiftende opstillinger i hjem og bobil kan den være lidt langsom om at finde sine konfigurationer men alligevel hurtigere end TP-linken.
Den er ofte tændt 24 timer - ingen problem
Bobilens 12 volt har jeg reduceret med to dioder ½+½ volt på + og -.
Spændingen 10,5 - 13,5 (11,5-14,5) volt er ingen problem for Dovado'ns funktion.
Den er min tredje router for sep. modem - så lidt erfaring har jeg fået.
Problemet er mest
at der er kommet bedre modem og så kan ældre typer ikke opdateres.

Dovadoen kan opdateres direkte over nettet - ingen dovnload til nettet på PC.

siden jeg har fået 3=tre like home- Europa med fri roaming har jeg ikke brugt WiFi til ekstern modtagelse.
Det får alle i EU m.m. 1. december i år.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Thanks Bredomobil,

Da blir det innkjøp av Dovado Pro og en 12v DC/DC konverter som klarer 2A, Har ikke funnet noen annen router som har like bra spesifikasjoner OG mulighet for USB disk på samme tid.

Denne bør dekke det meste av behovet mitt i bobil om jeg i tillegg bruker min TP-Link ML3020 ved tilkobling til trådløse nett på camping plasser.

Har prøvd diverse utstyr fram til nå, men ingenting som fungerer tilfredstillende med deling av harddisk.

TerjeB--
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Har haft lidt problemer med hardiskens strømforsyning når det er fra USB-strøm på routeren.
Hastigheden for harddisken kan der også være problemer med når man streamer film.
Jeg har fravalgt at bruge harddisk med egen strømforsyning, og synes det er mere problemfrit med kabel direkte til laptop eller bruger trådløs harddisk.

Trådløs harddisk kan købes til rimelige priser og kan have USB 3.0 foruden.
- så går det hurtigt.
Mine overførsler er ofte 50 GB (film).
;)
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Jag kör med en Dovado Pro över 4G hemma har en DLink 923 NAS ansluten till den, funkar bra för mej, vad menar du inte fungerar för dej?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Jovist fungerar det med NAS og harddisk med egen strømforsyning.
- meeeen noget laaaangsomt.
USB 3,0 - det fungerer snabt.
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Bredo,

Det er streaming av film jeg er ute etter her så da er kanskje ikke dette løsningen på problemet heller :). Wireless hard disk har jeg men det er heller ikke raskt nok. Får kanskje slå meg til ro med at det ikke finns en god nok løsning (under kjøring) til dette enda. Bærbar pc hadde jeg håpet å slippe å ha med da nettbrett dekker det meste om vi hadde fått delt en HD med filmer på. Får utforske litt videre.

Takk for inspill!

--TerjeB--

Egen NAS boks hadde nok løst problemet.. men det er for mye i en bobil syns jeg:twitcy:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dovado pro router ersätter TP-Link MR3420 ?

Hvis du vil streame film - så anvend kabel - i min erfaring.

At streame en film fra modemets internet er lidt lettere,
for der er to enheder som arbejder - modem og router.
Hvis det er trådløs til router og dernæst trådløs til laptop eller mobil/tablet
så får routeren større opgave end den kan klare i fHD.

En metode som jeg bruger hvis det skal være trådløst
er at downloade filmen
for dernæst at afspille filmen uden problemer.

Stadig hurtigst med USB 3.0
 
Toppen