• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC allergibov i dagens HD

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
I dagens Helsingborgs Dagblad talar en överläkare (det är visst alla läkare numera) Alf Tunsäter om att AC-n är en allergirisk. Han talar också om vikten att göra rent filter och filterhus till AC-n. Min reflektion är att det rimligen kan bildas mögel och mögelsporer i kondensvattnet i AC-n. Vet någon hur man gör rent där och är det ens möjligt? Var sitter filtret på en Fiat 250.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: AC allergibov i dagens HD

Hej, det finns rengöringsmedel i form av en sprayburk med en slang/sond som för in i dräneringen till av:n.
Jag köpte en burk hos wurth för ändamålet och gick igenom proceduren när vi tyckte att det började lukta skunk från luftutsläppen, jag trodde att dessa desificeringsburkar bara var en sak att tjäna pengar men skunklukten ersattes av rengöringsspritsdoft. Efter nån dag försvann spritdoften och jag upplever det som att det blev bättre än tidigare.
Exakt var dräneringen sitter på en Fiat vet jag inte men de brukar sitta på torpepväggen i nederkant, det finns nog fiatägare som vet men ett trick kan vara att låta bilen gå på tomgång med ac:n på och titta efter vattendroppet.

Mvh jocke
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: AC allergibov i dagens HD

? tveksam läkare med för lite att göra eller vill göra sig ett namn. Har aldrig märkt något under alla år, man kan inte tro på allt som sägs då blir livet jobbigt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC allergibov i dagens HD

Givetvis har han helt rätt.
Bilar som inte har kupefilter är extra utsatta eftersom när kupefläkten suger in luft kan även löv och annan skit komma med och lägga sig på AC läggningens förångare som blir kall och sedan bildas där kondensvatten, det ihop med löv och diverse skräp kör igång förmultningsprosessen och det luktar bedrövligt likt en gammal jordkällare.

Se och läs här : NA Forum - Orsaken till AC stanken .............

Jo det är inte enda bilen jag rensat och jag tror inget spray eller rengöringsprodukter tas bort det utan det får man göra själv.

Bilar MED kupefilter klarar sig bättre men man får inte glömma bort att byta det ibland.
 
Toppen