• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fartkameror

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Någon som vet vad som gäller när det kommer till fartkameravarnare i dessa länder?
Danmark, Tyskland, Österike, ungern, kroatien.

Micke
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: fartkameror

För c,a 3år sedan då vi hyrde vår gamla husbil , då passerade vi en
fartkamera 10km/h för fort.
Det var mitt i natten och det blixtrade till ordentligt.
Detta skedde i Norra Tyskland och än har vi inte hört något :spinny:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: fartkameror

Samma här togs i tyskland i våras o har inte hört något. Jag är mer orolig för Irland där de fotar bakifrån. Och 2010 blixtrade det till utan för Dublin där jag stod för en hyrbil o jag fick också ett brev hem. Med tanke på adress stavningen så är jag förundrad att det kom fram.
I vilket fall jag betalade inte men läste samtidigt att beloppet ökar med 10 Euro per vecka så länge det är obetalt så frågan är om man har råd att åka till Irland igen. :mcride:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: fartkameror

Åkte förbi fartkamera utanför Celle förra året, och tyvärr 2 ggr strax efter varandra. Kollade mätaren när det blixtrade och jag körde ca 10 km över på en 50 sträcka.
Trodde säkert att jag skulle få en påföljd men har inte hört något. Kanske + 10 km är försumbart i Tyskland?
Bengt
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: fartkameror

Sorry då för mitt of topic inlägg Men vill man vara säker så håller man tillåten hastighet o då borde man vara säker. ;)
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: fartkameror

Hej
i Danmark er det lovligt, men vi bruger mest foto vogne som regel en vw Transporte og mest i bymæssig bebyggelse hvor hastigheden er 50 Km og som regel i starten eller umiddelbart før ophør af 50 km grænsen dermed hurtig en % overskridelse, og pengene klinger i statskassen.
Eksempel på bøde 50 km/t område du kører 55 km/t bøde 1.000,- danske kroner. I vejarbejde områder stiger bøden til det dobbelte.

Nå men Danmark er et dejligt land så velkommen, selv går turen til Elmia hvor vi skal mødes med andre der ejer en SMC Sveriges Husbilen
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: fartkameror

Här kan du läsa vad TomTom skriver om fartkameravarning i olika länder.
e.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/8971/~/Är-tomtom-fartkameror-lagliga%3F
Länken blev inte klickbar, gör ett nytt försök
Vet inte varför länken inte går att klicka på, men gå in på TomTom.com och titta på "support" där finns "vanliga frågor" på sidan 2 finns uppräknat vad som gäller i olika länder.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen