• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställd stående på camping

Anders Petersson 67

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
15674
Medlemskap
2024
Jag har läst i forumet för att söka svar på vad som är brukligt att göra gällande avställning men hittar kanske inte riktigt min situation.
Arbetar sedan några år tillbaka i Stockholm i veckorna och bytte ifrån husvagn till husbil nu i sommar och jag kommer mestadels och framförallt ha bilen stående över vinterhalvåret som det ser ut.
Pratade med Folksam om detta och de rekommenderade inte att ställa av bilen då den står offentligt på en campingplats.
Värt att nämna så är det ganska bra med långliggare under vintern med rörelse på campingen.
Kärnfrågan är väl vad man missar i försäkringen med att ställa av den, har en Kabe -12 740LGB.
Några tips gällande detta vore perfekt då både skatt och försäkring kostar mycket slantar.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Avställd stående på camping

När jag talade med folksam om avställning i Spanien i 5 mån skulle det inte vara något problem. Uppenbarligen så får man olika svar beroende på vem man talar med, Det borde vara inskrivet i försäkringsbrevet på samma sätt som reseförsäkringen
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Avställd stående på camping

Folksam själva måste väl kunna svara på frågan, och vad står det i villkoren? Och det finns ju andra bolag. Det är i mina ögon bara o ställa av o ha en avställningsförsäkring, men så har jag inte läst Folksams villkor.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Avställd stående på camping

Är det inte bättre att läsa försäkringsvilkoren själv, om någon fundering kvarstår sänd en skriftlig fråga till aktuellt bolag. I detta fordom finns det ju ca 11000 medlemmar tror jag och du kan få lika många olika svar som all är rätt

Med vänlig hälsning,

Stig
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Avställd stående på camping

När jag talade med folksam om avställning i Spanien i 5 mån skulle det inte vara något problem. Uppenbarligen så får man olika svar beroende på vem man talar med, Det borde vara inskrivet i försäkringsbrevet på samma sätt som reseförsäkringen

Står i Folksams infobroschyr att avställningsförsäkring enbart gäller i Sverige.
Bara att läsa den.

Hejs
Claes 105
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Avställd stående på camping

Kanske kan någon i styrelsen reda ut begreppen.
Har för mig att frågan varit uppe tidigare utan något klart besked.
Ringer vi som är försäkringstagare får vi bevisligen olika svar.
Vad jag förstår är avställningsförsäkringen utomlands en "deal" mellan Folksam och HBK.
Vore bra att få klara besked.
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Sv: Avställd stående på camping

Den stora skillnaden mellan hel/halvförsäkring och avställningsförsäkring är att Maskin/elektronikförsäkring inte ingår i avställningsförsäkringen.

Den delen gäller dock ändå inte vid hel/halvförsäkring för fordon som är äldre än åtta år.

Brinner bilen och kylskåpet upp eller om någon bryter sig in och snor kylskåpet så gäller brand/stöldförsäkringen även för dessa delar.

Omfattningen för övrigt är såvitt jag kan se densamma oavsett om man "ställer av" i Sverige eller som jag, i Spanien. (Mercedes-Burstner -03)

Vet inte helt säkert om man möjligen kan ställa av för att få tillbaka på skatten och samtidigt gå ner från hel till halvförsäkring vilken ju kan vara en bit billigare om man har en "yngre" bil och vill ha kylskåp och värmepannan försäkrade under avställningen.

Kan ju vara ett alternativ för dom med "yngre" bilar, enligt telefon med Folksam i tidigare i år skulle det gå bra men det är nog i så fall bäst att dubbelkolla.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Avställd stående på camping

Är du medlem i Husbilsklubben.se, ska du ringa till Folksam på telefon 020-55 70 10 för att teckna försäkring eller om du har frågor. Där får du rätt svar ang husbilar.

I Styrelsen är det kassören Janne Ek som kan avtalet i detalj.

Du kan också läsa här: Husbilsklubben - Försäkringar - Folksam

Jag har personligen inga synpunkter på vilket bolag var och en väljer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Avställd stående på camping

Som Kent redan skrivit här finns all information på den länkande sidan.

All klar information lade jag ut 2013-12-17 på denna länk.
Husbilsklubben - Försäkringar - Folksam

Observera att ni måste ringa vårt nummer till Folksam, ringer ni det vanliga numret får ni besked om att avställningsförsäkringen bara gäller i Sverige.

Det är bara HBK medlemmar som har denna förmån och även dom 185 dagarna.
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Avställd stående på camping

Trodde det gick fram att vi bevisligen fick olika svar då vi ringde på det nummer HBK hänvisar till.
Eftersom frågorna spretar som dom gör i tråden kan det väl inte vara fel att be styrelsen om hjälp att reda ut begreppen.
Att jag ställer frågan till styrelsen är att jag anser att dom har bättre kontakter hos Folksam än vad enskild försäkringstagare har.
Ett tips blanda ej ihopa avställningsförsäkringen med reseförsäkringen 185 dagar då den senare ingår i "hemförsäkringen" och inget annat
Skillnaden på avställning i Europa och Sverige är väl att man i regel bor i bilen i Europa men ej i Sverige på samma sätt.
Min fundering är:
Om bilen är inkopplad på 220-nätet och försäkringen inte omfattar elektroniken men elektroniken i bilen som är igång (panna-kylskåp-laddning m.m) orsakar en brand, gäller då inte brandförsäkringen?
Hoppas jag förklarat mig tydligt.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Avställd stående på camping

Kontakten styrelsen har med Folksam är att upprätta dom avtal som vi har med Folksam. När det gäller skadereglering har vi inga mandat att diskutera dessa. Styrelsen har inga andra uppgifter angående avtalens innebörd än vad varje enskild medlem har tillgång till.

Tyvärr har det kommit fram att olika uppgifter lämnats av Folksam till våra medlemmar. Detta har vi framfört till Folksam och bett dom att informera deras skadereglerare att vi inte är nöjda med detta.

När det gäller specifika frågor som inte klart kan redas ut i försäkringsvillkoren måste den enskilda försäkringstagaren själv kontakta Folksam.
 

Anders Petersson 67

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
15674
Medlemskap
2024
Sv: Avställd stående på camping

För eran information.
Pratade just med Folksam kring min situation och enligt henne så finns det ingen special försäkring för oss som bor i bilen under vinterhalvåret.
Jag vill alltså ställa av bildelen för att undvika skatten men ha tillräcklig skydd om något ska hända i bo-delen.
Avställningsförsäkringen täcker stora delar:
Glas
Stöld
Rättsskydd
Kris
Begränsad vagnskada

Det som saknas är maskin/elektronik, risken är som synes att jag får då inte hjälp om tex styrelektroniken för värmen går sönder eller om likaså kylskåps elektroniken tröttnar ur.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Avställd stående på camping

Din bil är en 12 a har du inte garanti på husdelen?
 
Toppen