• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Fick anmärkning vid besiktningen om otillräcklig handbroms. Jag tyckte värdena på instrumentet såg bra ut, men den "hoppade inte ur".

Finns någon som kan kommentera detta. Gäller bil över 3,5 t.

/M
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Jag tror att besiktningsmannen menar att när han drar handbromsen så åker inte bilen av bromsrullarna. Jag är inte bekant med vilka kriterier som gäller för riktvärden vid bedömning av bromsverkan, men om bromsvärden ligger inom föreskrivna värden så kan det inte var något krav att bilen skall "hopp ur" bromsrullarna. Speciellt inte om det är en tyngre bil. Denne besiktningsman bör nog delta i en förkovringskurs.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Tack. Jag försökte lirka i den riktningen, men fick bara besked att det skulle hoppa ur.

Handbromsens värde står ju tyvärr inte noterat på besiktningsprotokollet.

/M
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Det skulle vara intressant att se hur denne besiktningsman kan få en dragbil till en långtradare att "hoppa ur" när han aktiverar parkeringsbromsen, för det borde ju gälla samma regler då din bil är över 3,5 ton??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

marunga - hvilken av parkeringsbrems variantene er det på din bil, tror du har et workhorse chassi og der var det minst 2 varianter som virket i trommelene bak + en som var på utgangen av veksellådan. Denne siste var en ren parkeringsbrems og kunne knekke melomakselen om den ble aktivert under fart. Hvilke som hadde pedaler husker jeg ikke, men uten servo så skulle du være både tung og sterk for å få til låsning under fart. Håndtak utgaven var også for store sterke karer om du skulle klare å få låsning.

Tipper din bil veier tom knapt 6 tonn og totalvekt rundt 7.

For å få bilen til å hoppe av rullene så krever det låsing av bakhjulene ved bruk av parkeringsbrems med rullende hjul.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Är en vanlig handbroms. Har även möjlighet att justera i själva spaken. En vajer går bak och delar vid bakaxeln.

Har bokat återbesök på en annan station. Skall även tömma bilen för att få ner vikten.



/M
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Senast jag besiktigade frågade jag vilket minvärde som krävdes. Fick till svar att det finns inget gränsvärde, däremot ar det viktigt med nära väden för vänster och höger sida.
/Thomas
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Det finns en principiellt intressant fråga i bakgrunden.

Besiktningen är en typ av myndighetsutövning, som nu lämnats till privata företag. Ett beslut kan inte överklagas, och man behöver inte lämna ett objektivt motiv för sitt beslut.

Det kan i denna sitauation också lätt misstänkas att en ombesikting är lätt förtjänade pengar.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Där det inte finns klara regler och gränsvärden är man tyvärr alltför ofta utlämnad till den enskilde besiktningsmannens personliga godtyckliga bedömning vilken ofta är ett lotteri då det ibland bara är dagsformen eller personkemin som fäller avgörandet. Gäller åt bägge håll, både att klanka ner där inget fel finns, som att släppa igenom rena trafikfarligheter. Men de är inte mer än människor de heller, en "second opinion" löser så gott som alltid problemet.

En hobbybil hade kombinerade parkeringsljus och blinkers fram original, vilket gav nedslag då parkeringsljus inte fick vara orange. Förståeligt, åkte hem, kopplade om och flyttade parkeringsljuset till strålkastarna och återvände: Nu fick jag nedslag för att han tyckte att blinkersen var vit. Bara det att det var exakt samma lampa som klankades ner på för att den var orange vid förra tillfället då den var parkeringsljus. Hur ska ni ha det undrade jag då, är den orange eller vit, nu får ni för tusan bestämma er, det var just för att den var orange och inte vit som jag fick nedslag förra gången...

Just ang handbromsen, en annan hobbybil gick igenom med blankt papper med en av handbromsklossarna liggande i handskfacket ;). Den lossnade på uppfarten innan besiktningen då det var för sent för att hinna göra något åt det (en svårmekad Jaguarbakaxel med bromsarna oåtkomliga på ovansidan inne vid klumpen).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Visst finns det en "mänsklig faktor" när det gäller besiktning. Själv fick jag en anmärkning på DRL med motivering "oklar ljusbild på dimljus". Finns inget dimljus på bilen och DRL är godkända enl. E4?
Inga problem vid besiktningen därefter på en annan station.

När det däremot gäller handbromsen på min FIAT så är det nästan omöjligt att dra åt ordentligt utan att förstöra naglarna.:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Ombesiktigade idag map svag handbroms & fick godkänt. Jag frågade vilka kriterier som bestämmer handbromsens kraft. Svaret jag fick var att om bilen hoppar av rullarna så är det naturligtvis godkänt. Om bilen däremot inte hoppar av rullarna så matas bromsvärdena in i datorn som jämför med bilens tjänstevikt enligt reg-nummer. Bromsvärdena's summa skall minst vara 10% av tjänstevikten & behöver inte ha något inbördes förhållande för att det skall vara godkänt.

Bennie
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Jag byte station och då vart det godkänt. 16% fick jag reda på. Och den hoppade inte ur rullarna!


/M
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"

Var på besiktning i dag, og jo bilen hoppet av rullene på handbromsen - bromseffekten like før var langt over verdien på maks ABS effekt. Men også ABS effektene var jamt mye høyere i år enn for ett år siden - dette kan henge sammen med at det nå sitter nokian friksjonsdekk på bilen i stedet for Michelen Camper.
 
Toppen