• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Något som "surrar"

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Hej alla kunniga medlemmar.
Har en liten fråga.
Har en Hobby 690, 3.0. 2009.
När jag bryter strömmen till bodelen med brytaren som i detta fall, sitter på höger sida av passagerarstolen börjar det "surra" under stolen. Där sitter bodelsbatteri, batteriladdare och något mer. Tycker inte batteriladdaren ska gå igång utan att bilen är ansluten till 230V. Så fort jag slår till brytaren igen så blir det tyst. Har solcell 100W ansluten direkt till batteriet (om det har någon betydelse).
När något "surrar" låter det för mig som om det drar ström vilket det inte bör göra när huvudbrytaren är stängd. Tacksam för tips....
Mvh Stefan
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

Hej.
Vi hade "samma" problem - påpekade detta vid besök hos försäljaren, som åtgärdade detta. Vet ej vad som gjordes, men tyst blev det.
Hobby 2012. Ej solcell.
Birger.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Något som "surrar"

Det skulle kunna vara batteri laddaren jag upplevde samma sak i våras batteriet var tomt efter 5 års bruk, när jag skruvade loss bateri batteri kablarna så kom det surrandet från batteri laddaren, jagb vet inte om vi har samma laddare men när jag bytte batteri så tystnade det och har varit tyst sedan dess.
 

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Sv: Något som "surrar"

Tack. Jag har precis bytt batteri till ett 95ah AGM. Ingen skillnad. Det "surrar" när strömmen slås av till bodelen. Gör i och för sig inget eftersom strömmen är på när man är i bilen men....man undrar om det förbrukar el, det som surrar.
Batterispänning är ca 12,8V och bilen har inte varit ansluten till 230V på två dagar så det verkar väl rätt okey. Däremot tycker jag att det borde bli tyst när elen till bodelen stängs av??Verkar vara ett rätt ovanligt fel i alla fall.
Tack ni som svarat.
icon7.gif

//Stefan
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

Ja, det är ju bara att koppla loss en kabel i taget och höra när det slutar surra...
Det blir väl max 3 st, från bodelsbatteriet, från solcellen och från startbatteriet.
 

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Sv: Något som "surrar"

Tack för tipset. Har inget med solcellen att göra.(kopplat ifrån en kabel)
Skulle sen koppla bort minuspolen på bodelsbatteriet och kom då åt metallen på stolsunderredet med nyckeln. Då kom en liten gnista (mellan minus och jord) - då upphörde surret.
När jag kopplade in 230V slutade det också att surra.
Ljudet finns alltså endast utan 230V med elen 12V bruten till bodelen.
Något jordfel eller.....? Borde kanske söka upp någon fackman om jag inte får napp här på husbilsklubben.
//Stefan
icon7.gif
 

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Sv: Något som "surrar"

Tack alla för tipsen. Verkar dock inte som jag klarar ut detta själv.
Någon som vet nån bra firma i Stockholmstrakten som kan sånt här?
//Stefan
icon7.gif
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

Eftersom du får en gnista mellan minuspol och stolsunderrede så verkar jordningen av batteriet dålig, om minuspolen ser ren ut, ingen oxid, så är nog problemet i andra änden av kabeln, dåligt åtdragen, oxiderad eller så har de fuskat med att kolla så att det var plåtrent vid fastsättningen.

Som Kenjon säger kan du dra en ny jordkabel till lämplig plats, sitter stolsunderredena med bult mot chassit kan du använda det, men se till att det är ordenligt plåtrent där jordningen skall sitta.

Oavsett vad du gör så bör du kolla nuvarande jordkabel så du vet vad som felat.
 

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Sv: Något som "surrar"

Tack kenjon
Om jag gör så blir det visserligen tyst men strömmen är då inte bruten till bodelen. Blir som att koppla förbi batteri-brytaren. Då kan den lika bra vara tillslagen. Det här med fordons el är inte lätt.
//Stefan
icon7.gif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Något som "surrar"

Det som lett skjer med en dårlig jording er at strøm finner bakveier via utstyr som er koblet på en batteriet og jordet på andre. Denne kan da fungere som en bypass på en hovedbryter. Jordingsfeilen kan være for bil eller bo - batteri, eller for begge! Det oppstår merkelige krypstrømmer rundt slike feil.

Helt brudd er som oftest renslig, men en korrodert kontakt er nesten garantert trøbbel.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

Tack kenjon
Om jag gör så blir det visserligen tyst men strömmen är då inte bruten till bodelen. Blir som att koppla förbi batteri-brytaren. Då kan den lika bra vara tillslagen. Det här med fordons el är inte lätt.
//Stefan
icon7.gif

Sitter huvudbrytaren på minussidan då? Annars verkar det konstigt...
Du bör nog kolla över alla kablar till/från batteriet, så du vet vart de går, och hur de är kopplade.
Som Knut skriver är det nog så att jordningen går igenom någon komponent när du bryter huvudströmmen, och det är därifrån surret kommer. Så kolla om huvudbrytaren sitt er på minussidan, och att inget är kopplat till minus på batteriet direkt, och därigenom kopplar förbi brytaren.
Enklast är nog att koppla brytaren på plussidan istället... eller att ha en riktig minuskopplinsplint strax efter brytaren.
 
Senast ändrad:

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

HOBBY använder sig av Italienska CBE Switchade Batteri Laddare, sitter oftast under passagerarsätet. Det som surrar är kylfläkten som startar.
Laddaren har av någon anledning blivit varm.
Dåligt bodelsbatteri, hårt belastad pga högt strömuttag eller det kan vara helt normalt för att kyla/ventilera CBE´n.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

Med bodelsbatteriet (=strömmen) bruten, fungerar innerbelysningen då?
(min fråga avser om det kryper ström från bilbatteriet via EBL)
 

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Sv: Något som "surrar"

Tack för alla tips.
Kenjon - ja brytaren sitter på minus. Eftersom det är en ganska modern Hobby från 2009 har inte funnits anledning att ifrågasätta det. Från/till minuspolen går tre kablar. En till solcellen som är kopplad direkt till batteriet. En går till brytaren och den tredje går in i batteriladdaren som mycket riktigt är av märket CBE. Var batteriet är jordat vet jag inte. När brytaren är öppen kanske det ska jordas via batteriladdaren?? Vad vet jag? Inte lätt med bil el.
Enklast är nog i alla fall att låta brytaren vara stängd hela tiden. Då fungerar det och är "tyst".
Tack än en gång.
//Stefan
icon7.gif
 

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Sv: Något som "surrar"

Esbjörn - nej inget fungerar i bodelen med strömmen bruten. "Panelen" slocknar också då. När strömmen är på funkar det som det ska.
Tror inte vi kommer längre än så här. Jag är för okunnig på området.
/Stefan
icon7.gif
icon7.gif
 
Toppen