• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Något som "surrar"

modem

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Vaxholm
HBK-Nr
6652
Medlemskap
2023
Hej alla kunniga medlemmar.
Har en liten fråga.
Har en Hobby 690, 3.0. 2009.
När jag bryter strömmen till bodelen med brytaren som i detta fall, sitter på höger sida av passagerarstolen börjar det "surra" under stolen. Där sitter bodelsbatteri, batteriladdare och något mer. Tycker inte batteriladdaren ska gå igång utan att bilen är ansluten till 230V. Så fort jag slår till brytaren igen så blir det tyst. Har solcell 100W ansluten direkt till batteriet (om det har någon betydelse).
När något "surrar" låter det för mig som om det drar ström vilket det inte bör göra när huvudbrytaren är stängd. Tacksam för tips....
Mvh Stefan
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Något som "surrar"

Sitter brytaren på minus ska inga andra kablar än den från brytaren gå till minuspolen/-polerna på batteriet/batterierna. Andra minuskablar (t ex från solcellen) ska gå till andra sidan av brytaren.
Det betyder iofs att batterierna bara laddas när bryggaren är tillslagen, och så vill man kanske inte ha det. Dock är risken att regulatorn kan dra lite ström från batterierna när solcellerna inte jobbar.
Den tredje kabeln till laddaren kan också dra ur ström från batterierna bakvägen, om du inte har 230V inkopplad. Har den dessutom en fläkt som går igång även utan 230V verkar det inte så smart, tycker jag.
 
Toppen