• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasiga fönsterdraperier.

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Har problem med pappersdraperierna i min Hymer 654 2005 då snörena i två av fönstren har gått av. Vad gör man, lämnar in till verkstad, köper helt nya fönsterinsatser (dyrt) eller går det att fixa på egen hand?

Jag föreställer mig att jag inte är ensam om detta problem och ser fram emot tips på hur ni löste problemet.

Tack på förhand.
Staffan
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Trasiga fönsterdraperier.

För några år sedan lyckades jag ha av snöret i ett fönster genom att belasta stängningen snett. Jag lagade det själv trots att det var "kinkigt" att få till rätt spänning i snöret. Denna spänning är betydelsefull för att gardinen skall stanna kvar på det ställe man vill ha det. Om jag minns rätt så knöt jag ihop ändarna på snöret, då brottet fanns på ett ställe där det inte syntes eller störde funktionen. Dock behövde jag ett "specialverktyg" i form av insexnyckel av miniformat (i storleksordningen 1 mm). För ändamålet köpte jag en verktygssats från Clas Ohlson (Elektronikbitsmejsel Cocraft - COCRAFT | Clas Ohlson).

Mitt råd är därför att demontera ramen och se var brotten finns. Jag tror nog att man kan byta ut hela snöret och sådana kan man nog få tag på via en persiennförsäljare. Sedan är det nog lite pillrigt att dra snöret rätt, men det kan kanske vara värt ett försök.

Johan K.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasiga fönsterdraperier.

Har reparert et par slike "gardiner" - snøret et standard vare for persiener og de som er viktig er at alle snørene blir like stramme og ar det ikke blir knuter på feil sted. Mest kompliserte rep var på en spesialgardin på en Winnebago med 4 sett snører og 2 seriekoblede gardiner - den tok det rundt en time å bygge opp igjen. Normale slike gardiner og myggdører tar bare noen minutter når de først ligger på bordet eller gulvet. Demontering og montering er oftest største jobben.

Er først en snor røket og ikke bare løsnet vil jeg anbefale å bytte hele snorsettet så holder det i mange år ved normal bruk. I teorien skal ikke disse snorene bli slitt i det hele tatt.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Trasiga fönsterdraperier.

För ett antal år sedan lossade plastfästet till ett par av de fjäderbelastade gardinerna i vår Dethleffs. Vår dåvarande granne som tillverkade persienner erbjöd sig ordna persienner till hela bilen till betydligt lägre summa än vad en gardin skulle kosta. Detta blev utomordentligt bra och har nu tjänat oss i flera år. Jag förstår inte att fler inte kommer på idén. Lätt att montera med magneter i nederkanten för att förhindra skrammel. Förnämligt för att förhindra insyn utan att stänga in sig. Nära nog alla har måttbeställda persienner i bostäderna. En gåta att inte detta också monteras i husbilar.
 
Toppen