• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas eller 12 volt då man kör?

Piakron

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
14205
Medlemskap
2021
Har en fråga? Vilket är bäst, gas eller 12 volt på kyl/frys då du kör??? Vi har testat både och, men är rädd att 12 volt laddar ur bodelsbatteriet då vi kör?? Har en Kabe 750 -09, bodelsbatteriet går ner till 12,1 ....det har även hänt att det har varnats att det varit för lite V. Varför gör det så??
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Normalt sett ger bilens generator flera gånger den energi som kylskåpet drar i 12V läget.

Om du har en bil från -09 och batteriet dalar snabbt i spänning så kan man möjligen dra slutsatsen att detta har gjort sitt. Är det ett blybatteri så håller det generellt sett inte så många år i husvagn/husbil/båt och speciellt inte om man kanske dragit ur det kraftigt vid något tillfälle.

Alternativet är att generatorn blivit behäftad med något fel och inte ger det den skall.

Jag hade absolut tagit bilen till en bilelektrisk firma/service anläggning där man kan stresstesta batteriet respektive mäta upp så att generatorn är frisk.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Kör alltid på 12v vid färd. Om inte batteriet håller laddning bör du nog kolla batteriet och laddningen. Det borde inte vara något problem om generatorn laddar som den skall och batteriet är ok.
Ove.G
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Vi kör alltid på gasol. Jag slår på gasoldrift på kylskåpet när vi startar resan och stänger av det när vi kommer hem. Möjligen stänger jag kylskåpet om vi åker färja och står i slutet bildäck som inte är öppet i ändarna under färd.

Jag har fått för mig att gasoldrift ger mera kyla än batteridrift men jag har inte gjort några mätningar på det så det är kanske bara inbillning.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Självklart 12 volt när jag kör. Men under dessa otroligt varma dagar som vi upplever just nu så håller inte kylskåpet kylan under körning. När du startat bilen kan du inte se hur många volt du får från generatorn på manöverpanelen? Både till bilbatteriet och bobatteriet.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Hej!
Eftersom jag har ett kompessorkylskåp så är jag kanske inte rätt man att svar, men ändå...

På de kylskåp med olika energikällor jag känner till är 12V att ses som underhållskyla och har ingen reglering via termostat. Alltså drar lika mycket ström hela tiden, och ohimult mycket jämfört med ett kompessorkylskåp.

Det borde betyda att längre stopp som exempel på en färjetur skulle kunna bli problem med ett dåligt bodelsbatteri om inte bilens batteri kan hjälpa till. Men de brukar väl kopplas bort då motorn stoppas.
//Conny
PS
Kom i efterhand på att man absolut inte kan (stress?- )testa bodelsbatteri med så kallade "Brödrostar" som bilfirmorna brukar använde, samt det väl är förbjudet att använda gasoldrift på färjor.
DS
 
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Vi kör alltid på gasol. Jag slår på gasoldrift på kylskåpet när vi startar resan och stänger av det när vi kommer hem. Möjligen stänger jag kylskåpet om vi åker färja och står i slutet bildäck som inte är öppet i ändarna under färd.

Jag har fått för mig att gasoldrift ger mera kyla än batteridrift men jag har inte gjort några mätningar på det så det är kanske bara inbillning.

Hur gör du när du ska tanka??? Du får ju inte föra in eld på bensinmackens område.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Har en fråga? Vilket är bäst, gas eller 12 volt på kyl/frys då du kör??? Vi har testat både och, men är rädd att 12 volt laddar ur bodelsbatteriet då vi kör?? Har en Kabe 750 -09, bodelsbatteriet går ner till 12,1 ....det har även hänt att det har varnats att det varit för lite V. Varför gör det så??
Jag har likadan bil som din jag kör alltid på 12volt, men jag bytte batteri nu i vår efter 5 år så hade det gort sitt jobb,

men jag har även sol panel till laddningen jag har alldrig varit utan ström.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Hur gör du när du ska tanka??? Du får ju inte föra in eld på bensinmackens område.

Om jag använder gas under färd går mitt kylskåp automatiskt över på 12 volt under 20 minuter när jag stannar motorn (t ex stannar för att tanka).
Men jag kör på automatiken normalt, dvs 12 volt under färd.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Fast när du tankar så stänger du av motorn och då går inte kylen på något av alternativen när du har automatiken på. Håller kylan ändå. 12 V går bara när generatorn laddar.

Michael, du kan väl inte köra på gas när du åker färja. Man brukar få stänga av gasen och låta luckan vara olåst och stängd endast med en klisterlapp.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Till alla er som är övertygade om AES eller bara använda ström från början till slut.

Hur snabbt under färd, laddar du batterierna för de nödvändiga ~14.5 volt ?

Jag gör det för ett dygns stanna 500 watt / h, ~70 minuter - 2 dygn 1000watt/h ~123 minuter.
Då kan jag använda ström till kylskåpet mm i 12 volt eller 230 volt inverterad,
så länge som spänningen på HB-nettet inte understiger ~13,6 volt under färd.

PS. Många kylskåb har thermostat på 230 volt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Till alla er som är övertygade om att endast använda gas från början till slut.

media_xl_1044229.jpg
--
73180d1372909264t-sam_0519.jpg


!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Kör alltid på gas = ger bättre kyleffekt.
Stänger självklart av kyl/frys vid tankning och på färjor, lika självklart värmen om den är igång.

Det finns väl ingen som tror att det är gratis att köra kyl/frys på 12 voltsel under körning = en mycket ineffektiv omvandling från dieselolja via bilens generator via oftast långa ledningar och därefter omvandl i kyl/frys. Är övertygad att gasolen som verkar direkt mot kyl/frys inte bara är effektivare utan även billigare. Vår kyl/frys på 170 lit tar ca 0,4 kg gasol/dygn (kostn ca 0,42 kr/tim = ca 5 öre per körd mil medan dieselförbr kostar mångdubbelt mer (30-50 öre per mil).
Vår kyl/frys behöver fö alltid 170w på 12volt som då framställs med en usel verkningsgrad (troligen högst ca 40% bränsleverkningsgrad). Omvandlingsverkningsgraden från gasol till kyl/frys närmast försumbar.

Använder själv solceller för att så långt möjligt komma ifrån att belasta bilens generator under körning, det kostar ju även att ladda batterierna vilket ju inte heller är gratis - det finns mycket att göra för att spara bränsle, pengar och miljö.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Jag kör alltid på 230 volt från invertern under färd. Generatorn laddar tillräckligt för det och stannar man bara någon timme någonstans ändrar jag inte till gasol. Det är bättre än 12 volt som inte har stöd för termostat till skillnad mot 230 volt.

På färjan kör jag också på inverten 230 volt, men skruvar ner termostaten lite och sätter på Efoy:en som stöd. Räcker Kiel-Göteborg.


wae_9102600002_p100.jpg
 
Toppen