• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

A.C.

F

F.d. 53065

Guest
Har en fråga om det finns någon i Husbilsklubben som har Oxycom fresh air i sin bil fungerar med vatten som kyler,har sökt på google men det ser inte ut att finnas någon i Sverige som för den.
Tackar på förhand Kerstin.:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: A.C.

Evaporation cooling kan fungere, men de fleste slike enheter er relativt store og forbruker en god del vatn. Jeg vil ikke avskrive det helt i bilbruk, men vet av erfaring at effekten i varmt fuktig vær blir lav.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: A.C.

Knut är inne på rätt spår.
I ventilationsbranschen kallas det evaporativ kyla.
Det fungerar som så , små dysor (munstycken) fördelar en fin dimma av kallt vatten i ventilationskanalen och en kyleffekt uppstår.
Kan jämföras med att man kliver ur duschen, fortfarande våt och man blir kall då avdunstningen sker.
Men för att det skall fungera så måste stora mängder kallt vatten till och det är ingen lätt sak att fixa i en husbil.
Annars så är kyleffekten större ju varmare det är :)
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: A.C.

sitter en gammal sån anläggning i min bil och fläkten har jag behålt men vattensystemet är skrotat då det gjorde nästan obefintlig effekt.
Men fläkten är bra på att dra in nattkylan eller pumpa ut värmen beroende på fläktens riktning.
Tyvärr så är den extremt högljudd
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: A.C.

Oxycom har et par patenter og konstruksjoner som øker effekten en god del på evaporation cooling samtidig som de fjerner den ekstra fuktigheten som var et stort problem i de tidlige løsningene. Men uansett så snakker vi mange liter vatn i forbruk pr.dag selv for et lite rom som en husbil og relativt kraftige vifter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: A.C.

Hej jag har en sådan här monterad i min bil (äldre). Den satt där när jag köpte bilen.

495101.jpg

Den tar vatten från en 15L plastdunk som även återcirkulerar, så det räcker rätt länge.

Men........ Inte direkt någon större hit. Den tar ner tempen ca. 3° på en timme i en sexmetersbil.
Vattenpumpen i komb. med fläktmotorn som även driver en tallrik som kastar ut vattendimman tar onödigt mycket ström, om man inte samtidigt är kopplad till 230V för underhållsladdning.

Jag har inte heller använt den till annat än fläkt de sista åren.
Den fanns, kanske finns fortfarande till det fantasifulla priset 13.000:-
Jag skulle nog inte ens vilja betala 3000:- för den.
Det är troligen bättre att lägga de tre tusenlapparna den inte är värd, på ett nytt lyxtakfönster med fläkt, termostat och luckstängning vid regn.

Den du sett kan ju vara bättre och mer utvecklad än min men..........

M.v.h. JANKRO.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: A.C.

I ett ökenklimat fungerar nog lösningen (förutsatt tillgång till el och vatten).
För 50 år sedan var jag gäst i ett hus utanför Kandahar i södra Afganistan och där hade man i ett hus ersatt den vägg som vette mot den ständiga ökenvinden med ett tjockt lager palmblad. En liten vattenström rann från en källa förbi denna vägg och någon gång per timme skyfflade man upp vatten på palmbladsväggen. Som jag minns det runt +40 utomhus och lite väl kyliga +20 inomhus. Jag var mycket imponerad och man berättade att konstruktionen var uråldrig.

aake

Redigerat: Vattnet leddes flera mil i handgrävda underjordiska kanaler från bergen, även detta mycket gamla konstruktioner, vilka dock krävde regelbunden omvårdnad.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: A.C.

Som Aake skriver fungerar det bäst i ökenklimat med nära nog noll luftfuktighet. Kallas för "desert cooler".
Vi hade sådana i en verkstad i Phoenix Arizona och där fungerade de utmärkt.
Jag skulle aldrig sätta en sådan i en husbil med den luftfuktighet som finns i Europa. Det är att be om rostskador och mögel eftersom vattnet inte kan förångas i vårt klimat.
 
Toppen