• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltskrämma

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu har vi monterat vår viltskrämma från Mc Safe på husbilen, djuren stannar upp och lyssnar på detta högfrekventa ljud, just att dom stannar är syftet.

Ett djur som står still på vägen hinner man ju oftast stanna för.
Djuren som rusar upp ifrån diket/skogen är det värre med, har vid 2 tillfällen tidigare krockat med rådjur som kom från ingenstans, inbromsningen skedde först efter kollisionen båda gångerna.


Tycker en hundring kan vara värt att lägga på en sån produkt.
Försökte lägga in en bild för visa hur diskret det blev där den sitter i fronten.
Är det fler i klubben som har några erfarenheter av viltskrämma?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Viltskrämma

Det var på TV för nåt år sen där man hade gjort nån slags undersökning om älg/bil-krockar . Dom hade kommit fram till att "billjudet" ligger ganska långt framför bilen och det var det som gjorde att älgarna sprang över vägarna trots att dom såg bilarna på håll , ligger kanske något i detta för ibland undrar man om dom är dumma i huvudet som springer över fast dom har bilarna i sikte , sant eller ej vet jag inte men vi som jagat älg vet vilken fantastisk hörsel dom har.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltskrämma

Älgar är inte dumma i huvudet, inte andra vilda djur heller! Att springa ifrån en fara är ett normalt beteende. Bilarna gör intrång i naturen med onormalt höga hastigheter. Därför sker alla viltolyckor; för hög hastighet och/eller dålig uppsikt. Djuren kan knappast hållas ansvariga för olyckorna!

Sänkt hastighet, i alla fall på vissa avsnitt på vägnätet, skulle bringa ner olyckstalet drastiskt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltskrämma

Det var en lång debatt om detta för ett par år sedan med hänvisningar till undersökningar och egna erfarenheter. Sök på Viltvarnare i forumet.
Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltskrämma

Vi har på båda bilarna och på de skånska småvägarna fungerar det på katter och rådjur men inte på kor, hästar och vildsvin. Ingen erfarenhet av övriga djur. Verkansområde 60-80 km/h.

Det är definitivt ingen säkerhetshöjande manick men det spar en och annan plåtreparation pga rådjur.

Ett exempel: Vi körde över Romeleåsen mellan Veberöd och Skurup. Jag hade min uppmärksamhet på en vacker rovfågel. Gunilla titta på ett tio-tal rådjur som stod innanför ett "staket" på vänster sida men hon sa inget. När vi hade passerat djuren såg jag dem i backspegeln, springande över vägen. Jag ropade: "Kolla bak, en hel hjord rådjur". "Ja, såg du inte dem bakom staketet?" svarade Gunilla. "Vilket staket, där finns ju inget staket".

Slutsats: Antingen hörde dom djurvisslan och väntade till vi passerat eller höll något sin hand över oss och djuren.

Än sålänge är det ingen som rapporterat att dom kört på något djur med monterad djurvissla i fronten.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Viltskrämma

Det var en lång debatt om detta för ett par år sedan med hänvisningar till undersökningar och egna erfarenheter. Sök på Viltvarnare i forumet.
Åke

Tack..

Tyvärr var vi tvingade att sätta bomull i båda visslorna redan inom 30minuter, oljudet blev ohållbart för vår 4 fotade vän.

Jag får flytta över viltvarnaren till arbetsbilen istället.;)
 
Toppen