• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Truma Duocontrol

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Eftersom det bara satt en enkel regulator i vår husbil har jag köpt en Truma DuoControl samt en anslutningsslang med slangbrottsventil. Efter montering får jag inte fram någon gasol till förbrukarna. Givetvis har jag tryckt på de båda gröna återställningsknapparna.

Jag har monterat enligt anvisningen, monterat DuoControlen högre än flaskventilerna samt ordnat så att högtrycksslangarna har kontinuerligt fall till flaskventilerna.

När jag försöker tända ex. en låga på spisen så får jag en lite gasolpuff, tänder lite kort men slocknar genast. Finns det någon som har erfarenhet av denna DuoControl och kan ge något tips?

/Håkan
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Har du med krocksensor? I så fall, prova att hålla den intryckt i minst 10 sekunder. Hjälpte för mej. (Kan vara så att den fått en smäll och löst ut).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Du skall inte bara trycka in de gröna knapparna på slangarnas brottventiler. Det sitter en grå knapp på reduceringsventilen också som skall tryckas in och därefter långsamt släppas ut (ca fem sekunder).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Procedure ved bytte av tub: åpne kranen på tuben, trykk inn grønn knapp ved tuben og slipp den sakte ut igjen. Trykk så inn tilsvarende grønn eller grå ved regulatoren og slipp den sakte ut. Disse løser ut ved feil trykk i systemet og må resettes.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Har duo contr inkl krocksensor, mm.
Bevöver (?), har aldrig vid tubbyte behövt trycka in något mer an knappen på anslutningen till resp tub som ska användas.
Är inst verkligen rätt utförd om man ska behöva trycka på fler "knappar"?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Vet inte, men det är så det står i instruktionen och på dekaler i gasolkofferten. Dock har jag inte behövt göra det med tankflaskorna som jag bara fyller och där jag inte råkat ut för att de blivit tomma båda två.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Är den rätt monterad?
Köpte en som monterades fel (stående) den skulle sitta i taket liggande, symtomen var exakt lika för mig och det fungerar perfekt nu när den sitter rätt.
Bara en tanke.

Mvh
Pelle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Om en bytter kort tid etter at en tub er tom trenger en ikke å trykke på knappen ved regulatoren - det er da tilstrekkelig resttrykk i systemet. Men det skal så lite til før det er nødvendig. Det er forøvrig aldri nødvendig om det fortstt er trykk på den andre tub som er aktiv.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Om en bytter kort tid etter at en tub er tom trenger en ikke å trykke på knappen ved regulatoren - det er da tilstrekkelig resttrykk i systemet. Men det skal så lite til før det er nødvendig. Det er forøvrig aldri nødvendig om det fortstt er trykk på den andre tub som er aktiv.
Har aldrig behövt (?) trycka på annat än den knapp vid resp gasolflaska ens efter 2 st vinteruppehåll på ca 5 månader med båda flaskorna urtagna varvid det knappast varit något gasoltryck kvar i bilen.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Jag har en knapp på vardera anslutningskabel samt en på regulatorn. Glömde trycka på regulatorknappen en gång och då fick jag inte fram någon gas.

Möjligen kan funktionen vara olika eller felaktig på någon bil ?
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Jag kollade på min bil och där är duocontrollen kompeletterad med en secumotion och det är på secumotion som det sitter en knapp att hålla inne när man byter flaska.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Tack för alla tips, nu har jag lite att testa. Fick skruva bort DuoControlen och sätta tillbaka det gamla igen i helgen men ska göra ett nytt försök i veckan med att montera in de nya grejerna. Återkommer med resultatet.

Vet att det finns två olika modeller, en för att fästa i väggen och en i taket, jag har den modellen som ska skuvas fast i väggen.

/Håkan
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Jag hade liknande problem med trumas krock sensor ...jag tog dän det och skakade den..så hördes det att nånting lossnade in i den..för modligen hade kulan fastnad som stänger gasen vid krock.....det hjälpte inte att trycka på den gröna knappen..efter det har den fungerat..
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Har du med krocksensor? I så fall, prova att hålla den intryckt i minst 10 sekunder. Hjälpte för mej. (Kan vara så att den fått en smäll och löst ut).

Det jag skrev tidigare, dvs. rådet att återställa krocksensorn när jag hade problem, fick jag direkt från en tekniker på Truma Sverige (Truma Scandinavia / Alde International Systems AB, Kristianstad, tel 0046 (0) 447 12 70).
Jag tror att comfortdelen fick en smäll i samband med att jag installerade tankbara flaskor.

Återställningsknappen måste tryckas i botten i minst 10 sekunder!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Truma Duocontrol

Hittade problemet ikväll. När jag tidigare tryckte in den gröna knappen på DuoControlen tryckte jag med tummen så långt in det gick. Detta var inte tillräckligt. Ikväll använde jag en liten mejsel vilket gjorde att jag kunde trycka in knappen en bit till och då plötsligt fungerade allt som det ska.

Detta var lite långsökt för mig då jag haft en liknande utrustning tidigare och då kunde jag tycka in knappen med tummen så långt in att det var tillräckligt.

/Håkan
 
Toppen