• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora elproblem Peugeot J5

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har skrivit tidigare om min Immobilizer och att den stänger av. Den var bl.a inkopplad på en magnetventil på bränsleledningen. Den har jag tagit bort. Har fungerat jättebra sedan dess. MEN NU har jag problem. Bilen stannar helt plötsligt.Alla varningslampor på instrumentpanelen slocknade utom lampan för glödning Bärgade den till en verkstad som bytte någon kabel. Fungerade i 5 mil sedan dog den igen. Efter en stund så startade den igen. Sedan avled den. Ville inte starta och inga varningslampor lyste på instrumentpanelen.
En kille visade mig en gång hur man får igång den utan immobilizer (man behöver inte använda den svarta plastbiten som man stoppar in i ett uttag på instrumentpanelen. Där finns en blinkande lampa som slocknar när man stoppar in plastbiten där)
Så jag kopplade som han visat mig. En kabel från pluspolen till dieselpumpen. Sedan drar man isär en elkoppling. Denna sätter man sedan på pluspolen och bilen startar direkt. Men man måste ha nyckeln i tändningslåset för att det skall funka. Bilen går nu även om immobilizern blinkar.
Allt bra så långt. Men helt plötsligt börjar generatorlampan att lysa mycket svagt. Efter 10 mil lyser den helt plötsligt starkt. Blinkers slutar fungera likaså vindrutetorkarna och fläkten. Då började det att regna!!!!! Stannade bilen. Startade efter att regnet upphört (utan immobilizern) Ingen blinkers, inga vindrutetorkare. generatorlampan lyste. Tempmätaren och tankmätaren slutade också att fungera. Körde någon mil sedan började allt fungera igen. Fläkten, blinkers, tankmätaren, Vindrutetorkaren (det regnade inte nu) Generatorlampan slocknade. Det varade i några mil. Sedan tändes generatorlampan igen och dom andra fungerade inte igen.
Är det någon som har något tips om vad det kan vara. Men jag har inte kunskapen om vad det kan vara. Så jag hoppas att någon har bra tips.
Testade att jorda med en startkabel mellan motor och batteriet. Men det blev inget bättre. Verkstäderna har inte tid och jag är på väg på fiskesemester
Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Hejsan, svårt fall verkar det som, men borde gå att hitta med mätinstrument när det händer...... Men har full förståelse om man inte kan, så är det svårt.

Skall försöka lite i blindo att ge några alternativ.

Det låter mera som om +strömmen försvinner, än att det är dålig jord.

Men först, du jordade med en startkabel mellan bat. och motor. Kan vara värt att även sätta en startkabel mellan motor och kaross samtidigt.

Mycket tyder på att det är +strömmen som försvinner till bilens utrustning ibland.

Vilken åsmodell är det på din bil ?

Från kabelskon på pluspolen till bat. lite beroende av hur de kopplat samman kablarna, borde du ha en kabel som går till startmotorn och en som går till generatorn.
Om så, har du inte en lite klenare också, som går till en kopplingsplint till vänster om batteriet (om man titter in i motorrummet på bat.)
Det brukar/kan vara stora typ kabelskor som är gömda i den plastplinten och där kan det glappa.
Om det ser ut så, så är det den eller de kablarna som sedan går vidare genom torpedväggens gummigenomföring och vidare till säkringshållaren m.m. Har du den säkringshållare som sitter under en lucka i handsfacket ?
Genom gummigenomföringen går det rätt många kablar, för från bilens brytare m.m. så går det även ut kablar till lyse m.m.

Kolla upp kopplingsplinten vid bat. och anslutningen in på säkringshållaren.
När du har kollat väldigt noga så kan du ev. koppla en kabel direkt från batteriets +pol till säkringshållarens ingång/matning.
Men det verkar långsökt att det blivit glappis inne i någon kabel så kolla kopplingarna på vägen mellan +batteriklämman och säkringboxen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Har en Peugeot 2,5 Td från 1993.
Testar imorgon att jorda mellan motor o kaross. Ska kolla plastplinten vid batteriet. Har säkringarna i handsfacket.
Hittade ett kretskort under handsfacket. Dit kommer det kablar från immobilizer. Lite svårt att se var dom tar vägen det är 3-4 kablar som går ifrån den.
Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Hej, jag kom på en rätt vanlig orsak som jag glömde att ta med.

Helt enkelt glapp i tändningslåset.

Kompletta tädningslås finns nya att köpa. Axel A i Tyskland har bl. a.

Jag tror att det finns två eller ev. tre varianter på kablar/kontakter ut från låset, som i så fall måste kollas upp innan köp.

M.v.h. JANKRO.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Hej, jag kom på en rätt vanlig orsak som jag glömde att ta med.

Helt enkelt glapp i tändningslåset.

Kompletta tädningslås finns nya att köpa. Axel A i Tyskland har bl. a.

Jag tror att det finns två eller ev. tre varianter på kablar/kontakter ut från låset, som i så fall måste kollas upp innan köp.

M.v.h. JANKRO.

Tändningslåset är troligtvis felet, vad jag förstått så går praktiskt taget all strömförsörjning genom tändningslåset på de gamla modellerna före -94 utan nån relästyrning vilket frestar på låset.

Några gamla elscheman på nån modell före -94, vet ej märke eller årsmodell.
 

Bilagor

  • elschema1.jpg
    elschema1.jpg
    1.020,6 KB · Visningar: 69
  • elschema2.jpg
    elschema2.jpg
    1,8 MB · Visningar: 71
  • elschema3.jpg
    elschema3.jpg
    1,7 MB · Visningar: 65
M

Mickey

Guest
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Helt rätt, tändningslåset. Har samma problem med min.
Om man är ute och åker och bilen dör, ta ur nyckeln ur låset, sätt in den igen och vrid om. Så många ggr det behövs tills kontrollamporna lyser, nu är det bara att starta igen.

Vet att många kopplar förbi t-låset och använder startknapp/ar istället.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Testade Jankros tips. Men det blev ingen skillnad. Tändningslås hur kan jag testa om det är den som fallerar? Hittade detta hos Axel A Zündschlösser - Autoteile Augustin
Måste man byta hela låset med fästen och allt jag antar att det är härdade skruvar.
Om man byter till en startknapp. Hur kopplar jag den? (Vill bara göra en provisorisk koppling så jag kan åka på Norgefiske) Hurmycket ström behöver den tåla?
Elschemat på jankros bild är till min bil.
Tack för all hjälp
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Ha inte nyckeln i en nyckelknippa utan bara själva tändningsnyckeln.
Ringar och andra nycklar kan störa magnetfältet kring imobilisorn
/ Thomas
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Immobilizern är inte i låset utan sitter på instrumentpanelen. Det är en liten svart plaststicka som man för in i ett litet uttag på instrumentpanelen. I detta uttag finns en ledlampa som blinkar. När man för in plastbrickan så slocknar lampan och då går den att starta. Men inte nu.
Har tagit lös plastpanelerna runt tändningslåset.
In i tändningslåset går det fyra kablar
Röd
Svart
Brun
Blå med en svart rand.

Kablarna går från tändningslåset till ett kontaktstycke som är delbart.

Den röda kabeln byter färg till blå
Svart blir 2 st blå/vit o blå/vit
Brun blir Brun och en Röd kabel
Blå med svart rand blir Blå med svart rand

Den Blå med svart rand som går ihop med Blå med svart rand har brunnit. Kabeln ramlade ut ur kontaktstycket.

Beror det på för dålig kontakt i tändningslåset? Kan jag sätta in en startknapp istället? (tänker om det är dålig kontakt i tändningslåset)
Mellan vilka kablar kopplar jag in den.
Ser att färgerna inte stämmer med elschemat (dålig bild svårt att se)
Det ser ut som immobilizern är eftermonterad. Dom är monterade med blå grenkontakter
Peter
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Klippte av den brända ledningen och skarvade kabeln. Bilen startade direkt och allt fungerar. Men det känns som om det behövs en startknapp tillsvidare.
VILL ÄN EN GÅNG TACKA FÖR TIPSEN. FÖR UTAN ER HADE DET INTE BLIVIT NÅGON NORGERESA.
Kram på er alla
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Klippte av den brända ledningen och skarvade kabeln. Bilen startade direkt och allt fungerar. Men det känns som om det behövs en startknapp tillsvidare.
Kram på er alla
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, elschemat kan jag inte ta åt mig äran för, för det var pekke som la in :p:.

Det är inte säkert att en startknapp behövs för att lösa ditt problem

Funktionen i tändningslåset som ligger sist, det återfjädrande startmotorläget är rätt vanligt att just det börjar bråka, men att tändningsläget i låset är ok, och då är rätta medicinen en startknapp i stället.

Din glappkontakt med bränd kabel ligger troligen redan i första läget på tändlåset, där tändningen sätts på och alla signallampor lyse m.m. börjar fungera.
Kabeln har blivit bränd av för dålig kontakt någonstans som skapat värme. Frågan är bara om den dåliga kontakten var/är vid kabelns anslutning till låset eller i kontaktbläcken inne i låset.

(Efter lite fundering på ditt inlägg.....)
... Eller var den smälta kabeln vid kopplingen där immobilizern är inkopplad och inte alls i närheten av tändningslåset, då är det troligen inte något fel alls på tändningslåset, utan bara läge att försöka få bort alla extra inkopplingar och skarvar när du får tid.

Starta och låt bilen gå med allt lyse på, kupéfläkt, vindrutetorkare m.m. så du har så hög strömförbrukning genom låset som möjligt.
Då bör du kunna känna om värme börjar att utvecklas där kablarna går in i tändningslåset (eller vid kopplingen).
Du kan väl ev. köra utan kåporna runt rattstången om det verkar funka, så är det lättare att kolla upp om det blir varmt.
Du kan också koppla allt genom andra strömbrytare, så tändningslåset bara är rattlås så länge.

(Annars har man väl sett hur det går till på film. Upp med en näve under panelen, slit till och dra fram kabelhärvan, fibbla lite med kablarna så det gnistrar lite, sen är allt tjuvkopplat och allt funkar............Eller :D.)

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Stora elproblem Peugeot J5

Roligt att det fungerar !
Såg att elschema jag visade bilder från verkar vara till 1990, bis 90, men det stämmer nog till större delen av modellerna före -94.

Själv har jag en Ducato -92 där låset än så länge klarat sig, jag har kopplat strålkastarna över reläer för att minska strömmen genom låset, finns en färdig sats på Biltema att köpa.

Kabelsats för strålkastare - Biltema

Bättre ljus på köpet oxå.

Skall montera DRL-ljus i framtiden så att den stackars generatorn slipper jobba ihjäl sig när den skall ladda 3 batterier och ev. hålla kylen med ström.


Redigerad: fel länk Biltema.
 
Senast ändrad:
Toppen