peter nilsson
HBK Medlem
Har skrivit tidigare om min Immobilizer och att den stänger av. Den var bl.a inkopplad på en magnetventil på bränsleledningen. Den har jag tagit bort. Har fungerat jättebra sedan dess. MEN NU har jag problem. Bilen stannar helt plötsligt.Alla varningslampor på instrumentpanelen slocknade utom lampan för glödning Bärgade den till en verkstad som bytte någon kabel. Fungerade i 5 mil sedan dog den igen. Efter en stund så startade den igen. Sedan avled den. Ville inte starta och inga varningslampor lyste på instrumentpanelen.
En kille visade mig en gång hur man får igång den utan immobilizer (man behöver inte använda den svarta plastbiten som man stoppar in i ett uttag på instrumentpanelen. Där finns en blinkande lampa som slocknar när man stoppar in plastbiten där)
Så jag kopplade som han visat mig. En kabel från pluspolen till dieselpumpen. Sedan drar man isär en elkoppling. Denna sätter man sedan på pluspolen och bilen startar direkt. Men man måste ha nyckeln i tändningslåset för att det skall funka. Bilen går nu även om immobilizern blinkar.
Allt bra så långt. Men helt plötsligt börjar generatorlampan att lysa mycket svagt. Efter 10 mil lyser den helt plötsligt starkt. Blinkers slutar fungera likaså vindrutetorkarna och fläkten. Då började det att regna!!!!! Stannade bilen. Startade efter att regnet upphört (utan immobilizern) Ingen blinkers, inga vindrutetorkare. generatorlampan lyste. Tempmätaren och tankmätaren slutade också att fungera. Körde någon mil sedan började allt fungera igen. Fläkten, blinkers, tankmätaren, Vindrutetorkaren (det regnade inte nu) Generatorlampan slocknade. Det varade i några mil. Sedan tändes generatorlampan igen och dom andra fungerade inte igen.
Är det någon som har något tips om vad det kan vara. Men jag har inte kunskapen om vad det kan vara. Så jag hoppas att någon har bra tips.
Testade att jorda med en startkabel mellan motor och batteriet. Men det blev inget bättre. Verkstäderna har inte tid och jag är på väg på fiskesemester
Peter
En kille visade mig en gång hur man får igång den utan immobilizer (man behöver inte använda den svarta plastbiten som man stoppar in i ett uttag på instrumentpanelen. Där finns en blinkande lampa som slocknar när man stoppar in plastbiten där)
Så jag kopplade som han visat mig. En kabel från pluspolen till dieselpumpen. Sedan drar man isär en elkoppling. Denna sätter man sedan på pluspolen och bilen startar direkt. Men man måste ha nyckeln i tändningslåset för att det skall funka. Bilen går nu även om immobilizern blinkar.
Allt bra så långt. Men helt plötsligt börjar generatorlampan att lysa mycket svagt. Efter 10 mil lyser den helt plötsligt starkt. Blinkers slutar fungera likaså vindrutetorkarna och fläkten. Då började det att regna!!!!! Stannade bilen. Startade efter att regnet upphört (utan immobilizern) Ingen blinkers, inga vindrutetorkare. generatorlampan lyste. Tempmätaren och tankmätaren slutade också att fungera. Körde någon mil sedan började allt fungera igen. Fläkten, blinkers, tankmätaren, Vindrutetorkaren (det regnade inte nu) Generatorlampan slocknade. Det varade i några mil. Sedan tändes generatorlampan igen och dom andra fungerade inte igen.
Är det någon som har något tips om vad det kan vara. Men jag har inte kunskapen om vad det kan vara. Så jag hoppas att någon har bra tips.
Testade att jorda med en startkabel mellan motor och batteriet. Men det blev inget bättre. Verkstäderna har inte tid och jag är på väg på fiskesemester
Peter