• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

F

F.d. 23858

Guest
I mina sökningar efter MIN husbil tittar jag på en oerhörd mängd annonser. Husbilarna ser ofta väldigt fräscha och fina ut, kan ha kört få mil och de har den våningssäng som jag söker och de fem bältade platser som är ett minimikrav. Men eftersom jag är en flitig läsare här på forumet börjar jag kunna en litegrann och undra ännu mer. Jag har förstått att detta med bilens vikt är något som det fifflas och luras en hel del med. Jag undrar helt enkelt hur jag ska kunna veta säkert att bilen jag tittar på verkligen kan ta den last som bil plus familj kräver? I många annonser anges stol att vikten är bara 3500 kg och att bilen alltså får köras på gammalt B-kort. Bra, förstås. Men de anger inte lastvikten vilket får mig att ana ugglor i mossen.

Hur vet jag vilka bilar som får packa ÅTMINSTONE ca 700-800 kg, vilket borde vara ett minimum för en lite större familj...? Helst vill jag ju slippa ringa samtal hit och dit, så det vore smidigt om det finns pålitliga märken eller något att hålla utkik efter!
 
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

...så det finns inget sätt att få reda på detta när man sitter men annonserna framför sig? Inga märken som är kända för att lasta bra?

(Tack för ditt svar!)
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Kolla regnummer på trafikverkets hemsida. Då får Du en första gallring.
Lasse
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Hej!
Om du ger lite exempel på bilar som du är intresserad av, så tror jag nog att du får lite fler svar.
Sedan tror jag nog att utbudet är ganska begränsat om det som ni är ute efter skall ha 5 bältade platser (och förmodligen lika många sängar ) , och samtidigt ha en tjänstevikt på max 2700-2800 kg.

Lycka till!

// Thomas
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

I mina sökningar efter MIN husbil tittar jag på en oerhörd mängd annonser. Husbilarna ser ofta väldigt fräscha och fina ut, kan ha kört få mil och de har den våningssäng som jag söker och de fem bältade platser som är ett minimikrav. Men eftersom jag är en flitig läsare här på forumet börjar jag kunna en litegrann och undra ännu mer. Jag har förstått att detta med bilens vikt är något som det fifflas och luras en hel del med. Jag undrar helt enkelt hur jag ska kunna veta säkert att bilen jag tittar på verkligen kan ta den last som bil plus familj kräver? I många annonser anges stol att vikten är bara 3500 kg och att bilen alltså får köras på gammalt B-kort. Bra, förstås. Men de anger inte lastvikten vilket får mig att ana ugglor i mossen.

Hur vet jag vilka bilar som får packa ÅTMINSTONE ca 700-800 kg, vilket borde vara ett minimum för en lite större familj...? Helst vill jag ju slippa ringa samtal hit och dit, så det vore smidigt om det finns pålitliga märken eller något att hålla utkik efter!

Tyvärr måste du nog gå upp till minst 3850kg husbil för att ha en möjlighet att få fem bältade platser och 700-800 kg lastvikt.
 
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Minst fem bältade platser och lika många sovplatser är krav, däremot lutar vi åt en tyngre bil än med tjänstevikt runt 2800 kg (jag uttryckte mig nog otydligt). För många bilar som ligger ute på annons framhålls den låga vikten som positivt, men jag har som sagt förstått att denna kan ge problem med lastvikten, det är därför mina frågor uppkommer. Jag vill helt enkelt ha en bra bil som kan lasta rimligt mycket, en normallast för en trebarnsfamilj med hund!

Ett väldigt vanligt märke är ju Dethleffs, så det är lätt att tro att de borde vara "pålitliga" eftersom de är så flitigt förekommande, men vad jag förstår så kan de ibland vara exempel på bilar där det knappt finns utrymme för last alls. Men kanske är vissa modeller bättre...? Vissa bilmärken...?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Du måste nog redan från början leta på en bil med 3850kg om alla ska få åka med I husbilen plus hunden. Ska ni ha cyklar och annan utrustning med till barnen bör du nog leta på 4500 kg. Har du körkort taget fore 1 jan 1996 som aldrig varit återkallat får du köra dom tyngre husbilarna, men jag ser att din ålder inte räcker till det. Då måste du ta körkort C eller C1 som gäller för upp till 7.5 ton husbil. Finns ingen trafikskola I Uppsala som utbildar på det men I Täby finns Tibble trafikskola som utbildar
 
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Roligt att fortfarande tas för "för ung"! ;-) Jo då, mitt körkort räcker till men inte makens som tyvärr var återkallat en period. Han får se till att ta ett C-kort har vi tänkt. :)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

vi är bare 2 personer i husbilen men med allt vi har med så är vi tät på
maxgränsen ändå!
Vår bil har tjänstevikt på 2760 kg och totalvikt på 3500 kg - altså en tillåten maxlast på 740 kos som vi jo trodde vi aldrig ville nå:wideeyed:
men senast vi vägde oss på vågen utanför Helsingborg vägde vi 3480 kg!. Vi blev mycket förvånade då vi tycker bara vi har det mest nödvendiga med till ca. 3-4 veckors resor.
men lägger man ihop allt (markis, cykler, cykelställ, AC, hund, frun :twitcy:etc. etc. ) så går det fort up till max last.
Vi har sett på flera lite större husbiler men alltid är problemet at dom har högre tjänstevikt och kanske bara en max lastvikt på ca. 500 kg (el. mindre:swoon:)
så vi behåller denna som passar oss riktigt bra. Skall vi nån gång byta så blir det med samma lastvikt. Har dansk körkort och får inte köra över 3500 kg.
Så det med vikten kan vara en riktig fälla!
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Hej. titta på Hymer E-xis. De har låg tjänstevikt så det finns troligen bra med lastviktsmöjligheter även på en 3500 totalvikt. Om det sedan finns 5 st. bältade platser är jag inte säker på.

Annars har du en bra länk här att söka på. Där kan du filtrera en massa olika önskemål. Lycka till.
Vi hjälper dig hitta din nya husbil - Husbil.se
Gabbe//
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Har man rätt körkortsbehörighet skulle jag rekommedndera att få så pass hög totalvikt som möjligt.
Det kan löna sig att ta en C1-behörighet. (Max totalvikt på 7,5 ton.)

Vår bil är vid leverans uppvägd till 4250, vilket jag är vår säljare evit tacksam för.
Vägde bilen i början på vår semesterresa och vågen stannade på 3800 kg.
Hade jag haft den på "standardvikten" på 3500 kg och blivit stoppad så skulle jag vara tvungen att lasta ur 300 kg.

I sommarvärmen!!
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Kolla bilens papper där finns uppgifter på hur mycket du kan få lasta.
Men obs plockar du på en massa extra utrustning så får du problem
med vikten. Jag körde hela tiden med övervikt ca 100 kg ändå var jag
noga med att inte ta med mer än jag behöver.
Lösningen var att uppdatera tjänstevikten från 3500 till 3850kg
jag har en Dettleffs RD 6844. 2006.
kostnad coc intyg från Tyskland 7000 kr
nya fjädringar fram ink arbetet och moms 10.000 kr
ny regbesiktningen 1700 kr.
Har nu kört 10300 mil utan problem.
Har en polis kompis som säger att dom ska bli betydligt noggranna med
att kolla vikten på husvagnar å husbilar i framtiden.
mvh leffe.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

med den lastvikten du är ute efter så skall du nog börja titta på bilar över 3.500 kg ! det är nog väldigt få om ens någon som har den under ?:)
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Vilken våg var det dom som är på E6 är inte hundra att dom är kollade vägde där en gång på söder sidan sedan på norr sidan det skilde 380 kg :msn_hot::msn_hot:
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Gäller vågarna på E6 Hälsingborg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur ska man veta...? (Tjänstevikt/Totalvikt?)

Det absolut bästa sättet är att när du hittar en bil som verkar intressant. Ta reda på regnr & kontrollera mot Transportstyrelsen https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx.
Om bilen då motsvarar dina behov så under provkörningen åker du till Bilprovningen & väger. Först då får du reda på vad den går att lasta. Bilprovningen tar inte betalt för vägningen om du inte vill ha ett vågkvitto.
Tänk på att vatten, passagerare, batterier & gasol inkräktar på lastförmågan.

Bennie
 
Toppen