• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny 3/4G antenn

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sitter på Digerhuvud (norra Fårö, Gotland) och testar min nya antenn. Jag har sedan tidigare (NET1) klistrat fast en metallplatta mitt på husbilstaket. I bilen har jag en Huawei-router med antenningång.

MidiMag.jpg

Här finns ingen mobiltelefon-täckning, inte ens utomhus. Jag har tvingat router i 3G-läge och yttre antenn-läge. Routern har 5 av 5 staplar. Mätresultat:
digerhuvud.jpg

Utvecklingen går framåt även på Gotland. Trodde inte de hade 4G men såhär blev det resultatet när jag tvingade routern i 4G med den nya antennen:
digerhuvud4G.jpg
 
Senast ändrad:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Ny 3/4G antenn

Jag var hos Kjell&Co och skaffade denna antenn i dag för att förbättra den dåliga mottagning jag har i mitt fritidshus. Enligt min Dovado Tiny ökade signalstyrkan från 20% 2G till 60% 4G med antennen placerad inomhus.
En klart prisvärd investering.

Leif Torså
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Köpte idag samma från Kjelle kopplade in den på min Huawei B593 från Tele2. Ändrade i routern till extern antenn. Fick sämre hastighet. Vad gör jag för fel?
Lennart
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Köpte idag samma från Kjelle kopplade in den på min Huawei B593 från Tele2. Ändrade i routern till extern antenn. Fick sämre hastighet. Vad gör jag för fel?
Lennart

Har själv inte din router, men först och främst så måste en magnetsfotantenn ha ett jordplan som dess magnetfot fäster till, sedan så verkar din router lite kinkig med vilken antennutgång du använder av de 2 som finns om du bara har 1 antenn, vilket verkar gälla många 3G/4G -modem/routrar som har 2 antennanslutningar.

Tydligen så kan det finnas problem med just din router enligt den här 2 år gamla länken.
Inga externa antenner för Tele2 Huawei B593 4G router | MobilaBredband.se

Loh Electronics antennpaket och lite hjälp möjligvis.
Antenn till 4G routern Huawei B593 - Loh Electronics AB

Hoppas något av ovanstående är till hjälp för att lista var problemet är.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Ringde teknisk support hos Tele2 och de informerde om att det ska fungera men att de inte kan/vill rekommendera vilken antenn som ska fungera. De rekommendeade att ta kontakt med återförsäljaren.

Någon som har fått det att fungera med en Tele2 B93?

Lennart
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.843
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ny 3/4G antenn

Sitter på Digerhuvud (norra Fårö, Gotland) och testar min nya antenn. Jag har sedan tidigare (NET1) klistrat fast en metallplatta mitt på husbilstaket. I bilen har jag en Huawei-router med antenningång.

Hur stor är metallplatta Kenth? Spelar storleken roll för hur effektivt jordplan det blir? Vilken Huawei router har du.

:-/<rister
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny 3/4G antenn

Ringde teknisk support hos Tele2 och de informerde om att det ska fungera men att de inte kan/vill rekommendera vilken antenn som ska fungera. De rekommendeade att ta kontakt med återförsäljaren.

Någon som har fått det att fungera med en Tele2 B93?

Lennart

Operatören har ingen betydelse när det gäller antenn. Det är tekniken typ MNT, 2G, 3G, 4G mm.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny 3/4G antenn

Hur stor är metallplatta Kenth? Spelar storleken roll för hur effektivt jordplan det blir? Vilken Huawei router har du.

:-/<rister

E5172 men jag har även den lilla fickrouter. Den glömde jag hemma så jag fick skaffa en ny nu när jag var på Gotland.

Den sistnämnde ska jag installera fast i husbilen. Glömmer att ta med den annars. Den nya routern ska jag ha hemma med riktantennen. Den är riktad mot TREs antenn vid Förmedlingscentralen i Tyringe.

Metallplattan är 10x5 cm och håller NET1- och 4G-antenner på plats. Man kan även använda antennen inomhus med överraskande positivt resultat.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Ringde teknisk support hos Tele2 och de informerde om att det ska fungera men att de inte kan/vill rekommendera vilken antenn som ska fungera. De rekommendeade att ta kontakt med återförsäljaren.

Någon som har fått det att fungera med en Tele2 B93?

Lennart

Fungerade inte för mej heller. Jag skickade tillbaka routern.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ny 3/4G antenn

Min 593 ger också sämre mottagning med antennen än utan. Hittar dock ingen inställning för extern antenn så det kanske finns olika versioner ute.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Tele2 routrarna har inte längre något problem med användning av externa antenner, många rykten florerar på forum att så fortfarande är fallet men det är långt utdaterad information. Val i routerns menyer finns för aktivering av externa/interna antenner, precis som det ska vara.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Det beror ju på vilket Huawei-modem, den passar inte B593 står det t ex. Men den finns ju med SMA också.
Jag tycker det är synd att de levereras med 5 m kabel, en meter skulle räcka. Nu vet jag inte hur mycket man tappar på den typen av kabel, men frekvenserna ligger ju rätt högt. Och fem meter tappar ju fem gånger så mycket som en meter...
 
Toppen