• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny 3/4G antenn

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Visst är den en riktantenn. Om den strålar framåt eller bakåt är dock svårt att säga. De flesta panelantenner strålar framåt, men sugkoppen kan ju betyda att den är avsedd för ett fönster, och då stråla bakåt.
Men 35 dBi tror jag inte ett dugg på. 3,5 kan jag möjligen gå med på :)

Edit: Det finns ju även ett nyckelhål för upphängning på vägg. Så den strålar nog med all säkerhet framåt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny 3/4G antenn

Har sjekket litt med et par andre som selger samme antenne, og de påstår alle at det er en rundstråler med vertikal polarisering. Ut fra data på disse sitene kan det se ut til at det er en matrise av antenner tunet for de forskjellige LTE band. Bildene kommer fra en selger i GuangDong, Chinasom selger antennen via ebay for US$ 26 inkludert billigste frakt fra China:
items in Antenna market store on eBay!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny 3/4G antenn

Hej i denne tråd.
Meget forskelligt er skrevet her om WiFi og 3G/4G antenner som er noget forskellige i både tilslutning og stik.
Enkelte routere/modem har ikke tilslutning for 3/4 G antenner og andre har ikke tilslutning for WiFi antenner.

Jeg bruger router med tilslutning for 2 externe WiFi antenner, samt USB-tilsluttet modem med tilslutning for 2 externe 3/4 G Mimo antenner - 4 antenner i alt.
78013d1384152317t-3-g-wifi.jpg


Hvis vi snakker MiMo for 3/4G er her en antennetype som rykker'
22dBi 4G MIMO Grid Parabolic Antenna Pack

Jeg kan bekræfte styrken ud fra en enkelt for WiFi ;)
testbenk.jpg
Den nederste 12dBi Dual-Polarized Directional Antenna.
Men det er en sammenligning med WiFi, hvor vi denne tråd snakker om 3/4 G antenner.

Generelt finder jeg ikke direktionelle 3/4 G antenner velegnet for husbiler.
Hellere en god anbringelse af rundstrålende modem (router) på taget af husbilen.
Jeg har lavet 3-4 test af externe antenner for 3/4 G og fundet modemmets egen rundstråle antenne bedst.

I hjemmet med fast beliggenhed, bruger jeg en gammel parabol-metode som VIRKER - en sil :).
utroligt med simpel si.jpg
op til 33% bedre (MiMo - ikke billede) med præcis retning på sien.

Mit bedste resultat 39 mbps af ca. 40 mulige på en afstand af ca. 700 meter fra antennemasten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny 3/4G antenn

Spesiellt å oppgi 35 dbi og omnidirektional!
Selv en phased array antenne er ikke like bra som en god parabol på samme størrelse og da med en smal beam - men en god parabol med god fokus og trang beam kan komme opp i slike verdier om en klarer å rette den inn korrekt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny 3/4G antenn

Nu har jag kopplat den stora riktantennen till den större routern hemma och den nya rundstrålande antennen till den lilla fickroutern i husbilen. Helt underbart effekt.

Jag kan säga att det är stor skillnad om antennen är utanför eller innanför huset respektive husbilen. Den största effekten får man såklart om antennen eller router är utomhus.

Än en gång: Riktantenn till fasta bostäder och rundstrålande till rörliga bostäder och då gärna antennen MidiMag med 12 dBi förstärkning.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Ny 3/4G antenn

Kan upplysa om att jag nu testat mina Midmag antenner med Jordplan men gjorde ingen som helst skillnad gentemot montering direkt på aluminumchassit, så dom får fortskridande sitta utan jordplan.. Sitter nu i Strömstad med fin 4G mottagning...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny 3/4G antenn

Med min nye Dovado pro router som understøtning / support for modem Huawei 3276 MiMo i sil - se #44
fantastisk download.jpg
Tre Danmark - 4G LTE1800

700 meter til sendemast som ikke er synlig på afstanden.
;)
 
Senast redigerad av en moderator:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Ny 3/4G antenn

Efter att ha pratat med leverantören som rekommenderade denna antenn till min B593 med Tele2, så blev det ett köp och den är redan på väg. Återkommer efter att ha test. Är på väg till de norra viderna av landet i slutet av veckan.
Lennart

Står just nu på campingen i Mellanfjärden, Kustvägen, och testar min Loh Electronics AB
Router B593
Ta emot före 2,0 med antennen 9,4
Skicka före 0,3 med antennen 2,4
Tycker det verkar lovande
Lennart
 
Toppen