• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bevisat: Gud finns

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
En husägare berättar att blodiga delar av det nedskjutna passagerarplanet föll ner på hans tomt. Han berättar att ingen i hans familj skadades och att det därmed är bevisat att gud finns.
:rolleyes:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bevisat: Gud finns

Ja, Det är ju det man frågar sig. Så här har det alltid varit. Tusentals kan dödas i en tsunami men en överlevande kan ändå tro att gud har vakat över honom.
Den här gången var det så otroligt närliggande. Det faller döda kroppar ur skyn. bl.a. 80 barn. Man kan ju förstå om någon tvivlar på guds existens som tillåter något sådant.

Men tvärtom. Det faktum att den här mannen inte fått något i skallen får honom att tycka att det bevisar att gud finns.

Klart att vidskepelser inte går att argumentera mot.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bevisat: Gud finns

Alve

Denne man hörde jag uttala sig om sitt gudsbevis på något nyhetsprogram och jag reagerade naturligtvis på samma sätt som du.

Lite mer seriösa gudsbevis att roas av i detta verk: Rebecka Newberger Goldstein "36 arguments for the existence of God". En mycket underhållande och stimulerande roman, vilken egentligen handlar om något helt annat, men i förbifarten tillintetgör de flesta gamla klassiska gudsbevis och även en del helt nya. Rekommenderas! Finns för en billig penning på AdLibris.

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bevisat: Gud finns

Paradiset?

Eftersom jag är pensionär så har jag ju inte tid att fundera på sånt här men jag närmar mig 80 och har lite annat att dras med så det kanske är dags att förbereda sig.

Massor av folk där nere som går omkring i nattskjortor är ju analfabeter och de måste ju tro på vad som berättas för dem. De får förmodligen veta att det säkraste sättet att komma till paradiset är att ha ihjäl sig själv och samtidigt andra människor.

Det som gör mig tveksam är att killarna som flög in i tvillingtornen också trodde att paradiset väntade. Om jag har förstått det rätt så var det välutbildade personer, absolut inga analfabeter. De var dessutom utrustade med lite extra intelligens eftersom de kunde ta flygcert. (Har jag också gjort). Dessutom lyckades de lära sig flyga passagerarjet endast med hjälp av en flygsimulator.

Skall försöka ta reda på fakta då det blir dags. (Finns internet så hör jag av mig) Så här tänkte jag lägga upp det:

Trycker på UPP i hissen i stf ner. Då jag kommer upp möter jag sankte Pelle som direkt säger att du har tryckt på fel knapp. Du skulle mycket längre ner. Jag drar mig till minnes budorden och vet att jag inte brutit mot "du skall icke dräpa" men förmodligen mot resten. Killarna med nattskjortor har inte dessa budord har jag förstått.

Sankte Pelle måste ta hand om ett annat ärende så jag passar på. Då jag fått upp porten lutar jag kofoten mot dörrkarmen och ser mig omkring. Ingen säger "sätt dig så får vi snacka lite". Jag får stå (ställplats). Till höger om dörröppningen sitter kanske "piloterna". Då hinner jag förmodligen bara säga: Ber om ursäkt, då hade ni rätt ändå innan jag blir utslängd av två vakter och inslängd i hissen där man redan tryckt på NER.

Kan de va så?
:confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bevisat: Gud finns

Jag tror att någon slags GUD finns.... inte så att det finns en "gubbe" i himlen som sitter och vakar över oss.... Jag har blivit mer och mer övertygad under mina 4 års resa med H-b i östra Europa, Turkiet och Syrien där jag har varit med om ett par skrämmande situationer (se mina tidigare reseberättelser)...Men som jag ser det i dag så har "gud" gett oss mänskor en fri vilja att göra vad vi vill...(och då kommer olyckorna för vi vill själva skapa ett levnaden som vi tycker passar oss)... för tänk er om gud skulle ingripa i alla ogudaktiga händelser, då skulle han vara dömande.... Så jag tror mer på en kärleksfull gud, en andlighet i stället för en religion... men det är ju vad jag tror på sen får alla ha den tro han/hon vill....
Vist kan mannen som inte träffades av nedfallande ting tycka att gud har beskyddat honom.... hade reportern frågat vad han tyckte om de som satt i planet ... då är jag 100% säkert att han hade get ett helt annat svar

Sen tror jag att ni vet skillnaden mellan andlighet och religion.. så jag behöver nog inte förklara det här...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bevisat: Gud finns

Att ha en tro hjälper många människor genom prövningar i livet. Det som predikats oss i alla tider om synd och straff gör dock att många i livets slutskede lider av medvetandet om alla synder man begått.

Allt eftersom tekniken utvecklas, på både gott och ont, faller många gamla berättelser om skapelsen, himlafärder, himmel och helvete etc.
Särskilt i USA sprider sig en ny tro som är lite anpassad till dagens teknik, nämligen tron på rymdgubbar och rymdskepp. Man blir upptagen i rymdskepp etc.
Min tro är att det är hjärnspöken.

Tycker att alla skall få ha sin tro i fred. Att tro att gud finns är en variant.
Att tro att gud inte finns är en variant. I de sistnämndas skara finns jag.

Jag försöker inte få gudstroende att bli "avfällingar". Däremot blir jag då och då utsatt för dörrknackare som försöker snacka mig till rätta. Förstår inte meningen med det.

:cool:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bevisat: Gud finns

Detta är min personliga definition av Andlighet respektive Religion:
Andlighet kan vara något så banalt enkelt som att bli medveten genom att vara medveten.
Religion är budskap som medvetenheten blir bombarderad av från olika grupperingar som gärna framhåller att deras ledare, regler och livsstil är det enda rätta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bevisat: Gud finns

Tack för att ni undrar...

Jag ser att jag tidigare i livet har haft negativa tankar så väl tydliga som dolda.... om att gud inte finns.... och så länge jag hade negativa tankar om GUDs existens så fanns han ju inte.....
Sen angående andlighet kontra Religion.... Jag fick en bra förklaring för många år sedan..
Religion.... är till för dem som är rädda för att komma till helvetet....
Andlighet.... är till för dem som redan har varit i helvetet....
Angående helvetet så har jag förstått att det finns inget helvete efter döden.... däremot kan man hamna i ett helvete i sitt levande.. av olika orsaker såklart... några kommer ut ur sitt "helvete" och tyvärr finns de dem som fortfarande lever i sitt helvete och aldrig kommer ut därifrån... inte fören man dör....
Läs gärna samtal med GUD av Neale Donald Walsch en pocketbok som kostar ca 40.-

Vi (Wovi & Jag) önskar er alla en underbar söndags kväll....
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bevisat: Gud finns

Det kanske var en klen förklaring.....så här kommer lite mer.....
Sen är det så med religion..... den vill gärna berätta hur du skall leva och tänka.... Medan Andligheten vill att du skall "lyssna" på dit hjärta och din själ vad som är bra för dig....
Detta med andlighet har varit väldigt svårt för mig... men när jag kom till Turkiet... så fanns det nästan överallt hos det turkiska och även det Syriska folket ute på landet och i många småbyar... deras humanitet (andlighet) berörde mig väldigt mycket... i andligheten ligger där också att man släpper kontrollen på många saker i livet... plötsligt hade jag inte så många "måste" i livet.... jag upptäckte också att problem... det finns egentligen inte.... allt handlar bara om hur jag ser på saken... vill jag se saken som ett problem, då kan jag göra det.... men om jag tänker att detta löser sig och acceptera det som sen händer .... ja! då försvann ju "problemet"...
Det har och är inte lätt för mig att leva efter andligheten.... för vårt lärande och levande är inte ofta ett andligt levande... så jag faller ofta tillbaka i gamla beteende.... men när jag väl lyckas leva efter andligheten... då blir mitt liv mer glädjefull och lättsammare....
Man kan nästan också säga att andligheten är ett kognitivt levande...
Jag hoppas att jag nu har förklarat skillnaden mellan religion och andlighet... och önskar er alla en underbar ny dag.... lev och njut av dagen....

Kram Wovi & Peter
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bevisat: Gud finns

Har under en del av min uppväxt varit boende hos en "troende" faster och hennes man.
De hade en avundsvärd relation både till varandra, sorger och bekymmer och till gud.
Precis som de flesta här på jorden har även jag drabbats av motgångar, små i stort, men stora för egen del. Då har det faktiskt varit en tillgång att tänka på deras förnöjsamhet i livet utan att göra motgången större än vad den är.

Är fortfarande ateist, men ändå lite avundsjuk på de som har en tro att förlita sig till.;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen