• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

URR vid Sladderforsen!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Idag har vi besökt Sladderforsen vid Långan för lunchfika. Så pass nära hemmet (4,6 km fågelvägen) att det inte kändes lönt att ställa på husbilen.
Nedre Långan och inte minst denna forssträcka är ett utomordentligt vatten för öring- och harrfiske, särskilt gott är det om harr.

Numera satsar jag dock ofta på URR (Ultra Rapid Release), en form av fiske där man helt hoppar över fångstmomentet. Denna form av fiske rekommenderas endast till mycket erfarna fiskare, vilka oftast har tillräckligt skarpa minnen för att kunna levandegöra de hårda fighter som detta virtuella fiske erbjuder. De första träningsturerna bör man utrusta sig med alla de parafrenalia som forsfiske normalt kräver, men efter något år så klarar man sig faktiskt helt utan utrustning. Den riktigt erfarne klarar URR utan att lämna läsfåtöljen.

För att ta sig till rastplatsen vid Sladderforsen (N 63*353755 E 14*654469) vilken underhålles av fiskevårdsföreningen så kör man en liten grusväg från Litsnäset (ca. 5 km).
Omkring 50 m att gå från rastplatsen ner till älven och sedan en fin gångstig (om än just nu delvis blockerad av bäverns fällningsarbete) till forsen.
Här bilder på Sladderforsen:
Bild 001 (Large).jpg

Bild 002 (Large).jpg

Här ett par bilder från fikaplatsen nere vid stranden:
Bild 005 (Large).jpg
Bild 006 (Large).jpg

Här en bild på p-platsen 50 m från älven, där det även nu en riktigt fin sommardag finns plats för även en stor PB 2:
Bild 009 (Large).jpg

Man bör dock inte ge sig in på detta om man inte har en bil med rejäl markfrigång, men fyrhjulsdrift är inte nödvändigt. Porslinsskåpet bör vara sjöstuvat, vägen är rejält gropig:
Bild 008 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: URR vid Sladderforsen!

Har aldrig hört talas om URR, nytt påfund tydligen. Ett sätt att få till det utan att skada firren är att ta bort hullingen. Det värsta jag höll på med en gång var att ta bort kroken helt, sätta på sjunktafs och binda en bit orange tempelhund. Det roliga var att precision-lägga ut flugan på ett bestämt ställe eller köra överhandskast utan att kroka sig själv i örat. Nu pratar vi om tunga 15 fot grejer och linor på 45-50 gr. Man kan unna sig en sådan grej bl.a. när dagskvoten är uppfylld (dvs. en lax om dagen).

Skitfiske... : )
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: URR vid Sladderforsen!

Vi önskar vi hade varit med alla fyra på denna härliga fisketur!!!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: URR vid Sladderforsen!

Vi önskar vi hade varit med alla fyra på denna härliga fisketur!!!

En av de uppenbara fördelarna med det virtuella fisket är att det inte är för sent.
Välkommen till Sladderforsen i natt! Att även hundarna kan drömma är jag säker på.

aake

PS. Lite oväntat att ännu ingen har frågat en infödd jämte hur man vet när det är "lagom" mycket mygg.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: URR vid Sladderforsen!

Trots att ingen frågat får ni nu ändå veta vad "lagom"med mygg innebär:
Inte så många att de allvarligt stör fikandet och inte så få att man känner sig negligerad.

aake
 
Toppen